Allergitråden
Nu fick han världens utspel när vi skulle fika på pepparkakor (naturligt glutenfria) ALLTID vid mat som sagt...
Någon som har något tips eller liknande hur man klarar av så mycket skrik. Sonen har ju alltid skrikit men nu tycker jag det är värre än värst. Han är ju så stor nu så ljudet gör mig galen. Känns som så fort han ser mig så börjar han skrika...när jag hämtar på dagis blir han helt galen. Jag kanske läser in för mycket men jag känner det som om "åhh nu kan jag äntligen pusta ut för mamma kommer..:" för när mannen hämtar (en dag i veckan) så skriker han ALDRIG! Då får han sitt vanliga ryck vid maten men bara 10 min ist för 60 min som när jag har dem.
Han GALLSKRIKER frnå att jag hämtar dem, tills vi kommer hem, klätt av honom, lagat mat (oftast har jag bara mat som jag kan värma) och vi andra hunnit äta färdigt. Då har det gått sisådär 60-75 minuter... DÅ lugnar han sig. Det värsta är att han drar med storebror på det hela, i tröttheten hos storebror smittar det av sig.
Jag har ångest dessa 1-1½ timme VARJE dag, känner att jag inte vet hur jag ska hantera det längre. Har ni nåt råd eller är det bara at vänta tills han mår bättre? Känns ju som om det mycket är en "rädsla" för något som triggar honom.
Någon som känner igen att era allergiska barn varit väldigt känsliga för utomstående?
Om någon utomstående är hemma hos oss när vi ska äta mat så vägrar han äta, det bara GÅR inte...
Är detta en personlighet tror ni eller har det med allergin att göra? tänkte om det var något man kan "öva" på?
Jag tror okunskapen angående allergier gör att dessa "misstag" sker. min son är ju inte på nåt sätt i närheten lika känslig som era barn men på vårt dagis så försöker de ju med det här "tydliga" men de tänker nog inte på t ex att om de leker med deg så kanske sonen käkar av det (han är ju bara 2 år) eller om de äter mat vid samma bord som sonen så kan ju han få tag i nåt osv.
Trist att de inte får mer utbildning om allergier då det ju är väldigt vanligt.
Har en viss känsla att jag läst detta förut... Är ett modifierat recept, jag kallar det teff&bovetelimpa 
5 dl Teffmjöl (Jytte)
1 dl Bovetemjöl
1 tsk salt
3 msk matolja
ca 5 dl vatten
50 g jäst
Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)
Blanda de torra ingredienserna i en bunke
Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
Degen bli lös och kan inte knådas.
Låt degen jäsa ca 1 timme
Häll degen i en smord brödform (jag klädde den med bakplåtspapper istället)
Grädda i 200 grader ca 40 minuter
Om den blir mörk - täck över med folie