• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lillasysteryster

Efter lite detektiv arbete så tror vi oss nu har hittat ytterligare en allergi på vår nu 11månaders. Tidigare har det konstaterats både mjölk och ägg. Men det har alltid funnits lite fläckar runt munnen som kommit och gått men som vi en dag av en slump insåg att det var soja som gjorde att fläckarna blossade upp. Så i morgon ska vi och lämna blod för att testa för soja också.

Passar inte så bra med soja allergi också så här 20 dagar innan vår Malaysia resa. Jag ammar ju fortfarande lite så nu är frågan om jag vill forsättamed det även fast det blir kråååångligt att undvika soja i maten...jaa vi har lite att klura på. Å andra sidan har jag ju ätit soja fram till nu sista veckan så det kanske räcker om jag undviker så långt det nu går. Hur länge efter man ätit nåt finns det egentligen kvar i mjölken?

• EL I

Om det står "modifierad stärkelse" eller bara "stärkelse" eller om det står bara "arom" är det också risk för vete i det eller??

Så konstigt, även om vi haft vetefritt nu i ca 2 månader och det har gått bra och man har tänkt på honom som veteallergisk så har vi ändå hoppats på att vi ska ha fel, att det bara är nåt tillfälligt, nåt vi "fått för oss". Allt har ju varit så osäkert med sonens allergier, ingen har ju trott oss och det visar inget på tester. Så det har känts som om han allergier bara varit "för säkerhets skull"...men nu blev det helt plötsligt så verkligt, så definitivt (även om jag vet att det kan växa bort). Det kändes på nåt sätt som en kalldusch när det visade sig att han faktiskt ÄR så känslig som vi trott och märkt när han råkat fått i sig något med vete...men vi har ju hoppats att det bara varit en slump men nu var det ju så tydligt.

Känner mig lite deppig faktisk märkligt när jag inte riktigt känt så förut trots misstanke om veteallergi. Är det bara jag som reagerat såhär??? Tycker det är så konstigt att det kändes så stort bara för att vi liksom fått det konstaterat av en läkare.

• lillasysteryster

Eli: Det är säkert för att nu -är det på riktigt!  Inte bara på prov. Det blir säkert bättre med tiden. Plus att det är en stor tyngd av oro i dig som nu kan släppa, klart det känns konstigt. Kram!

• Ellisizza

Måste fråga er här en sak som jag inte vet vad det beror på. Ni kanske har bättre koll?

Sedan vi började med Neocate till sonen har han blivit helt bra i både magen och huden. Vi har börjat ge vanlig mat och än så länge har nästan allt vi provat gått bra. Han äter nu potatis, palsternacka, majs, rapsolja, nötkött, ris, blomkål och päron.

När jag ammade och han fick i sig sådant han inte tålde fick han ilsket röda kinder, eksem lite här och var, nässelutslag och blodig avföring. Han rev sig blodig på huvudet och grät på nätterna.

Nu är han en helt annan kille! Sover bra och verkar må bra i allmänhet

Men nu senaste veckan eller så har jag märkt att han är lite smårosig på kinderna ibland. Han är inte sådär ilsket röd som han varit innan utan lite mer svagt rödspräcklig, sådär som man kan bli om man är lite kall. Och sen har han som små upphöjda vitaktiga prickar på kinderna. Ser ut som minismå finnar/pormaskar typ. Vet inte hur jag ska förklara men det ser ut som att han har lite dålig hy just på kinderna. Det är inte eksem utan som små vita prickar. Inte så många men några på varje kind.

Någon som vet vad detta kan bero på? Är det något som barn kan ha utan att det behöver ha något med vad han ätit att göra. För han mår som sagt jättebra annars och inget av det vi ger honom känns särslikt troligt att reagera på.

• Snutten
    Dalkulla74 skrev 2010-06-01 08:58:33 följande:
    Snutten: Nu vet jag inte om ni tål havre men det funkar att göra glassbomb på OATLYs glass med, det gjorde jag till en av sonens födelsedagar. Gjorde i rund skål så det blev som en igloo när den vändes upp, ovanpå ställde jag Pingu och Pinga som jag gjorde av MMF .
    Åhhh! En glassbomb ska jag göra. Om jag tar mangosorbet först och hallon innuti blir det jättefint. Siri älskar gult så hon kommer att bli glad. Hon tål iofs havreglassen men jag tror det kommer att se roligare ut med sorben rent färgmässigt och jag tror att de andra barnen accepterar det bättre än OATLYn.
  • Dalkulla74
    Snutten: Ja jag gillar rmed frisk sorbet fast min son tycker den är för stark så här brukar vi göra våra egna smaker av OATLY genom att blanda tex vaniljglassen med SIAs mangosorbet, vanilj+blåbärspuré eller hans favvo som är vanilj+katrinplommonpuré . Jag blev så glad när jag kom på den idén att blanda förra sommaren för dels så får Martin många fler smaker och dels så kan han med få äta pinnglass som alla andra barn (köpte glassgjutarformar på ikea) .
  • EL I
    Ellisizza skrev 2010-06-01 20:18:35 följande:
    Måste fråga er här en sak som jag inte vet vad det beror på. Ni kanske har bättre koll?

Sedan vi började med Neocate till sonen har han blivit helt bra i både magen och huden. Vi har börjat ge vanlig mat och än så länge har nästan allt vi provat gått bra. Han äter nu potatis, palsternacka, majs, rapsolja, nötkött, ris, blomkål och päron.

När jag ammade och han fick i sig sådant han inte tålde fick han ilsket röda kinder, eksem lite här och var, nässelutslag och blodig avföring. Han rev sig blodig på huvudet och grät på nätterna.

Nu är han en helt annan kille! Sover bra och verkar må bra i allmänhet

Men nu senaste veckan eller så har jag märkt att han är lite smårosig på kinderna ibland. Han är inte sådär ilsket röd som han varit innan utan lite mer svagt rödspräcklig, sådär som man kan bli om man är lite kall. Och sen har han som små upphöjda vitaktiga prickar på kinderna. Ser ut som minismå finnar/pormaskar typ. Vet inte hur jag ska förklara men det ser ut som att han har lite dålig hy just på kinderna. Det är inte eksem utan som små vita prickar. Inte så många men några på varje kind.

Någon som vet vad detta kan bero på? Är det något som barn kan ha utan att det behöver ha något med vad han ätit att göra. För han mår som sagt jättebra annars och inget av det vi ger honom känns särslikt troligt att reagera på.
    Svårt att veta riktigt av beskrivningen men min son får ju ilsket röda kinder av vete. Han såg ut som om han hade förfryst kinderna vissa dagar. Du kan kolla i mitt galleri, ska lägga till dig i min adressbok först bara... så kan du se om det är nåt du känner igen.
  • Ellisizza
    EL I skrev 2010-06-01 22:21:24 följande:
    Svårt att veta riktigt av beskrivningen men min son får ju ilsket röda kinder av vete. Han såg ut som om han hade förfryst kinderna vissa dagar. Du kan kolla i mitt galleri, ska lägga till dig i min adressbok först bara... så kan du se om det är nåt du känner igen.
    Ja, det är inte lätt att beskriva! Kikade på dina bilder och det var sådär min sons kinder såg ut innan när han reagerade på något i bröstmjölken. Inte riktigt så ilsket röda, men nästan. Tror det var när jag åt ägg som han fick så. Stackars barn, inte roligt att se ut sådär.. Måste kila och vara obehagligt! Skönt att ni vet vad er son reagerar på i alla fall så han slipper ha sådär.

Nu är det inte alls så på min sons kinder. Lite svagt rosigt ibland, men det är bara lite svagt. Och mer som spräckligt. Vet inte om det ens skulle synas på bild. Och så är det som några små, små svagt vita prickar på varje kind. Hmm, vet inte alls vad det är. Jag tror inte det beror på maten men man vet ju aldrig..
  • mummy40

jag mailade quaker för att fråga om det finns spår av andra sädesslag i deras minutris och fick detta till svar:

Hej och tack för ditt mail. Jag har ställt din fråga vidare till fabrikens kvalitetskontroll och de svarar följande: Pama Minutris produceras och förpackas längs en produktionslinje som enbart hanterar risprodukter. För att ytterligare försäkra dig om att inga spår efter andra sädesslag finns, rekommenderar de att du häller ut risflingorna på en tallrik eller liknade och gör en extra kontroll innan produkten tillagas.

Med vänlig hälsning

Quaker Oats

BrittMarie Börjesson

men vad bra då!! Som att spår av något skulle synas.....

Vidare mailade jag rice dream för frågan ang korn,och det blev ju också ett moment 22 då jag påtalade sädesslagsallergi och får svar utifrån glutenintolerans...
    Ska det vara så svårt att lära sig vad som är vad????

japp, jag är grinig idag och stressad, A  ratar sin mat, vill inte ha något  längre av det lilla han  nu  kan äta,vi ska ha studentmottagning är hemma på fredag och vi får knappt plats....
  • lillasysteryster

Puckon, Hallå SPÅR  frågade du efter ju! Då borde hon väl kolla om det tillverkas annat i samma lokal också! Som du säger SOM om spår skulle synas.... då vore världen enkel!

Ta ett djupt andetag gör en -att göra lista och stryk eftersom så SYNS det att du gjort saker! Det ska vara kul med studentfirande!

Svar på tråden Allergitråden