Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-08 22:22:57 följande:
    Det är faktiskt rättså mycket vete/havre/gluten hon får i sig om hon ätit så mycket välling. Det kan ställa till det även om det inte är allergi/intolerans.

Om ni ändå ska dit så prata med dem och be om hjälp!
    Pratade med sköterska på barnmott igen. Hon säger som du, att hon tycker det är konstigt att vi ska provocera mjölk när hon reagerar på både nutramigen och althera + att hon börjat öka i vikt men eftersom dr säger att vi ska göra det så ska vi provocera den 16/3 och så ska läkaren ringa oss den 21/3.

Men någon neocate kan vi inte få, de är visst väldigt snåla på den så de skriver nästan bara ut den till allvarligt sjuka barn eller barn som är väldigt tidigt födda. Skulle få tid till dietist istället så får vi se.

3Busfrön: har bara gett ena go hittills men ska börja varva den med semper.
    Men, nu när jag pratade med barnmott så sa hon att ena go inte heller är helt ren från mjölk utan att nutramigenen var "renare"? stämmer verkligen det för jag hittar då inget som jag ser är mjölk i enago?

Kerly: Ja, jag kanske skulle ta och plocka in bärselen ifrån bilen. kanske blir lite enklare då. men amanda är inte jätteförtjust i att sitta i den. tror hon känner sig fastbunden eller något.

Idag mår amanda iaf bättre. Har bara gnällt ett par gånger och hon somnade gott när hon åt sin välling.
    Så skönt! Nu får jag försöka vara noggrannare så jag inte "ger henne mjölk" genom att pussa på henne precis efter jag druckit kaffe och liknande så får vi se om det håller i sig.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

K Kavat: Nej, hon har aldrig reagerat på enago, hon äter den jättefint.
    Det var sköterskan som sa att nutramigen var "renare" än enago så om hon kunde äta den kunde hon äta nutramigen också. Men se den bullen gick inte. har läst och läst och den är garanterat helt mjölkfri.

Förstår att det inte är mig du svär på så det behöver du inte oro dig över. Svordomarna har haglat här hemma sen allt det här började. barnmott i varberg verkar få det värsta att dra över mig.
    Får väl gå och köp a mig en bruk neocate utan recept och sen ringa och säga att nu har hon ätit den och nu SKA jag ha recept. barnakuten kunde inget göra utan de ansåg att vår barnläkare skulle skriva ut.
    Eller så skulle jag tvinga dietisten att ringa och kräva att de ska skriva ut. Rek är ju att barn under minst 1år äter bröstmjölk/ersättning.

LillSkruttet: Ingen provocering = ingen diagnos = inget recept på ersättning.
    de behöver ha "bevis" för att hon är allergisk innan de sätter någon diagnos tydligen.
    Jag anser att vi har bevis nog, men de ska få sin jävla provokation (säger man så? Kan inte vända det där ordet ordentligt. ) Ska ge stackarn mjölkbaserad välling och reagerar hon med kräkningar eller diarre eller liknande så provocerar jag inte mer förrens om ett BRA tag.

ELI 78: I värsta fall så får jag ta mig till en annan läkare. Jag ska helt enkelt ha ersättning till tjejen.
    Vill inte ge välling oavsett om det är semper eller enago så pass många mål. ersättning är ju bättre än välling om det ska vara som nattmål och mellanmål. Får hon välling blir hon för mätt och vill inte äta vanlig middagsmat. hon äter knappt en halv burk ännu, hon borde äta en hel.

• mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-09 22:54:55 följande:
    Jäkla omständigt....och så fruktansvärt onödigt. Hoppas ni får erat recept i alla fall, samtidigt som jag hoppas att reaktionen på provokationen inte blir alltför jobbig för lilltjejen... 
    Hittills så har det gått över ganska snabbt om hon fått i sig något. 2 dygn kanske så förhoppningsvis går det över snabbt denna gången med. Även om jag inte vill att hon ska må dåligt kan det ändå vara skönt att provocera för att man själv ska kunna vara helt säker. Nu intalar jag mig varje dag att allt är inbillning, trots att hon faktiskt är bättre, att hon börjat växa igen och sådär.

Har funderat på vad som kan ha gjort hennes skrikighet igår och i förrgår och jag tror faktiskt att det var den enda lilla flaskan nutramigen hon fick på förmiddagen dagen i söndags.

ELI: jag får nog byta sjukhus helt enkelt. Klarar inte av någon av läkarna i varberg. Fick ju träffa en annan gammal kärring rent ut sagt sist när vi skulle ta syresättning på amanda och  henne gillade jag ännu mindre än "vår" läkare och jag tror att det är de två som jobbar där.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-10 13:31:39 följande:
    Eller så år ni åka hit. Du får hojta till om ni kanske ändå har vägarna "förbi".

Du läste det jag skre va? Att om hon inte tål nutra eller althera och ni ändå inte får neocate så är det ingen ide att provocera. Ni har ju ingen nytta av en dianos just nu. Den kan vänta ett par månader.
    Sen tycker jag att de borde tänka på hennes välmående och skrva ut neocate ett par månader och sedan provocera för att ni ska få ytterligare. Fråga om de kan möta er halvvägs?

ursäkta alla apostrofer och stora bokstäver som fattas, enhandsskriver.
    Har vi diagnos skulle det inte vara helt omöjligt med recept sa sköterskan, men neocate skrivs definitivt inte ut till de som inte har diagnos mjölkallergi eftersom de nästan enbart skriver ut det till sjuka barn. Finns ingen att köpa utan recept här i närheten heller tyvärr så kanske borde jag få vägarna förbi. vart bodde du? kungsbacka?

har kommit på amandas problem här nu. tror hon är förstoppad. har som uppstötningar hela tiden och både igår och idag har hon bara fått ut litegrann, stenhårda små harpluttar. för mycket välling antar jag så detta går inte längre.
  • mithrandil

LillSkruttet: Vi har skandia till alexander, men när amanda föddes kände vi att vi ville byta till trygghansa istället. för skandia har bara sjukdomsförsäkring fram tills att man fyller 26, medans trygghansas följer med även i vuxen ålder. Men bara för att alex hade eksem så fick vi undantag på eksem, allergi och astma så vi behöll skandia och tog skandia till amanda också. tror tyvärr alla är svåra på sånt där.

K Kavat: Jag har hittat en privat barnklinik i halmstad, ska ringa dit imorn och prata med dom. beskriva hur allt sett ut kring amanda med olika diagnoser från alla olika läkare och om mjölkallergi och dålig viktuppgång och allt. Hoppas på att de kanske kan hjälpa oss och att man har tur så man kan få en tid nästan omgående så kanske man kan få recept därigenom.

behöver gå med båda barnen också, alexanders eksem är helt hysteriska. ingenting vi gör får bort dom.
    De är bleka och fina på morgonen men illröda när jag hämtar från dagis. Sen klagar han på att han har ont i magen var och varannan dag. idag jäste magen upp och han sa han hade ont i den och han skrek som en tok när jag skulle torka av kinderna efter maten?

Angående amanda, vad tycker ni att jag ska ta upp om henne när jag ringer?
    Försöker klura ut vad jag vill säga för annars kommer jag säkert missa hälften som vanligt.

• mithrandil

trållmor: Ja tack! du hade ju verkligen varit en ängel om du ville!
    Då vore ett stort problem löst. spelar ingen roll vad frakten kostar, kosta vad det kosta vill.

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-10 21:01:10 följande:
    reaktionerna på välling/nutramigen.
    andningsbesvären 
    ja, det måste jag ju.

Sen tänker jag även fråga varför jag blev ordinerad att ge lillan 4 puffar om gången och varför jag inte skulle ge pulmicorten vi fick utskrivet. De kan ju kanske inte svara på det, men de kan ju säga om det låter vettigt.

Dietist? Är det bra att ha en sån?

Lillskruttet: Skönt att det börjar reda sig!
    Passar ankmasken er kille? tycker den sitter lite väl löst på amanda om man jämför med den vi fick låna på barnakuten.

trållmor: Har svarat.
    Kan inte tacka tillräckligt många gånger.
  • mithrandil
    trållmor skrev 2011-03-10 21:52:34 följande:
    Nu får jag inte citera igen

Det finns olika storlekar på ankorna. Den minsta är gul, den snäppet större är orange. Vi fick den minsta till Neelah idag, och den orangea till de andra Sen såg jag att det fanns ännu större storlekar också

Amandas är också gul. tror det stod att den var från 1-2år.

Lillskruttet: Jaha.. samma problem som här då. när hon skriker och fäktas så lyckas hon alltid skapa glipor.
    var därför jag trodde att vår var för stor. den vi lånade med oss hem från sjukhuset var annan form på och slöt tätt på ett helt annat vis. Den var mycket bättre.

• mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-10 22:02:12 följande:
    Hur är det mer er. Är ni "nervösa" när andra lagar mat eller bakar till er med allergi eller era allergiska barn?

Vi ska på kalas i helgen och värdinnan efterfrågade recepttips. Vet att hon har rätt så goda kunskaper och erfarenhet av allergi, dock inte samma som våra, varför sitter jag här och är nervös över egentligen? 
    Just för att du själv inte har någon kontroll över om hon råkar göra ett misstag. Alla kan vi göra våra misstag.
    Min svärbrors tjej är nötallergisk och hon brukar faktiskt ofta be att få innehållsförteckning när hon äter borta, kan hon inte få den så tar hon med sig egen mat. Men nu blir hon ju allvarligt sjuk om hon får i sig nötter så kanske är därför hon är extra petig, men jag hade kanske också varit det när det gällde mina barn. Man vill ju inte de ska behöva plågas.

Om det känns fel för er, ta med er eget!
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-10 22:10:15 följande:
    Känner att hon har så pass koll att jag inte behöver gardera mig, men nervositeten sitter där iallafall. Vi har kalasat där flera gånger, men då har hon bjudit på köpta kakor. Skillnad när det är hembakt.
    Det händer att vi tar med bullar och kakor för att gardera oss. Likaså om vi misstänker att det kommer att bjudas på godis, de flesta brukar köpa plockgodis vilket är helt uteslutet att vi ens skulle tänka på till barnen. Och efter senast kommer jag ta med mat även när vi ska till svärfar.
    Ja jag börjar förstå att det är en hel del man måste tänka på om man har barn med allergi.
    Saker jag aldrig någonsin funderat över innan.
    Jag har inte så stor koll på alla här ännu.. vad har dina barn för allergier?
Svar på tråden Allergitråden