• ELI79

Allergitråden

Kavat skrev 2010-12-08 20:18:33 följande:
    Men har han inte varit bra detta halvåret när ni haft vetefritt?
    bra och bra. han har varit bättre men nätterna har inte varit bra. han har inte haft dåligt humör o han har inte haft stor mage men nätterna har inte varit bra (så jag veti nte om det har med något annat  att göra eller vad det är).

Vi körde ju vetefritt fr o m mars och då blev han ju jättebra och allt bara vände...sen var det bra fram till i somras då han ju fick vete när vi var hos min sambos mamma (minns ni??) det var ju ca 4 dagar med vete där. efter det så har det inte blivit riktigt bra. Det var då nätterna började krångla men humöret var bra.

Humöret har varit bra så fort vi kört vetefritt...men inte nätterna...han har varit vaken 2-4 timmar per natt sedan januari i år. Han har snittat kanske 1-2 hela nätter varje månad, i övrigt vaken varje natt...
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-08 21:04:07 följande:
    Läste tillbaks innan (sök på ditt gamla nick) och då var han ok en kort period åtminstonde. Även nätter om jag tolkade det rätt. Men exakt vad han åt då vet jag inte.

Jag envisas med att påstå att han inte är ok på nätterna är för att det är något som stör honom och jag tror på allergi. Men vad det är, om det är vetestärkelse, havre, råg, mjölk eller något annat...???
    Det är för mig typexemplet på allergi, din son och min reagerar så lika på så många saker, så jag kan nästa sätta något på att det är något som stör, som gör att han vaknar. Min son behöver alltså bara vara hemma och äta hos min mamma och inte tvättat händerna eller liknande för att han ska vakna och inte vilja sova. Men som sagt, han blir ju eksemig också....

I och med att han sover så dåligt, har ni testat tillfälligt med tavegyl eller aerius och sett om det hjälper?

Spyr han något, kväljer?
    Jo jag tror också det är nåt som stör honom annars så sover ett barn hela nätter vid 2 års ålder. Han sov ju hela nätter när han var mellan 3-7 månader ungefär o enligt bvc sköterskan så bör han därför sova hela nätter nu. visst att han kortare perioder kan vakna men han ska inte vara vaken flera timmar per antt om han en gång lärt sig sova hela nätter o det tycker jag låter logiskt.

Jo det stämmer att han mådde bra en period o det var nog då vi hade både vete och mjölkfritt...så frågan är om det trots allt är så att han inte tål mjölkprotein?! Han reagerade dock inte på detta på något sätt isf på flera månader...men det kanske kan vara så ändå?!
    Vi kör ju utan vetestärkelse om vi kör vetefritt.

Får se nu när vi har vetefritt så får vi se om det blir helt bra eller om det är något mer vi måste göra.
    Nä vi har inte testat några som helst mediciner.
    Han spyr inte eller så, på nätterna är han bara PIGG!!! Några ggr blir han helt GALEN även på natten. Man får nästan inte kontakt med honom då. Han skriker o sparkar i väggen och inget annat än att mamma kommer funkar...men detta kanske händer 1 gång per månad, annars är han bara PIGG!
  • ELI79

i natt var han vaken mellan 03-04:30...minst, sen somnade jag av ren utmattning haha pigg som en mört är han. Eller först fick han ett utbrott på sisådär 15 minuter men sen lugnade han sig och var nöjd och bara pigg!

Hans mage är lite mindre redan och hans humör är i alla fall hittills lite bättre.
    När han inte hade vete förut så märkte man ju att han hade en vilja av stål och det är nog hans personlighet MEN han hade INGA utbrott!!!

Vi har ju testat med vetestärkelse tidigare och jag tycker nog det är bättre UTAN vetestärkelse...däremot har vi inte märkt nåt speciellt med korn, havre och råg. Det var ett tag jag tyckte han blev grinigare närhan fick några flingor gjorda på korn...men det var väldigt kortvarigt så det var nog babra nåt tillfälligt.

Usch!! blir galen på detta!!!

• ELI79

Nu har jag pratat med dietisten igen och hon är superbra! Hon tyckte absolut det lät som veteallergi och hon sa att om vi inte hade fått ordning på hans utbrott eller hans stora mage trots strikt vetefritt inom ett par veckor så skulle vi höra av oss så skulle hon fixa läkartid för då behöver han utredas mer. Så det känns bra! Hon tror verkligen på mig och det känns så skönt!

• ELI79

Åh måste bara berätta!! Andra dagen jag hämtar på dagis utan ett pip från lilleman!! och inte ens vid maten nu är han t o m charmig -)

I går fick han dock ett utbrott när sambon var hemma men eftersom sambon typ inte har nåt tålamod så vet jag inte riktigt hur kraftigt det var men han sa att adet var hela kvällen...
    nu kanske han förstår mig dock

• ELI79

Sambon kom med förslaget att MÄTA  sonens mage morgon och kväll för att se hur stor den är. Det är kanske lätt att förvilla sig på kort eftersom man tar dem i olika vinklar mm så jag tyckte det var en bra idé.
    Har nån av er gjort det?

I kväll var den stor, inte den största mage han haft men ändå stor...och den var 60 cm!!!! Är inte det gigantiskt mkt för en 2 åring??! Hmm ska mäta i morgon igen i alla fall, innan frukost så vi har ett "innan-mat-värde"...

Han är dock på bra mycket bättre humör i alla fall och i natt sov han hela natten igen! Håller tummarna!

• ELI79

nu mätte jag på morgonen och då har han 52.5 cm!!! det är 7.5 cm skillnad på morgon och kväll?!?!??!?! är det verkligen normalt??
    Vi har börjat köra lite laktosfritt ifall han blir irriterad av laktosen nu när magen är irriterad av vetet som vi har gett senaste tiden.
    Han har nu varit vetefri i ca 5-6 dagar.

• ELI79

Jag har också funderat på att kolla om han har någon polyp i näsan för jag har hört om att det kan göra att man sover dåligt. Ska ta kontakt med hans läkare nästa gång jag pratar med honom och säga att jag vill ha en remiss till ÖNH så de kan kolla upp det, det kan ju inte bli sämre i alla fall.

• ELI79

Jag pratade med dietisten och enligt henne så blir det DYRARE för mig att få på livsmedelsanvisning för de få saker hon kan skriva ut som de har på apoteket o jag får betala 120 kr för och ändå måste komplettera på affären sedan.

Hon hade inget emot att skriva ut sa hon men hon trodde jag skulle få DYRARE saker på så sätt...vad kan ni hämta ut?
    Jag sa att jag skulle fundera och sedan höra av mig om jag i alla fall vill ha på livsmedelsanvsining.
    Hon sa att apoteket inte har alla sorter och att de inte tar hem nyheter eftersom apoteket egentligen inte vill ha livsmedel, utan de tar hem så lite de kan.

Har ni upplevt detta?

Just nu är ju det vi använder mest sempers olika produkter, kan man få det från apoteket???

• ELI79
    trållmor skrev 2010-12-12 11:19:54 följande:
    Men herregud!!! Vi får otroligt mycket mer att hämta ut, så visst tjänar vi på att få saker på livsmedelshänvisning. Jag vet inte om hela sempers utbud finns att få, eftersom vi bara kan använda fin och grov mix. Men av dem så får vi 5 st/barn/uttag och priset här är 18,90 kr för en förpackning. Ta det gånger 10 så är vi ju redan uppe i 189 kr, så visst tjänar vi in de pengarna. Sen får vi ju makaroner från Glutis mm, så jag tror nog att för varje uttag som vi får så får vi mat för ca 800-1000 kr/barn/uttag.

Vet inte hur din dietist resonerar Obestämd
    ok för sonen äter bara de saker som är från semper. vi har testat glutis pasta mm men han äter inte det.
    Kan man få lailas gula från apoteket?

Jag misstänkte att det var så, men jag vet inte om det är olika i olika landsting hur mkt de får skriva ut??

Jag ska nog kräva det ändå. jag ska maila henne och skriva vad jag vill ha för nåt o sen får hon snällt skriva ut det.

Ni som har veteallergiska barn, har ni gjort någon gasteroenterologisk utredning på dem? eller har ni "bara tagit förgivet" att det är allergi?
Svar på tråden Allergitråden