• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • billybiceps

Vad har ni här inne för erfarenheter från mat där "Kryddor" står med bland ingredienser? Jag har läst på livsmedelsverkets hemsida och där står det att kryddblandningar kan innehålla gluten (det gäller kanske bara kryddor på burk?). Kan det även innehålla spår av mjölk? Är tillvekarna skyldiga att nämna sånt här på förpackningarna?

Sen blir jag lite smått förbannad på att man faktiskt kan nöja sig med att skriva bara "Kryddor". Hur gör ni när det gäller sånt här?

• t0va
    Bobbosmamma skrev 2012-02-02 20:02:12 följande:
    JA. Det är detta som jag tycker är så jäkla allvarligt. Bland annat. Om man har ont i princip hela tiden o därtill sover kasst, inte sjutton orkar man utveckas motoriskt på samma sätt. Motorikens utveckling kan hänga ihop med hjärnans utveckling. Min tjej, snart 20 mån och nu för tiden, på rätt kost ("utan allt") en riktig klätterapa, vägrade ens ligga själv på golvet fram till 6,5 månader. Hon låg aldrig nånsin på golvet. Vi bar o bar. Då är det ju omöjligt att utvecklas motoriskt! Detta är en av anledningarna till att det är så viktigt att inte "dissa" allergier. Så som åtminstone jag upplevt att många i barnsjukvården gör. Min tjej kröp vid 10 mån, men jag är 110 % säker på att det hade lossnat långt tidigare, hade hon varit smärtfri. Min tjej är också "sen" socialt pga att hon hade så ont sitt första år att hon inte orkade med människor o andra barn. Här har hon fortfarande att hämta in... 
    Precis, socialt har min kotte haft massor att hämta in, vi har ju gått hos barnspsykolog hans första 1.5år nu, där de har följt honom och oss som familj, men hon har ju sett att han varit väldigt avvaktande, han har suttit och tittat på de andra men inte velat ge sig iväg. Var egentligen inte förrens kring 11 månader då vi var på en ny öppen förskola och hälsade på ihop med psykologen som han lämnade min famn frivilligt och gick till andra och lekte.

Men nu går han på förskola och har utvecklats enormt på den biten så han är nog ikapp, de säger det i alla fall.
  • Allrona
    Trasan0606 skrev 2012-02-02 17:08:25 följande:
    Har förresten era barn varit sena i utvecklingen - motoriskt - pga allergierna? Lillen gör inga vändningsflrsök och greppar inte saker så länge och läkaren trodde att han kanske var lite hämmad av allergierna så all energi går åt dit.
    Tvärtom var det här från början. Hon var så rastlös och hade kryp i kroppen av allergierna (som inte var upptäckta då). Lärde sig sitta tidigt och började gå vid 8 månaders ålder och klättrade upp på köksbordet första gången när hon var 10 månader! En riktig vilding som aldrig hade ro att sitta still. Mycket av den här rastlösheten försvann när vi hittade hennes allergier och efter det har hon utvecklats i mer lagom takt. Dock är hon ganska sen med talet, pratar ganska mycket sämre än andra barn i hennes ålder och ligger lite efter i finmotoriken men det börjar komma ifatt nu. Så det är nog väldigt olika mellan olika barn hur de reagerar på allergierna
  • t0va
    billybiceps skrev 2012-02-02 20:02:34 följande:
    Vad har ni här inne för erfarenheter från mat där "Kryddor" står med bland ingredienser? Jag har läst på livsmedelsverkets hemsida och där står det att kryddblandningar kan innehålla gluten (det gäller kanske bara kryddor på burk?). Kan det även innehålla spår av mjölk? Är tillvekarna skyldiga att nämna sånt här på förpackningarna?

Sen blir jag lite smått förbannad på att man faktiskt kan nöja sig med att skriva bara "Kryddor". Hur gör ni när det gäller sånt här?
    jag vågar inte ge sånt där det bara står kryddor och inte är specifierat vad det är. Vågar inte chansa just nu och har inte lust att testa nu heller.
  • tes 75
    Tibell skrev 2012-02-02 12:11:09 följande:
    Mithrandil : tack vännen :) !
    Idag har det gått en vecka sedan allt hände. Börjar komma på fötter.
    I förrgår var jag själv på sjukan och ÄNTLIGEN fått en läkare som vill hjälpa mig med mina problem :)
    Har inte kunnat äta så mycket ( läs ingenting knappt ) sista tiden och har mått hur bra som helst i magen.
    Men sen fick jag reda på att jag tappat i vikt och har ett BMI på 16.6, är gravid i vecka 17. Så i två dagar har jag nu ätit kanon. Såklart kommer gaser, magont och illamående tillbaka :(

Hur är allt med er ?
    vad är det som hänt?
  • tes 75
    Tibell skrev 2012-02-02 21:38:06 följande:
    Tes : Förlorade min underbara mamma förra veckan :(
    ånej. ni har ju nog ändå. hoppas du håller ihop någotsånär.

kram. 
  • Trasan0606

Kan inte citera från telefonen men det är 'skönt' att höra att flera barn varit sena även om det inte är en bra grej!

Storebrorsan var inte supertidig men långt före lillen så jag började bli lite orolig.. Hoppas det går framåt nu med rätt kost, lite orolig för att provocera igen och börja om med eländet. Ska på utlandssemester om två mån och ju mer jag kan äta desto lättare blir det..

• Spatsy

Hej i tråden!

Har en 20 månaders dotter som sedan ca 2 månader tillbaka fått väldigt mycket eksem.Hade inget tidigare.
     Först började med en torrfläck och hastigt blev fler och fler. Sedan blev det mer  och mer eksem av det hela. Hon har  nu eksem arm och knäveck, på mage, rygg, ben armar, som sagt överallt.

Vi smörjer med miniderm flera gr per dag och locoid under en vecka och sist bara mildison. Problemet är att så fort vi slutar med kortison blossar de upp. Hennes läkare har reagerat så sist vi var där gjordes pricktest men det gav inget utslag. Känns som att leta en nål i en höstack...vad sjutton kan det  vara?
    Om det inte blir bättre om några månader så får jag väl kräva ett rast prov.

Vet inte ens vart jag ska börja detta detektiv arbete någonstans. Vi äter redan väldigt allergivänligt då storebror har hundra allergier(känns som det iaf).  Hans allergier har varit så tydliga. Han reagerar direkt med nässelutslag eller svullnader och har inga eksem. Därför känns detta med eksem så nytt.

Någon som har tips på vad jag kan vara uppmärksam på?

• mithrandil

Spatsy: äter ni utan ägg? Just torrfläckar har jag märkt att många av våra äggallergiker har. Kallas ofta äggfläckar också. :)