• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Helle76

Har en liten fundering som ni kanske kan svara på. Yngsta dottern fick yoghurt från Yosa med vaniljssmak i torsdags och bajsade löst med klumpar på kvällen och 3 gånger till på fredagen och det luktade vanilj om det. Det jag undrar är om hon kan ha reagerat på något i den? Kan man vara allergisk mot pektin och xantangummi?

• Miralicia
    Helle76 skrev 2010-05-31 07:21:05 följande:
    Har en liten fundering som ni kanske kan svara på. Yngsta dottern fick yoghurt från Yosa med vaniljssmak i torsdags och bajsade löst med klumpar på kvällen och 3 gånger till på fredagen och det luktade vanilj om det. Det jag undrar är om hon kan ha reagerat på något i den? Kan man vara allergisk mot pektin och xantangummi?
    Betydligt troligare att hon i så fall reagerade på havre, vaniljen eller agar vill jag nog säga om det var reaktion på något i så fall.

Brukar hon äta Yosa annars? Tolkar det som att hon inte gjort det i så stor omfattning. Den innehåller även tillsatt probiotika (liknade som i sempers magdroppar fast inte lika mycket) och det i kombination med att den innehåller fiber i form av havrekli så det ihop kan påverka att sätta lite extra sprutt på magen också.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Helle76

Miralicia: De brukar äta den lite då och då men aldrig fått den med vanilj förut. Nu spelade det inte så stor roll då barnen inte verkade tycka att den var god så vi håller oss till dem andra som de har ätit bla skogsbär. Man övertolkar ju allt när de får problem med magen. Så det är bra att det finns personer som man kan rådfråga.

• EL I

Sonen har märkligt nog sovit hela nätter sedan vi började provocera med vete. Då kan vi ju dra slutsatsen att den dåliga sömnen knappast har med vete att göra. Humöret är fortfarande bra, kinderna bara märkbart röda, mest den ena.

• AAEV

Vet inte riktigt i vilken tråd jag ska skriva, så jag provar här.
    En del känner igen mig från mjölkallergitråden :)

Dottern är allergisk mot mjölk(protein), vi har kört mjölkfritt i en och en halv månad med bra resultat. I torsdags började vi på allvar att ge henne smörgåsar och nu är hon så otroligt lös i magen! Blir man det av vete om man inte tål det? Hennes utslag har också kommit tillbaka...

Efter många turer har vi iaf äntligen fått ok att göra ett pricktest på henne, men de är väl inte helt tillförlitliga vad jag förstått?

• Dalkulla74

Hej!
    Jag har en dotter som är 14månader och allergisk mot mjölkprotein. Jag vet att jag läst att man ska försöka undvika att ge soja-baserat till småbarn med just allergi mot mjölkallergi och har inte heller gjort det. Nu undrar jag om det gäller även efter det fyllt ett år, allts att man ska undvika det så länge som de är allergiska eller om det mest gäller bebistiden? Jag har lite svårt att variera mellisar till henne och det hade varit roligt att ge henne yoghurt, (naturell gärna) och ev med fruktpuré till. Sonen (5år) som även han inte tål mjölkprotein får Yosa men jag gillar inte riktigt att de är så hiskeligt söta i smaken.

En fråga till, min dotter får gröt morgon och kväll. då blandar jag Sempers mjölkfria 8mån fullkornsgröt med lite Enago + rapsolja. Men nu är hon ju så pass gammal så jag börjar fundera på att ge henne annan gröt och ev vanlig egengjord havregrynsgröt. Behöver jag berika den på något sätt då om hon äter den tillsammans med havremjölk?

• EL I

Dalkulla: sonens dietist sa att man kan smyga in försiktigt när de är 1 år för att se.

• Dalkulla74
    EL I: Tack för ditt svar . Ja jag hade för mig att Lisas dietist sa så med, att det var ok att testa efter 1 års ålder men kände mig osäker eftersom det var så länge sedan vi var dit. Hur försiktigt är "smyga" tro, kan jag testa 1dl sojayoghurt direkt i en enda omgång och sen avvakta ett par dagar för att se ev eksem el magproblem eller måste man köra smakisar med teskedsvis  upptrappning?
  • Miralicia
    Dalkulla74 skrev 2010-05-31 12:01:08 följande:
    Hej! Jag har en dotter som är 14månader och allergisk mot mjölkprotein. Jag vet att jag läst att man ska försöka undvika att ge soja-baserat till småbarn med just allergi mot mjölkallergi och har inte heller gjort det. Nu undrar jag om det gäller även efter det fyllt ett år, allts att man ska undvika det så länge som de är allergiska eller om det mest gäller bebistiden? Jag har lite svårt att variera mellisar till henne och det hade varit roligt att ge henne yoghurt, (naturell gärna) och ev med fruktpuré till. Sonen (5år) som även han inte tål mjölkprotein får Yosa men jag gillar inte riktigt att de är så hiskeligt söta i smaken. En fråga till, min dotter får gröt morgon och kväll. då blandar jag Sempers mjölkfria 8mån fullkornsgröt med lite Enago + rapsolja. Men nu är hon ju så pass gammal så jag börjar fundera på att ge henne annan gröt och ev vanlig egengjord havregrynsgröt. Behöver jag berika den på något sätt då om hon äter den tillsammans med havremjölk?
    Jag skulle utifrån mina erfarenheter avvakta lite längre till än bara till strax över året. sen behöver man kanske inte vänta tilld allergin är försvunnen, men tills de blir lite äldre ändå. Kroppen har ju inte direkt koll på att nu är den exakt ett år. Får immunförsvaret mogna till sig lite så minskar risken för det mesta. Det är lite varierande hur länge det brukar sägas att man bör vara restriktiv med att ge soja - allt från 6 månader till 3 års ålder har jag sett på olika håll, men det vanligaste brukar vara runt 1-2 års ålder.

Här var dottern nästan 1½ när hon utvecklade sojaallergi. Första gången som hon fick något som var ren soja (lite sojadryck för att reda av en pastasås baserad på buljong) reagerade hon, innan hade det bara varit "indirekt" soja iform av lite sojamjöl i bröd, eller kinesisk sojasås i maten som hon hade fått i sig.

Ang yoghurt, har du kollat i min blogg? där har jag ett recept på hur man kan göra egen "yoghurt" av Pama minutris och risdryck - naturell eller med frukt/bär efter eget önskemål och så mycket eller lite socker man vill ha.
    utanallt.blogspot.com/2010/01/hemgjord-yoghurt-med-frukt-eller-bar.html
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I
    Dalkulla74 skrev 2010-05-31 14:54:06 följande:
    EL I: Tack för ditt svar . Ja jag hade för mig att Lisas dietist sa så med, att det var ok att testa efter 1 års ålder men kände mig osäker eftersom det var så länge sedan vi var dit. Hur försiktigt är "smyga" tro, kan jag testa 1dl sojayoghurt direkt i en enda omgång och sen avvakta ett par dagar för att se ev eksem el magproblem eller måste man köra smakisar med teskedsvis  upptrappning?
    jag hade inte testat så mkt. Jag testade bara några ml sojamjölk till min son och han visade ju sig vara allergisk.
    Men gör som miralisia säger som har mer erfarenhet, vänta lite över året om du kan.

har i dag varit på 1½ årskontroll med sonen och då fick vi läkaren som vi har på barn mott. Jag berättade vad som hade hänt sen senast och att vi nu provocerar. Han fick se bilderna, före och efter förra gången vi tog bort vete och han fick ju se hur kinderna såg ut nu. Han tyckte det såg ut som en klar veteallergi vilket ju vi också tänkt i och med hans kinder reagerade så tydligt med vete.
    Han tyckte dock att vi kunde ge så liten mängd vete som han klarade OM vi ville göra det. Frågan är bara hur mycket han klarar liksom!!
    Svårt det där. Helt plötsligt kanske bägaren rinner över?! Men man kanske kan ge typ när man är borta eller så, men vara strikt hemma o på dagis??
    Vad tror ni om det hela?
Svar på tråden Allergitråden