• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-05-28 12:15:44 följande:
    Man blir känsligare om man tagit bort. Det är därför man ska provocera försiktigt. Men är de inte allergiska så brukar det ju gå bra rätt fort med större mängder, men inte om de är allergiska. Så jag tycker det låter rätt normalt att hon reagerar så om hon inte tål mjölk.Sen fick jag även en tanke när du skrev sojamjölk och ont i magen. Tål hon soja, dricker hon det annars?M&M innehåller väl nötter? Tål hon det? (sojasläkting)Bara en tanke här ifrån just att hon inte brukade spy så tidigare av mjölk. Men som sagt symptom på en allergi kan ändras.
    Oj vad du skriver och svarar alla. Tack snälla!!!

Ja sojamjölk har hon druckit massa gånger innan ( vi blandar vällingen med det ibland ) så det borde hon inte reagerat på.

Nötter vet jag faktiskt inte. Men tror att hon ätit det innan utan att reagera. Fast det kan ju lika gärna ändra sig!

Men jag tror nog kräkningarna berott på mjölken. Att hon fick det i såsen hade jag inte en tanke på. Tyckte ju att jag gjorde rätt som blandade med sojamjölk men det finns väl mjölk i själva pulvret också?!
    Och då var hon minst sagt känsligare än vad vi trott =(
  • EL I

Kavat: tja du nätterna går verkligen dåligt. Vaken 3-5 timmar per natt uppdelat på 2 ggr ungefär. Vet inte alls vad vi ska tro om nätterna. Han gnäller först i sömnen och vi går in, han lugnar sig. Håller på så kanske en halvtimme sen slutar han skrika och sen är han bara pigg...Han har inte ätit nåt annorlunda när han varit sjuk för han har vägrat äta nåt alls. Idag fick han en vanlig macka ca 2x2 cm efter samtal med dietist. Han fick 3 timmar senare EN röd kind, trodde han slagit sig men 30 min senare blev andra kinden lite röd. Får se i em hur det verkar, kommer i alla fall provocera så vi är HELT säkra nu så vi slipper vela. Känns trots allt bra att provocera eftersom vi inte gjort någon medveten provocering. Hans temperament är nog det värsta men det börjat vi lära oss nu och vi vet hur vi ska göra för att det inte ska bli så.

• Helle76
    Kavat skrev 2010-05-28 12:23:02 följande:
    Man kan ju blir gasig i magen av så mycket annat. Dåligt svar av läkaren tycker jag... Har hon besvär av det? Min man blir väldigt gasig och svullen av lök, men han är inte allergisk vad vi vet. En kompis blir jätte dålig av purjolök men kan äta all annan lök, så det finns ju annat än allergier som ger svullen och gasig mage också.
    Ja, det är ju det man kan. Hon gnäller och nästan grinar varje gång hon ska prutta. Hon pruttar jätteofta. Bad dem på dagis att ta bort allt som är gasbildande tex lök, kål i några veckor för att se om det blir bättre. Blir det bättre så får man väl prova att ge lite av något för att se vad det är hon inte klarar.
  • Molina

K Kavat: Min dotter blir 5år nu i Juni och laktosintoleranten började bli läkardokumenterad i höstas men jag vill nog påstå att vi alltid misstänkt det redan som spädbarn på henne, just för att hon kräktes så mycket av just mjölkprodukter.
    Nu hoppas jag bara att det inte dyker upp nå mer allergier.

• Mela78

Letade efter lite info om sojaallergi, och hittade detta på allergimat: "sojaprotein kan vara deklarerat som vegetabiliskt protein". Har helt missat detta, hur kan man tillåta att soja inte behöver skrivas ut? Nu har vi fått förklaring på varför dottern ibland har lite smått eksem fast vi är så otroligt noga...

• Miralicia
    Mela78 skrev 2010-05-28 20:48:40 följande:
    Letade efter lite info om sojaallergi, och hittade detta på allergimat: "sojaprotein kan vara deklarerat som vegetabiliskt protein". Har helt missat detta, hur kan man tillåta att soja inte behöver skrivas ut? Nu har vi fått förklaring på varför dottern ibland har lite smått eksem fast vi är så otroligt noga...
    Fast om det vegetabiliska proteinet är av soja så måste det anges att det är det, tex inom parentes eller på annat sätt ange att produkten innehåller soja.

Sojabönor, jordnötter och lupin är de baljväxter som alltid måste anges enligt EU:s allergen-märkningsregler, men däremot så behöver det inte anges mer specificerat om det vegetabiliska proteinet är av andra baljväxter som tex ärtor.

Visst sewn kan det ju teoretiskt förekomma att något blir felmärkt (dvs att det inte anges), men den risken är betydligt mindre nu än när märkningsreglerna infördes. (Jämför lite som det var ett tag att det var "relativt välkänt" att det ang mjölk kunde vara felmärkningar med margarin - veg. margarin (felmärkt som veg.margarin för att det huvudsakligen var baserat på tex rapsolja när det innehöll ngn % mjölkpulver på slutet av innehållsförteckningen))
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    Miralicia skrev 2010-05-28 21:10:36 följande:
    ... däremot så behöver det inte anges mer specificerat om det vegetabiliska proteinet är av andra baljväxter som tex ärtor....
    Då är det detta som vi fått reaktion på isåfall. Inget allvarligt för våran del, bara lite eksem som inte besvärar dottern så mycket. Blev lite fundersam när hennes eksem inte försvann och jag såg detta på allergimat.
  • zitis81
    Kavat skrev 2010-05-28 12:11:53 följande:
    Jag har lite svårt att se att äpplet skulle gå i rekordfart genom tarmarna och det var det hon åt för tillfället som gjorde att hon fick diarré. Men vet faktiskt inte hur fort det kan gå... Jag skulle ju mer tro att det var något hon ätit tidigare som var orsak till det. Fick du svar på din fråga? Annars får du hojta igen!
    Oj det blev kanske lite otydligt när mjag skrev men hon hade alltså ätit äpple ca 1-1½h före maten och det var då det blev som det blev. Nä man kan aldrig veta om det är det eller något annat men sådan reaktion har hon inte haft tidigare. Om hon fått i sig något annat under dagen är jag mycket tveksam till, hon var visserligen på dagis innan men de är jätte noga med hennes mat. Har aldrig hänt att de gjort fel faktiskt. Å då är det ca 3½ år vi pratar om. Men men man vet aldrig. Magen gick i alla fall tillbaka till det normala igen. Tack för ditt svar
  • Shea 1

Igår var vi på VC för att ta blodprover för allergiutredningen. Innan hade vi fått Emlaplåster till armvecken för bedövning. När vi tog av plåstren så var armvecken fulla av blåsor, så det verkade ju vara något i krämen han reagerade mot.

Det här är det i plåstren:

Verksamma ämnen:
    lidokain 25 mg och prilokain 25 mg.
    Övriga innehållsämnen: makrogolglycerolhydroxistearat, karbomer, natriumhydroxid, vatten, akrylat (häftmassa).

Är det någon som vet om det är vanligt att reagera på något av dessa ämnen?

Svar på tråden Allergitråden