längtan 80 skrev 2013-02-03 22:10:38 följande:
. med denna magra kost påminner dietisten hela tiden om mycket fibrer och vätska. Och det är aldrig någonting som vi tänker på eftersom hon har varit lös i magen ett halvår minst och kunnat göra nr 2 en ggr / dag. Nu är tösen frisk efter att vi tagit bort ärt, baljväxter, soja-, då får hon tvärstopp i magen. Stackarn var helbråkig i lördags tills hon kunde baja. Nu har hon inte bajat i dag, gör hon inte det innan föris i morgon så får hon va hemma. Ska inte behöva gå där med ont i magen. Får se hur lång tid det tar innan det blir en balans. Man kan ju inte vräka på med fibrer heller så att magen blir för irriterad.
Så typiskt... aldrig får man vara nöjd liksom! Men ändå - otroligt roligt att hon mår bra nu!
Nu får jag börja med att erkänna att jag har urdålig koll på ditt barns allergier och reaktioner, men lägger mig glatt i med råd från egna erfarenheter med en son med multipel allergi mot lite av varje och som också var väldigt lös i magen tills vi fick koll på allergierna. För hans del tycks det inte alls påverka att vräka på med fibrer, detta har hans mage inte på något vis reagerat negativt på.
Försök att se om du kan hitta en balans i kosten, med minskning av ris, särskilt klibbigt ris, och ökning av päron, katrinplommon kanske. Tänk på att få in knaprigt frukt o grönt och att locka i extra dricka (alla knep tillåtna enligt mig). Linfrö i gröten. (har som sagt noll koll på vad hon tål av detta, men hoppas något av det funkar)
Jag vill också säga att jag tror att det är övergående. Sonen har gått från jättelös till hård och nu har magen vant sig vid det. Han har inga besvär, bajsar en gång dagligen och tycks må fint i magen.
Jag tänker att du kanske inte vill tillsätta något nytt i kosten, och vet inte om det finns receptfritt, men Movicol är en medicin som vi ger yngste sonen mot förstoppning och det fungerar fint. Jag tar den själv ibland då jag blir enormt trög i magen av min medicin. De är liksom mild och ger inte "full sprutt" utan mjukt bajs helt enkelt.
Lycka till!