Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-02 19:40:39 följande:
    Mithrandil : ja jag tycker verkligen du ska in med henne i morgon! Så kanske hon kan få lite ventolin eller något annat lite starkare.
    Jag tycker ju det låter som att det kanske är rs eller lunginflammation eftersom astmamedicinerna inte får henne bättre :(
    Be dem ta ny sänka och kanske till och med lungröntgen och rs prov.
    Hoppas hon piggnar till snart lilla skruttan !!
    hon blir ju bättre, fast det kommer ju tillbaka efter en stund igen. hon är överlag mycket bättre än innan vi började med airomir men jag hade önskat att det hade varat sålänge det står att det skulle göra. men som du skriver bör vi nog utesluta en hel del annat. det konstiga är bara att hon inte har någon feber om hon skulle ha lunginflammation eller så. men in får vi åka. min sambo måste fixa min bil imorn då, märkte idag att en broms har fastnat så det skrapar och låter när jag kör med den. Allt händer på en och samma gång.

nu tänkte jag ringa 1177 och fråga vad de tycker om medicineringen. kommer snart igen.

3busfrön: Helt sjukt hur förvirrande det här är.
    Hur står ni ut? Eller har jag helt enkelt bara otur med precis allting?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-02 19:48:14 följande:
    Bra att du ringer och frågar.. Förhoppningsvis får du en som har lite svar !

Har hon blivit såhär dålig innan vid förkylningar?
    Hon var ju sån här sist med, men då hjälpte det att använda bricanyl oral lösning + penicillin i 5 dagar innan hon var pigg och glad igen. Detta är henne 9e dag.

Hon har iaf börjat äta ordentligt nu, är väldigt glad och bara lite knastrig och anfådd på morgonen/fm men på em/kvällen blir hon tjurig och ska bara vara i famnen + att hon låter mycket när hon andas.
    Fast idag är första gången denna omgång som det piper om henne på utandning, innan var det bara knaster.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-02 20:06:03 följande:
    Läste på fass att sömnstörningar är en biverkning av airomir, så det var säkert därför hon sov dåligt inatt.
    kan mycket väl vara. idag har jag bara gett henne 4 puffar, en timme innan läggning och hon har bara vaknat en gång hittills.. igår hade hon nog vaknat 5 gånger vid det här laget.

älsklingen87: Hon på 1177 sa att jag borde ringa och prata med barnakuten imorn och även åka dit så de får lyssna på henne. Hon tyckte att vi måste reda ut allt som hänger i luften så jag slipper vara orolig och stressad här hemma. Sen sa hon att dessa besvär troligtvis kommer fortsätta tills hennes förkylning är över.

Sen tyckte hon att amanda säkert kommer behöva mer än bara airomir och visste inte helt säkert varför de avrådde mig från att börja med pulmicort. Hon sa att de förmodligen avrådde det eftersom det var annan läkare som gett ordination.

Hon sa också att läkare kan rekomendera mer än 8puffar om dagen om de tycker det behövs + beroende på vad för hjälpmedel man använder. tydligen är rekomendationerna skrivna för en viss maskin så vår mask kunde likagärna "släppa ut" 1-2puffar innan lillan hann få i sig allt så att det var därför.
    Sen gjorde hon liknelsen panodil och alvedon har som maxdos 8 tabletter per dag, men att tex reumatiker kan bli ordinerade det dubbla. Är det en läkare som gett ordinationen så stämmer den oftast.

Mer än så ville hon inte säga då hon inte vill gå emot vad doktorn sagt.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-02 19:57:29 följande:
    Jag har fördelen att sitta på en del egna kunskaper. Om inte så har jag en massa kollegor jag kan rådgöra med.

Men träffade en konstig läkare när jag var in med W, som tyckte att han lät så ren på lungorna. har filmer i mitt galleri på hur de inte ska se ut. 
    tittade på din film.. sådär har amanda aldrig sett ut.
    Kan hända jag överreagerar? jag är faktiskt osäker på hur det ska se ut.
    ser jag minsta indragning så blir jag helt kall.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-02 20:31:00 följande:
    det ÄR svårt att veta vad som är normalt och vad som är astma. Vår dietist frågade idag om det var så att lilla var undermedicinerad. Men hur ska jag veta det? Hon väser ju alltid lite när hon andas men det har ju inte läkarna reagerat på förut så HUR vet man? Och min dotter har ändå haft diagnosen i över 1 år och ändå är jag osäker så det är inte så konstigt att du är osäker på din dotters symtom!
    haha.. nä, jag är ju helt grön på det här. Osäker på allt.
    sen kom allting med viktnedgång, utredning, komjölks uteslut och detta med andning och öroninflammation på en och samma gång. hann knappt reagera. blev förmycket av allting känns det som. men nu är det klart, barnen och jag åker till mamma och styvfar på fredag. ska bli så skönt att få vila ut! Nån som bär ungen lite nu när hon bara ska vara i famnen och någon som låter mig få vila lite. Så nu är jag ju såklart jätteglad.

Kanske skulle passa på att åka till östra sjukhuset med henne och se vad de säger där. :-P alla säger ju olika om allting. (skämt åsido) mer förvirring behöver jag inte.

Jag skriver ju bara om mig själv hela tiden. otrevligt.
    Tyckte jag läste någonstans att det inte gått bra för er tjej med viktuppgång och sådär? eller drömmer jag?
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-02 20:35:32 följande:
    De är inte jättetydliga heller då han inte ligger still, men enligt doktorn så var han så frisk. Jag har sett indragningar där huden går runt nedersta revbenet. 

min dotters indragningar här ikväll var liksom bara under hela revbens partiet.
    Blev insjunket mellan alla revbenen. är det indragningar eller är det mina inbillningar?

Visst är det svårt att få dom vara still, jag har försökt filma amanda 100gånger men hon är aldrig still så det blir inge bra. men er kille verkar ändå ganska opåverkad av sina indragningar? alltså humöret.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-02 20:44:55 följande:
    Mithrandil - nä tyvärr drömmer du inte. 20 gram uppgång på två månader är inte så mycket att hurra för! Dessutom inget på längden, suck. Usch blir så stressad över det, man känner sig ju som en dålig mamma som inte lyckas få henne att gå upp i vikt, fast jag vet att det inte är vårt fel.

åh nej! Ja, jag förstår så väl att det måste vara stressande. Jag blir också stressad och jag har ju precis nyss börjat i det. Måste vara jobbigt att det håller i sig så länge. Man hoppas ju hela tiden att det vänder.
    Men vad tror läkarna det kan bero på? Av vad jag har förstått så får hon ju i sig gott och väl vad hon behöver i näring + massa mer.

3busfrön: Okej.. stackars kille. Är det förkylningsastma han har eller "vanlig" astma?
    Tycker så synd om alla dessa barn som har så mycket problem. innan jag började få bekymmer med amanda hade jag knappt ens gett det en tanke på hur jobbigt så många måste ha det.

Hur är er son i humöret och sättet när han blir påverkad av sin andning?

Amanda är väldigt gnällig och vill bara vara i famnen när hon har det jobbigt med andfåddhet och rossel, hon blir tokig om jag lägger henne på rygg, likaså om jag tvingar henne sitta ner. så var hon aldrig förut, det är först nu dessa problem börjat. vet inte om det blir jobbigare för dom liggandes och sittandes?

• mithrandil

Får inte tag på barnakuten. Varje gång man ringer säger de att de har hög belastning.
    Typiskt! Amanda har varit jättekonstig idag. Tog 55 andetag i min i ca 1 tim, pep och knastrade och hade djupare indragningar än någonsin innan, dessutom  hörde jag hur det tjöt inne i lungorna när jag la mitt öra mot hennes sida/rygg. detta var 1,5tim efter att jag gav henne airomir. Sen bara slutar allt, precis av sig själv när jag är på väg att åka in med henne. Vad tusan? Vad är detta? Kan allt bara sluta upp av sig självt?
    trodde man var tvungen att medicinera bort om det skulle vara ett "astmaanfall"? Sen lyssnade jag igen och då låter hon helt ren, hon tar 34 andetag i minuten och låter ingening när hon andas. Jag förstår ingenting.

Trållmor: Hur mår ni idag?
    Måste ha varit jobbigt för er igår när allt går fel på en och samma gång.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-03 08:21:06 följande:
    Nu gör vi en ny kostregistrering och ser om hon fortfarande får i sig tillräckligt med calorier. Vilket jag är övertygad om att hon får men även dietist och läkare vill vara övertygade Flört Sist visade det sig ju att hon fick i sig 50% mer calorier än vad barn behövde i hennes ålder och jag tycker hon äter mer nu så....
    Ska beställa en telefontid till läkaren nästa vecka så vi får komma och ta rast-prov och höra vad han vill göra nu.
    Vad blir nästa steg om kostregistreringen visar att hon får i sig vad hon behöver?
    Har dom sagt något om det?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-03 10:29:49 följande:
    Hoppas du får tag på barnakuten, jobbigt att ha så långt att åka för annars hade det ju bara varit och åkt dit ändå.
    egentligen hade jag i vanliga fall bara åkt in men jag har en broms som ligger på på bilen så jag kan inte köra mer än nödvändigt. vet inte om det är "farligt" att köra med bilen
Svar på tråden Allergitråden