• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-29 15:36:35 följande:
    Nu har jag rensat i köket och omorganiserat. Vi har inget skafferi eftersom vi har dubbelkyl/frys så alla torrvaror står i en hylla. Kände att det var dax att gå igenom nu och se så det som Theo inte tål är högt upp. Så nu är det allt han tål längst ner, det han reagerar minst på i mitten, som han kan nå ifall han släpar fram en stol och klättrar på och högst upp är det mjöler osv.

Även om vi skulle vilja ha det han äter högt upp också för att slippa riskera att han lyckas hälla ut allt, men jag dammsuger hellre flingor som han nu hällt ut än att ha en unge som mår dåligt.
    Vågar ni ha hans mat tillsammans med er mat?
    Vete och sådär? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-01-29 21:40:59 följande:
    Vågar ni ha hans mat tillsammans med er mat?
    Vete och sådär? 
    ja det står på olika hyllor och i förslutna burkar, vi har sparat profylacburkarna och lägger allt där i. Superbra som förvaring :)

Däremot om det står i öppna påsar så har han reagerat, syns tydligt eftersom han får de röda kinderna av vete.
  • st elmos fire

LadyM- jag tippar på att han inte tål linserna pga jordnötsallergi. Själv kan jag inte ätalinser, bönor och absolut inte kikärtor (jordnötsallergi sedan barnsben)

• Trasan0606

Någon här som använder ekologisk saltfri buljong i maten till era små? Mannen min köpte hem en burk från hälsokosten då jag fick tips om det i en barnmatsbok men när jag läser på så innehåller den lite salt men inget är tillsatt - verkar komma från de andra ingredienserna. Är det ok ändå?

Skruttens mat blir så vattnig då jag inte kan ha i nån mjölk/smör (raps funkar inte heller)

• LadyM

St elmo: ok! Låter som min magkänsla säger mig.. Klarar du spår av soja osv?

• Kavat
    st elmos fire skrev 2012-01-29 22:54:59 följande:
    LadyM- jag tippar på att han inte tål linserna pga jordnötsallergi. Själv kan jag inte ätalinser, bönor och absolut inte kikärtor (jordnötsallergi sedan barnsben)
    Tål du soja?

Jordnöt är en baljväxt. Så att du inte tål andra baljväxter låter helt naturligt i mina öron.
  • Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-01-29 23:26:33 följande:
    Någon här som använder ekologisk saltfri buljong i maten till era små? Mannen min köpte hem en burk från hälsokosten då jag fick tips om det i en barnmatsbok men när jag läser på så innehåller den lite salt men inget är tillsatt - verkar komma från de andra ingredienserna. Är det ok ändå?

Skruttens mat blir så vattnig då jag inte kan ha i nån mjölk/smör (raps funkar inte heller)
    Hur gammal är ditt barn?

Salt är ok att använda i ingrediens i mat, som t.ex risdryck (med tillsatt salt)  från 6 mån. Alltså i mindre mängder. Så ingår det i buljong i själva växterna bör det vara helt ok.
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-01-29 19:03:49 följande:
    Kavat: han hade inte andnöd, även om det satte sig lite på luftrören (rosslig) däremot fick han nässelutslag, ansiktet svullnade upp och han ville bara sova. Vågar inte tänka på andnöd men det kanske hade kommit om vi inte varit så snabba med sprutan

Hmmm, ok så man kan klara bönor men inte linser osv. Då får vi kanske ta o göra nån provokation på sjukhuset för att se vad gränsen går...? Att utesluta allt han visar allergi för på proverna i förebyggande syfte känns uteslutet för då skulle han leva få på luft och vatten. Hans pappa t.ex visar teoretiskt allergi mot 23 födoämnen men kan utan problem äta alla utom 5 st. Vilket ger hopp! Fast den här reaktionen har ju grusat hoppet en aning..

Sojaallergi

Det är ovanligt att man reagerar på sojalectin även om man har sojaallergi. Men det finns i så mycket som kakor, margarin osv, så man får testa sig fram om det funkar.

Man kan tåla hela baljväxter bättre än "stabiliseringsämnena" som är:
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, 417
    De är finfördelade och går därför lätt in i tarmen och gör skada. Förekommer i allt, jag har hittat i kokosnötmjölk och det finns i de flesta isglassar och även i de flesta naturligt glutenfria bröd och kakor. Det är lätt att man tror att de inte är så farliga i och med att de inte går under "sojavarningen" som ibland står på paketen eftersom de är baljväxter.
    Jordnöt bör man akta sig för extra noga om man är sojaallergiker!

Varning för guarkärnmjöl E412 som finns i GoGreens havrebaserade matlagningsgrädde samt vaniljsås. Men vispen är ok (innehåller dock sojalectin.)
    Soyatoos risgrädde på sprutflaska innehåller gummi arabicum E414.

Men som med allt, man får testa sig fram om vissa saker kan fungera och man kanske inte behöver ta bort allt.
    Det jobbiga med soja är att det ibland enbart står E xxx och inte namnet på vad det är, så läs innehållsföreteckningar noga!
    Symptomen kan likna de man får vid mjölkallergi och kombinationen mjölk, men kan så klart vara annorlunda också. Mjölkallergi och sojaallergi är vanlig. Även äggallergi är en vanlig kombination.

Det är en hel del sojasläktingar i Sinlac!

Baljväxterna

Från www.konsumnord.se/default.asp?id=1245
    Till baljväxterna hör:

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Tillkommer:
    Sojabönshemicellulosa E 426
    Tamarind E 411

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-01-29 19:03:49 följande:
    Kavat: han hade inte andnöd, även om det satte sig lite på luftrören (rosslig) däremot fick han nässelutslag, ansiktet svullnade upp och han ville bara sova. Vågar inte tänka på andnöd men det kanske hade kommit om vi inte varit så snabba med sprutan

Hmmm, ok så man kan klara bönor men inte linser osv. Då får vi kanske ta o göra nån provokation på sjukhuset för att se vad gränsen går...? Att utesluta allt han visar allergi för på proverna i förebyggande syfte känns uteslutet för då skulle han leva få på luft och vatten. Hans pappa t.ex visar teoretiskt allergi mot 23 födoämnen men kan utan problem äta alla utom 5 st. Vilket ger hopp! Fast den här reaktionen har ju grusat hoppet en aning..
    Jag tror att om man bara är allergisk mot jordnöt så kallas det för jordnötsallergi.
    Om man är allergisk mot även andra baljväxter och soja så kallas det för sojaallergi (alltså att du då även är allergisk mot jordnöt, linser osv.)