• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • skånegås

Jag fattar inte heller varför det är så farligt att de äter på nätterna. Som tur är har jag inte stött på någon sådan själv. Nattamning till åtminstone 2 år är väl helt ok och då är ju ersättning det med. Välling däremot är tydligen ok. Jag fattar noll.... Man har väl mjölktänder av en anledning...

Heja På tOva!! Förstår också att ni hellre vill testa ägg och fisk. Det är ju BRA mat om man tål. Det är aldrig nån som dött av att utesluta säd. Det är inte ens någon "naturlig" mat.. började ju med det först iom bondesamhället....

Lycka till!!!

• barefoot
    skånegås skrev 2012-01-31 20:32:00 följande:
    Jag fattar inte heller varför det är så farligt att de äter på nätterna. Som tur är har jag inte stött på någon sådan själv. Nattamning till åtminstone 2 år är väl helt ok och då är ju ersättning det med. Välling däremot är tydligen ok. Jag fattar noll.... Man har väl mjölktänder av en anledning...

Heja På tOva!! Förstår också att ni hellre vill testa ägg och fisk. Det är ju BRA mat om man tål. Det är aldrig nån som dött av att utesluta säd. Det är inte ens någon "naturlig" mat.. började ju med det först iom bondesamhället....

Lycka till!!!
    Håller helt med, på alla punkter! Stå på dig Tova
  • t0va
    skånegås skrev 2012-01-31 20:32:00 följande:

Lycka till!!!
    tackar, ja fattar inte lixom hypern kring havre och vete, hon tyckte han kunde äta havregrynsgröt till frukost, för jag tycker det är svårt att hitta på frukost, men han kan ju äta bovetegröt så enbart för grötens skull finns ju ingen anledning till att testa havre.
  • Avena

Någon som vet vad dessa värden innebär?

Han visade 6 på ägg och 4,7 på mjölk. (Han är ett år om det spelar roll för siffrorna.)

Läkaren sa bara att det innebar en rejäl sensibilitet, men hon var inte den som gjort testet och inte heller kunnig inom detta utan förde bara fram resultatet till mig, så hon kunde inte säga mer. 

Någon som kan säga något mer om siffrorna...?   

• Miralicia
    Avena skrev 2012-02-01 10:53:09 följande:
    Någon som vet vad dessa värden innebär?

Han visade 6 på ägg och 4,7 på mjölk. (Han är ett år om det spelar roll för siffrorna.)

Läkaren sa bara att det innebar en rejäl sensibilitet, men hon var inte den som gjort testet och inte heller kunnig inom detta utan förde bara fram resultatet till mig, så hon kunde inte säga mer. 

Någon som kan säga något mer om siffrorna...?   
    Det nedre värdet för när det räknas som ett positivt utslag (dvs förekomst av IgE-antikroppar) går vid att det ska vara över 0,35. Sen kan det nästan gå hur högt som helst, finns de som ligger på över 100 om de har en riktigt, riktigt kraftig allergi.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Minifer

Hej! Var ett tag sedan jag skrev här nu. Sonen har ju äggallergi och har testats nu igen eftersom vi misstänkte att det inte var allt. Mycket riktigt. Han har hund, soja och mjölk klass 2, vilket inte var någon fara, men han har även klass 5 mot jordnötter. Vad innebär det? Kan han dö? Klass 6 är ju den högsta.

Avena: som sagt, 6 är den högsta, och ägg kan vara lika farligt som jordnötsallergi. Ska ni inte få prata med dietist och få adrenalin och så? Vi ska få adrenalinsprutor för jordnötsallergin, men skule som vilja veta hur allvalig den är. Om han kan vara i samm arum som en jordnöt etc

• Miralicia
    billybiceps skrev 2012-01-30 19:21:43 följande:
    Är det bara nedanstående baljväxter som kan benämnas med ett e-nummer? Hur är det med exempelvis ärtfiber och ärtprotein? Skrivs dom ut med namn eller är det fler e-nummer man bör lära sig?
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Tillkommer: 
    Sojabönshemicellulosa E 426 
    Tamarind E 411 
    det är de som är med E-nummer, övrigt skrivs ut med namn
  • Miralicia
    billybiceps skrev 2012-01-30 19:30:16 följande:
    Och så undrar jag vad ni vet om "Majsmalt"? Jag har inte hittat så mycket fakta om det. Malt är ju något som man normalt sätt undviker, men här är jag osäker! Görs det av majs och är ofarligt eller är det en kombination av korn och majs?
    majsmalt är malt framställd av majs.
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2012-02-01 12:06:34 följande:
    Det nedre värdet för när det räknas som ett positivt utslag (dvs förekomst av IgE-antikroppar) går vid att det ska vara över 0,35. Sen kan det nästan gå hur högt som helst, finns de som ligger på över 100 om de har en riktigt, riktigt kraftig allergi.
    Inte för att vara sån, men proverna är numera ändrade så gränsen på nya tester går vid 0.10.
    Enligt Winnergård som sa att Alexander var positiv på rast med sina 0.19 på ägg .

Visserligen sa hon också att de nya proverna gör att det blivit fler som får felaktiga positiva resultat. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23