• ELI79

Allergitråden

Kavat skrev 2010-12-06 15:06:59 följande:
    Har du gått tillbaks och läst vad du skrev när ni kom på allergierna? *tips*
    nä det har jag inte gjort. kanske ska göra det...känner du igen det eller??

Nu fick han världens utspel när vi skulle fika på pepparkakor (naturligt glutenfria) ALLTID vid mat som sagt...
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-06 15:47:38 följande:
    Jooo. Om han vet att han får ont när ha äter är det väl inte så konstigt beteende alls..? Och man kan få ont av att äta saker man egentligen tål pga magen pajjat...
    nä återigen så är jag själv inte speciellt osäker men mannen gör mig osäker för han tycker det är helt galet att sonen inte får såna utspel när han har honom själv när jag jobbar. jag försöker förklara men han tror mig inte o därför måste jag fråga om jag bara får för mig saker, men då är det inte så med andra ord

mannen säger att jag snöat in på allergi och att jag kan se symtom och svar överallt bara man vill... han "gör som jag säger" när det gäller maten men han tror inte på det o det gör mig som sagt osäker...
  • ELI79
    Allrona skrev 2010-12-06 18:36:45 följande:
    Eli - om sonen var allergisk mot mjölk soja förut och han äter det nu, det är inte så att han började sova dåligt strax efter introduktion av dem?

På Min dotter upptäckte vi hennes mjölkallergi när hon var några veckor gammal då hon hade eksem över hela kroppen. Några månader senare introducerade vi mjölk och hon verkade inte reagera eftersom hon inte fick eksem. Ett år senare sökte vi hjälp för att hon sov så fruktansvärt dåligt och då hade hon även fått en del eksem sedan en tid tillbaka. Efter att ha uteslutit och provocerat med mjölk så stod det klart att hon fortfarande var allergisk mot mjölk. När vi tänker tillbaka så började nog hennes sömnproblem strax efter att hon fick börja med mjölk men det tänkte vi inte på då Hon hade också sedan en tid börjat vägra vällingen på kvällen, antagligen för att hon mådde dåligt av den.
    nä han har sovit dåligt sedan han föddes men dessa timmar av uppvak på natten kom när han var 1 år och då hade vi tagit bort både mjölk o soja...men då fick han vete...så det är mer troligt att det beror på vete skulle jag tro
  • ELI79

Någon som har något tips eller liknande hur man klarar av så mycket skrik. Sonen har ju alltid skrikit men nu tycker jag det är värre än värst. Han är ju så stor nu så ljudet gör mig galen. Känns som så fort han ser mig så börjar han skrika...när jag hämtar på dagis blir han helt galen. Jag kanske läser in för mycket men jag känner det som om "åhh nu kan jag äntligen pusta ut för mamma kommer..:" för när mannen hämtar (en dag i veckan) så skriker han ALDRIG! Då får han sitt vanliga ryck vid maten men bara 10 min ist för 60 min som när jag har dem.

Han GALLSKRIKER frnå att jag hämtar dem, tills vi kommer hem, klätt av honom, lagat mat (oftast har jag bara mat som jag kan värma) och vi andra hunnit äta färdigt. Då har det gått sisådär 60-75 minuter... DÅ lugnar han sig. Det värsta är att han drar med storebror på det hela, i tröttheten hos storebror smittar det av sig.

Jag har ångest dessa 1-1½ timme VARJE dag, känner att jag inte vet hur jag ska hantera det längre. Har ni nåt råd eller är det bara at vänta tills han mår bättre? Känns ju som om det mycket är en "rädsla" för något som triggar honom.

Någon som känner igen att era allergiska barn varit väldigt känsliga för utomstående?

Om någon utomstående är hemma hos oss när vi ska äta mat så vägrar han äta, det bara GÅR  inte...

Är detta en personlighet tror ni eller har det med allergin att  göra? tänkte om det var något man kan "öva" på?

• ELI79
    t0va skrev 2010-12-07 18:25:21 följande:
    Hur gammalt är barnet? Ser du andra situationer där det blir samma situation, tex. när det händer saker plötsligt att man byter aktivitet osv. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 18:12:26 följande:
    Mycket mycket ovanligt. Som jag förstått är laktosen i all mjölk inkl människans likadan
    ok... nu somnade han med flaskan i munnen precis som på mjölkmaten. Magkäslan säger att Althera inte funkar, men nu är vi i alla fall inne i svängen på sjukhuset. Kanske kan hinna ringa allergisköterskan imorgon mellan allt annat som måste fixas. 

Kanske kan vara vettigt att börja skriva dagbok igen på hans symtom.  
    Han blir 2 år nästa vecka.

Vad menar du? Blygheten eller skriket?
  • ELI79
    t0va skrev 2010-12-07 19:04:31 följande:
    bägge, jag vet att jag var lite sån när jag var liten. För jag hade svårt när jag blev avbruten på förskolan av att föräldrarna kom och hämtade och då blev resten av min kväll helt förstörd. Jag var tydligen blyg då med och även i skolåldern också. 
    nä när det gäller att bli avbruten i leken både hemma o på dagis så är det inget problem. Han blir jätteglad när jag kommer och kastar sig i famnen på mig och visar alla saker som finns osv...allt börjar när vi kommer ut i hallen o han liksom kommer ifrån dagis (de är alltid sist när jag hämtar...)

blygheten tror jag har en grund i hans allergi. Det blev bättre när vi fick bort vete. INnan fick inte ens någon komma i närheten av honom!! vi skolade ju in honom då o det var jättemkt problem. inte ens mormor fick ta i honom...sen tog vi bort vete o då var han som förbytt...hur glad o nöjd som helst. enkel att ha att göra med.
  • ELI79

Jag tror okunskapen angående allergier gör att dessa "misstag" sker. min son är ju inte på nåt sätt i närheten lika känslig som era barn men på vårt dagis så försöker de ju med det här "tydliga" men de tänker nog inte på t ex att om de leker med deg så kanske sonen käkar av det (han är ju bara 2 år) eller om de äter mat vid samma bord som sonen så kan ju han få tag i nåt osv.

Trist att de inte får mer utbildning om allergier då det ju är väldigt vanligt.

• ELI79
    Blå Flygare skrev 2010-12-07 21:54:36 följande:
    Har du inte vågat stöta på innan? Jag skulle gissa att hon helt enkelt glömde, även vårdpersonal är människor som gör misstag.
    Du kan få förskrivet allt du önskar som finns i sortiment för förskrivning. Om det bara är naturligt glutenfritt som ska vara så finns det mesta, men är det annat som ska undvikas blir det färre varor. Knäckebröd finns, meninte mjukt bröd. Pasta, mjöl, fiberhusk, pofiber, fibrex, skorpor, rån, flingor, ströbröd. Kex tror jag bara finns med vetestärkelse i. 
    Jo jag har ringt ett par gånger men inget svar...men det har varit mkt i höst så jag har helt enkelt inte orkat eftersom det "bara"handlat om livsmedelsanvisning, men nu maliade jag hennes internmail jag jobbar inom samma landsting. Vi ska boka in en tid nästa vecka förhoppningsvis.

I dag är första dagen på säkert 2-3 veckor som sonen INTE gallskrikit hela vägen från dagis och vid middagen i dag blev han bara lite arg för att jag hällde majsen PÅ maten och inte bredvid precis som en "vanlig"  2 åring, men det gick över på 30 sekunder underbart! I natt sov han hela natten

Vågar inte hoppas något men jag håller tummarna!
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-08 19:51:50 följande:
    Solig Har en viss känsla att jag läst detta förut...
    japp det är ens önskan varenda gång att det ska vända. vi har haft det förjävligt i 2 år nu så jag hoppas hela tiden att vi ska få sova och att vi ska slippa allt skrik...
  • ELI79
    ViFrånLandet skrev 2010-12-08 20:06:23 följande:

Är ett modifierat recept, jag kallar det teff&bovetelimpa Glad

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord brödform (jag klädde den med bakplåtspapper istället)
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

Skär ganska tjocka skivor.
    Förvaras med fördel i frysen, tinas i micron (då blir det lite "gummikonsistens" så den håller ihop ännu bättre)

Lycka till!
    vad är teffmjöl? vart hittar man det?
Svar på tråden Allergitråden