• ELI79

Allergitråden

trållmor skrev 2010-12-12 12:09:02 följande:
    Vi får Lailas gula till Timon Sempers pasta innehåller ju soja, därför går det bort för oss, och därför vet jag inte utbudet därifrån gällande pasta.

Här skriver de ut så att ett uttag räcker precis i en månad, men nu har hon sagt att livsmedelshänvisningarna vi får i fortsättningen ska räcka i ett år på fyra uttag, men det är samma mängd hon har skrivit ut. Så jag vet inte riktigt hur resonemanget är???

Vi har inte gjort någon gastro på något av våra barn, utan uteslutning och provokation har vi fått göra här efter RAST. RAST visade på Timon och Mattis, men inte på Aliina och Neelah. Dock är ju alla fyra allergiska.
    Någon som vet något om sempers utbud på livsmedelsanvisning t ex sempers pasta, sempers mjölmixar t ex finmix och grovmix, pofiber etc?

Jag ska samla lite info o sedan ska jag maila dietisten om vad jag vill ha för nåt på livsmedelanvisning

Det jag menar ang utredning är om ni utrett om det kan tänkas vara något annat än allergi men att t ex vissa födoämnen gör att magen blir sämre pga att de har någon gastroenterologisk sjukdom?
    Hmm svårt att förklara! hihi
  • ELI79
    Blå Flygare skrev 2010-12-12 13:13:51 följande:
    Vi har tagit test för att se hur inflammerad tarmen är och på så sätt uteslutit Chrons och andra inflammatoriska sjukdommar och samtidigt konstaterat allergisk reaktion i tarmen. Patch har ju inte visat något - skönt att ha något test som visar att allt inte är inbillning Vi har även tagit test för celiaki som inte visade något. Vi har tagit test för CF och röntgat lunga och hjärta - som allt var bra tack och lov.

Utbudet på livsmedelsanvisning skiljer något åt mellan landstingen. Här i vgr finns lailas gula. Också sempers grov och ljus mix. Pofiber. Pastan. Lasagneplattor. Det är det jag har i huvudet.
    Ok det var lite det jag for  efter...ska ev be en gasteroenterolog som är expert på barn att undersöka E så vi får lite klarhet även om jag känner mig ganska säker på allergi så vill man ju ändå uteslutta värre saker.

Ok då ska jag kolla med dem vad de har för utbud. Hon verkade så himla säker på att det var så små mångder som hon kunde skriva ut eftersom han var så liten sa hon...ska forska vidare i det där.

Föresten, nu har han fått ETT utbrott sedan i tisdags och det var när vi åkte bil i går och det brukar han aldrig gilla annars heller!! Helt otroligt att börja få tillbaka sin goa son igen. Nu sover han varannan natt och varannan natt är han vaken, så förhoppningsvis betyder det att han är på  g att bli bättre även på sömnen *håller tummarna* (man slutar aldarig hoppas )
    Han är aldrig arg vid måltiderna längre, mer än nån gång när man inte förstår vad han säger men om han väl fått fram det så slutar han var arg = inga utbrott utan bara vanlig 2 årsilska

Såååå skönt!! Men sån ångest för att jag inte gått på min känsla hela tiden utan lyssnar på min sambo!!! GGAAHHH!!
  • ELI79

På E har vi tagit blodprov på mjölk, soja, gluten, vete, havre, råg, korn men alla har varit negativa...
    samt pricktest på mjölk och soja som även dem var negativa.
    i övrigt ingen utredning på honom.

• ELI79
    Mama Law skrev 2010-12-12 21:03:16 följande:
    Här hemma är det full fart just nu, tre av fyra barn har kattkoppor (som alvin så gulligt kallar dom) den ena värre än den andra. Som om det inte räckte innan!
    usch usch!!! krya på er! är INTE avundsjuk alls!!

här är det verkligen bättre och bättre. I natt sov han 19-04:30, var vaken en timme och somnade om och sov till 08 då jag väckte honom för att inte få helt fel dygnsrytm!!
    Tänk att det var två hela nätter i rad...vid 04:30 är det ju ändå 9 timmars sömn så det är ju inte så konstigt om han vaknar då!!

Han har inte haft några utbrott sedan i tisdags nu heller!! Inte någon gång!! Ätit mat med god aptit och glad i hågen
    Mäter magen varje dag och den minskar lite varje dag får se om det fortsätter.
  • ELI79

Fy fan för läkare som inte tror än!!! Usch hemskt! Det är viktigt att stå på sig och tro på sin känsla, det är skitsvårt haha I know!! men det är viktigt för barnet.
    Jag har varit feg när det gäller att stå på mig gällande livsmedelsanvisning. fick ju också bara 6 burkar per utan hela första halvåret tills de  ändrade till 12...

Jag har ju världens goaste unge här hemma nu som jag helt glömt bort hur det var att ha faktiskt trist men sant! Han blev arg i dag (som tidigare skulle resulterat i ett 60 min långt utbrott med en kille röd som ett stoppljus i ansiktet och skrikit sig hes...) och det ledde bara till att han stängde in sig på rummet och lekte med sina saker själv. sa inte ett knyst bara var där inne

• ELI79

Ringde barn mott för nu är jag less på att vara vaken vareviga natt, ha en son som har en fotboll till mage samt ha en skrikig son! Det blir absolut MYCKET bättre när man tar bort vete men fortfarande inte helt bra. Humöret, ok, kan vara "vanligt" humör...men nätterna?! Han sover liiiiiite bättre nu utan vete, kanske varannan, var tredje natt, eller var fjärde bättre är det i alla fall..men fortfarande timslånga uppvak var och varannan natt.

Humöret tänker jag inte fråga så mkt om för det tror jag är hans "vanliga" humör som är när han nu INTE har vete, men sömnen?? visst, kan ju "vara sån han är" men jag vill i alla fall kolla upp det.

Först hade de ingen tid alls...typ i februari eller nåt.  Sedan när jag berättade om hans timlånga utbrott, hans timslånga uppvak trots ingen middagssömn (eller max 20 minuter)  och hans ballongmage som diffar 7-8 cm mellan morgon och kväll så fick jag snabbt en tid den 3 jan

• ELI79

Någon här som har barn som sover dåligt som INTE beror på allergi?? Eller sover allas barn som små söta änglar när de mår bra eller???

• ELI79
    trållmor skrev 2010-12-16 08:59:17 följande:
    Det är ju Aliina här hemma som har stökigt med sömnen bara, blir värre om hon får i sig nåt allergent. Resten är änglar
    Hur stökar hon??

vår stora son har alltid sovit som en ängel (faktiskt ) men denna lilla gör mig komplett GALEN!! Vet inte om det är nån allergi (han verkar dock inte ha det minsta ont, klia eller liknande) för han är bara PIGG!! Svårt att slappna av och somna om.
  • ELI79
    trållmor skrev 2010-12-16 09:21:43 följande:
    3Busfrön (fast du har 4 nu ): Var bor ni? Kanske göra ett byte? Neelah ska ju övergå till Advance nu

ELI79: hon vaknar och är, precis som du skriver, pigg. Sen är hon inne i en jättemammig period så då vill hon bara vara hos mig. Hålls hon ifrån allergenerna så kan hon sova hela nätter, om vi har tur Men annars så kliver hon upp och är superpigg, och vill gärna väcka de andra för att leka. Andra nätter så kan det bara vara gråt. Får hon i sig allergener så är det säkert tre uppvak/natt, varav två kortare och en längre period. Men då är det oftast magont och ren och skär ilska hon kommer med Utbrott som heter duga, och skittrist mitt i natten då man helst vill emigrera till landet långtbortistan
    Ja fan jag håller på att bli tokig! Han har ALLTID sovit dåligt och haft svårt att somna om på nätterna (han har dock inget problem att somna själv på kvällarna). Förut var det även dagtid men nu sover han nästan inte på dagarna...
    2-4 timmars vakenhet gör ju en GALEN!!! 2 år nu??!!
  • ELI79
    tes 75 skrev 2010-12-16 09:42:34 följande:
    här slutade de nattliga uppvaken när vi tog bort ägg ur kosten, & återkom nu i veckan när vi återinförde havre.
    vi har ju testat att ta bort mjölkprotein, soja, havre, råg och korn men jag vet int eom jag såg någon större skillnad.
    Det vi kommit på är att han ofta är pigg men han vänder och vrider på sig och han vill ofta bajsa på natten. Funderar på om han är lite förstoppad och det gör ont i magen när han ligger stilla och därför blir "pigg" för han mår bättre när han rör på sig?
    Han blir ju förstoppad av vete, men detta har ju även varit när han haft vetefritt

Stora sonen har problem med förstoppning och på honom har vi inte hittat någon orsak än. Enligt läkaren handlar det om omogen tarm bara...kanske är det på lilla sonen också?!
Svar på tråden Allergitråden