Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

2små2stora: det hade nog jag misstänkt också, för klådan började igen ungefär samtidigt som pollensäsongen drog igång. Dock hade han en period med klåda i senhöst och även i december så vet inte vad det kan vara..

• Sephyria

2små2stora: vi hade samma problem förra veckan. Frätande bajs och fler och lösare bajsblöjor än vanligt. Misstänkte jordgubbar (första gången sonen fick smaka) och när jag läser vad du skrivit blir jag ännu säkrare på att jag hade rätt.

• Sephyria

Jaha då var sonens överläpp svullen. Inte nåt extremt men ser lite ut som en anka och så biter han som bara den på sina händer. Blir tokig på att inte veta vad det är han reagerar på. Har varit nåt titt som tätt det sista men klarar inte luska ut vad det beror på.

Han har även prickar i ansiktet som kommer och går, värst är det under ena ögat. Där flyter prickarna ihop och bildar som en stor, röd fläck som dessutom varit torr det sista. Har även fått ett eksem i knävecket och innan detta har han varit helt eksemfri sen i januari.

Funderat lite på färska hallon. Det har han ätit en hel del det sista, men har länge ätit frysta hallon utan att reagera. Kan det vara så att man tål frysta men inte färska? Även blivit mer färskt äpple så även det har ja funderat kring. Annat som är nytt är rapsy frutti och kokosmjölk (burk från santa Maria). Är det någon som reagerar på nåt av det?

Kan läppsvullnad komma som fördröjd reaktion eller kan jag anta att det är något av det son han ätit idag som han reagerar på?

• Sephyria

Ja det är då inga tvivel om att sonen fick i sig nåt olämpligt igår. Somnade till kvällen efter att han fått tavegyl men sov bara till 3.30 sen var det skrik, skrik, skrik. Somnade tillslut om efter Alvedon, lek, tv och välling. Stackars liten

• Sephyria

mmn1: ja det tror jag. Det är ju en sojasläkting och har för mig att jag läst att det är vanligare att man reagerar på det än tex ärtor eftersom det är ett finfördelat mjöl och därför lättare tas upp av tarmen. Sonen reagerar på fruktkärnmjöl, men vet inte om han tål soja för det har vi aldrig testat. Jag gissar att han inte tål soja och därför även reagerar på fruktkärnmjölet..

• Sephyria

Det va sinlac som sonen reagera på. Vi gör egen gröt på boveteflingor, polenta eller pama minutris och berikar med althera. Funkar kanon för oss!

• Sephyria

Ni som har barn som reagerar på vete: klarar de druvsocker? För visst är det så att druvsocker kan vara gjort på vete, och ofta är det om det inte står specificerat nåt annat?

Har under sommaren testet att ge sonen mat med druvsocker lite då och då, och han har i över en månad haft eksem i knävecken. Han är inte atopisk men hade lite eksem då han fortfarande fick sädesslag. Visst låter det som om det kan vara druvsockret som är orsaken nu?

• Sephyria

Kavat: tack för svaret!

Ja jag är nog rätt säker på att det är druvsockret han reagerar på. Han har inte fått nåt med druvsocker i på ca 2 veckor och eksemen är nästan helt borta. Ska testa igen när de försvunnit helt så får vi se om eksemen kommer tillbaka. Men så trist bara för hade verkligen hoppats att det skulle funka, för det finns ju i så mycket. Hade varit underbart att ha lite snabbmat att ta till ibland. Du har inte tips på nån korv, köttbullar eller liknande som inte innehåller druvsocker och är utan de vanligaste allergenerna?

• Sephyria

Mailat scan och lithells och frågat om druvsockret i deras produkter är baserat på vete. Tänkte att jag delar med mig här ifall nån annan är intresserad av svaren.

Från scan fick jag svaret att de inte kan garantera att druvsockret kom från majs som de skulle ha velat, men att de försökte bearbeta sina leverantörer.

Lithells däremot svarade att deras druvsocker enbart baseras på majs och att de noga har kontrollerat detta vid de tillfällen då de har bytt leverantör!

Svar på tråden Allergitråden