Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Allrona skrev 2011-03-08 20:52:14 följande:
    Enligt den allergisköterska vi har träffat är mango väldigt vanligt att vara allergisk mot.
    Och så sa det klick inom mig när jag läste det här inlägget.
    jag upptäckte idag att hon får prickar av mango/banan pureen. Hon har haft en hel del prickar just kring munnen och litegrann vid ögonen ett tag nu men jag har inte förstått vart de kommer ifrån. Men idag såg jag först på förmiddagen att prickarna var borta och sen när jag gav henne middag vid kl 17 så kom prickarna tillbaka när hon åt sin efterrätt.

men tyvärr tror jag inte det kan vara den som ställt till det såhär för magen, hon har inte ätit mango/banan på ett par dagar nu.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-03-08 21:17:32 följande:

mithrandil: så som du beskriver din dotter var min dotter också, det kom smygande och blev bara värre och värre tills jag tog bort vete. Nästan över en natt blev hon ett helt nytt barn! Än så länge har inga tester visat på vete, men läkaren har ändå gett henne diagnosen veteallergi.

Nu fick hon egentligen inte så jättemycket vete; Enago gröt 1-2 mål om dagen och ibland lite smögås. Jag bytte ut Enago mot Sinlac och tog bort brödet. Förutom att hon var så där besvärlig som du beskriver så hade vi problem med att hon bajsade på nätterna. Till att börja med hände det någon enstaka gång, sedan varje natt, sedan två gånger per natt. Efter första dagen med Enago hade vi den första bajsfria natten på månader och hon har inte nattbajsat något mer sedan dess.

Tack!

Nä, vete hoppas jag verkligen inte hon är allergisk mot. Det räcker med mjölk tack. Om man får lov att be.
    Våra problem började egentligen redan när hon bara åt ersättning och många symtom har försvunnit med mjölkfri kost så jag skulle gärna nöja mig med mjölkallergi.
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-03-08 21:28:50 följande:
    Skulle ha skrivit att hon blev bra efter första dagen med Sinlac, inte med Enago

Ja, visst hade det räckt med än väl med mjölk. Eller med bara mjölk och ägg. Vetet hade man gärna sluppit...
    Ja jag förstod det.
    Ja usch.. jag lider verkligen med de som har flera allergiska barn, med flera olika allergier på en och samma gång. jag tycker jag har nog med en tveksam mjölkallergi.

trållmor: tack och lov finns det även bra läkare. Tur nu att ni lyckats hitta en sån!
    det betyder ju verkligen så mycket att kunna ha förtroende för sin dr.

älsklingen87: då hoppas vi på att hon börjar växa så det knakar nu då när hon lät så bra!
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-03-08 21:34:26 följande:
    Exakt så där har min dotter varit. Jag höll på att bli tokig periodvis. Slutade äta mjölkprodukter helt och då blev det bättre. Men sen gick det smärtfritt att återinföra dem igen så jag började också undra om jag inbillade mig...  Det jag tror nu när jag börjar kunna se det lite i backspegeln är att hon verkligen hade ont av mjölken men att hon också har ett temperament som kompletterade det där på ett sätt som blev rätt tufft för oss som föräldrar. Först nu, när hon är dryga året, kan hon sova närmare en timma själv på kvällen och vi föräldrar hinner prata med varandra, annars har hon bara sovit på/med oss och vaknat på några sekunder om man lämnat henne själv i sängen. Har tillbringat säkert 300 kvällar det senaste året med att sitta i mörket i sovrummet med datorn och försökt skolarbeta för så länge som jag fysiskt satt bredvid henne sov hon iaf....  Och nu sover hon bredvid sin storebror så själv kan man väl inte precis säga att det är nu heller
    Hur som helst, jag känner med dig, det är tufft!!! Men tror också de andra som skrivit har rätt i att det är annorlunda borta. Och på sätt och vis kunde jag också känna att det var skönt att hon visade upp sig från sin bästa sida överallt annars, då fick vi ju lite lugn också...
    Ja herregud vad jobbigt det är! Vissa dagar känner jag bara att jag inte orkar med det längre. Det värsta är väl att behöva dra hela lasset själv och att hennes storebror blir så lidande av att jag alltid bär på hans syster. Han blir 2år på fredag så han är ju också liten och behöver lika mycket uppmärksamhet som hon gör.

Amanda har alltid sovit ganska dåligt, men när vi tog bort 2mål ersättning och började med välling blev hon lite bättre, sov längre stunder. Sen när vi började med mjölkfritt sov hon som en stock. 1-1,5tim 2 gånger  dagtid och hon sov från 19-06 utan att vakna ens en gång. Fram tills att hon blev sjuk då, sen har allt bara blivit sämre och sämre. Jag skulle vilja lägga mig ner och bara få vara ifred och sova i 2 dagar.

tack för att du delade med dig! Känns lite bättre nu när jag ser att det är någon annan som också känt att det varit tufft.

men hur är det för er.. var hon mjölkallergisk?
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-08 21:42:17 följande:
    Ni som har småttingar som fått inhalera med ex pulmicort eller airomair, där ordinationen säger 2 inhalationer 2 ggr/dagl, har ni kört bägge puffarna samtidigt i masken, eller har ni tagit en puff, inhalerat den och sen väntan en liten stund och sedan tagit andra puffen??

Jag var inte med idag på akuten, var maken som åkte med sonen, och han kom hem med nytt läkemedel och ny ordination, men hade glömt fråga HUR den skulle ges. 
    vi skulle ju ge 4 puffar på en och samma gång men till oss sa de att man bara skulle spraya en dos åt gången.
    1 puff + 10 andetag, 1 puff + 10 andetag osv. Men hon skulle ändå ha allt på en och samma gång, man skulle inte vänta mellan puffarna men hon var tvungen att andas i sig puffen innan man puffade igen.

de sa att puffade man fler gånger så gick den puffen förlorad för att den fastnade i röret till masken.
    Men har läst här att det inte borde fastna mer om man puffar 2 gånger än det gör om man puffar en.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-08 21:47:43 följande:
    mithrandil: Kryper hon än? Hon kan ju faktiskt vara i ett utvecklingssprång och det är därför som humöret är som det är.
    ja hon har krypit i flera mån, var extremt tidig med allt. Nästa sak är nog att lära sig att gå.
    Hon har gått längst med bord och soffan och sådär en mån kanske och hon kan gå själv med sin lära-gå-vagn.

skulle kunna vara tänder också för det har hon inte fått några ännu. men det svarar ju egentligen inte för varför hon kräkts. om inte det beror på att hon är slemmig och det är enda sättet att få upp det. Ja, det är verkligen knöligt att försöka komma på vad som kan vara fel. Hon kan ju kanske även vara trött och matt efter att ha varit sjuk länge och ätit antibiotika. Så många kansken.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-08 21:48:04 följande:
    Då det varit mycket missnöje och gnäll pga allergierna, magont och klåda så har jag burit Leo väldigt mycket också,. Med anledning av det har storasyster kommit i kläm och hon blev innan jul ett litet monster, om man får säga så om sina barn.... För att det skulle bli lite balans här hemma så fick vi utökad tid på dagis. läkarna skrev intyg och kommunen beviljade ansökan, så nu får hon gå 25h/v på dagis och redan efter en vecka började våran lilla tjej komma tillbaka igen. Hon agerade inte ut på samma sätt här hemma (skrek, kastade saker, vrålade etc etc), utan kan faktiskt sitta lugnt och rita en stund osv. JÄTTESKÖNT!! FÖr alla här hemma. Så har man ett storasyskon som trivs på dagis och man har läkarna med sig vad gäller bebisens onormalt stora behov av ständig närhet så kan man göra en ansökan om utökad tid. 
    Ja, man märker på alexander att han också blivit ett monster. Man får säga det om sina barn för man säger det ju med kärlek. Han har börjat slåss (har aldrig gjort det förut) lyssnar aldrig på vad man säger till honom, utan säger man något så skrattar han och gör precis vad man sagt att han inte får, kastar saker runt omkring. vägrar äta, vägrar byta blöja, skriker hela tiden (fast det har han gjort sen han föddes)

tycker så synd om honom. när jag hämtar på dagis blir han förtvivlad och säger "mamma gå bott" "inte hem"
    förut blev han alltid glad när vi kom för att hämta honom. fast han vill egentligen inte dit på morgonen heller.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-08 21:52:35 följande:
    Mithrandil: känner igen det där. Stora sonen var 2 år när lillen kom. Lillen kunde skrika 10 timmar i sträck och då menar jag skrika!!

Min man har eget företag och jobbade(jobbar) 10-21 varje dag. Jag bar lillen och försökte roa den stora bäst det gick. Minns en kväll när jag skulle natta stora killen. Testade med allt men lillen bara skrek så till slut satt jag honom i babysittern och gick in och stängde dörren och nattade stora killen medan lillen skrek hysteriskt.
    Till slut sa stora killen: mamma god natt! Du inte läsa bok
    Och sen klappade han på mig. Han ville att jag skulle gå ut till lillebror. Fick så dåligt samvete. Två år och inte få tid med mamma nån gång!! Varenda dag gick han stå tillbaka! Det gör storebror fortfarande. Lillebror tar massor av plats!
    Det är svårt att ha dessa barn!
    ja det är fruktansvärt. Min son säger också till mig att ta hand om amanda när hon gråter. han är så ödmjuk och snäll men ändå får han bara skäll just nu. det värker riktigt i hjärtat!
    Har det blivit lite bättre för er?

Min sambo jobbar också mycket. först sover han till kanske 12 och sen åker han till jobbet kl 14 och där är han till midnatt eller strax därefter så det är mycket att göra ensam.

LillSkruttet: Amanda var precis likadan. hon kunde leka och skoja med masken men såfort jag tröck så blir hon skogstokig. 40 andetag är en lång tid när barnet gallskriker i panik men man får försöka tänka på att man gör det för barnets bästa. Hon klarar inte heller om man torkar henne om näsan, blir vansinnig då. Men rädslan för masken brukar gå över. Hoppas det går bättre för er snart!
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-08 22:01:37 följande:
    Usch ja, man blir så ledsen i hjärtat. För man älskar dem ju lika mycket fortfarande, men det är svårt för det stora barnet att hitta sin plats i familjen när det kommer en ny liten som också ska vara med. Bara det räcker ju. Och så får man en liten som dessutom mår dåligt, bara vill vara nära, skriker en massa osv, och man får inte tiden att finnas till för det stora barnet så mycket som man önskar. Det blir en spiral av dåligt samvete, dåligt humör och ständiga raseriutbrott åt båda håll...
    Hoppas att det snart blir bättre för er. Jag trodde för bara några veckor sedan att det var hopplöst fall här hemma, men så vände det när hon fick mer dagistid. Tänk så lätt det kan vara ibland.  
    så skönt att höra att ni fått det bättre. Det är ju synd om det äldre syskonet som behöver bli lidandes för mamma inte hinner med. att ha syskon kan nog vara ganska så jobbigt.
    Jag ska försöka få min sambo att kliva upp tidigt varje fredag så kanske jag och storebror kan ha några timmar själva en dag i veckan så kanske vi också kan få det bättre. fast ännu hellre skulle jag vilja ha tillbaka vår vanliga glada amanda. När hon är nöjd och glad är hela familjen nöjd och glad.
  • mithrandil

Mela78: Ja, jag har tänkt på separationsfasen, vi märkte inte av den med alexander, men han var ett skrikit barn och skrek konstant till ungefär 10mån. Har även tänkt på tänder och liknande. Kan vara så mycket som orsakar skrikigheten. det skulle varit enklare om vi bara kunde fått ett positivt mjölkprov så man vet vad som är vad.

ELI: Skönt att höra att det blir bättre. Men det vet man ju innerst inne också även om det känns svårt. Alexander har alltid varit ett krångligt barn. Men det är enklare att hantera krångel nu när han är äldre och mer rejäl. nu skriker han iaf inte dygnet runt. Det kommer ju bli bättre tillslut. bara lillan hinner bli lite mer rejäl och kan börja förmedla sig.

Lillskrutten: Själv har jag inga syskon, har alltid varit glad att slippa dela uppmärksamheten så det känns skönt att höra att man troligtvis inte minns något. alexander var ju bara 15mån när lillasyster kom så han kommer nog aldrig minnas hur det är att vara ensam, det har han säkerligen redan glömt.

Ni ska alla ha stort tack.
    Vet inte vad jag skulle gjort utan er under allt som inträffat den senaste mån.

Svar på tråden Allergitråden