Inlägg från: Bokhylla |Visa alla inlägg
  • Bokhylla

Allergitråden

Tittade på ELI79 bilder ... min snart 2årige son har sådan mage med. Röda kinder till och från, trodde det var kyla, värme annat.
    Tips på vetefritt bröd att ge honom?

• Bokhylla
    Kavat skrev 2011-02-20 14:37:55 följande:
    Har ni kollat gluten på honom?
    Gör det INNAN ni tar bort vete ur hans kost.
    Nej det har vi förvisso inte. Ska försöka samla ihop mig till det. Men just nu går all ork och tid att strida för lille E.
    Tack för tipset.
  • Bokhylla

K kavat : Tack för ditt långa inlägg och för dina tankar och funderingar.
    Känns som jag är i ett hopplöst mörket, ni ger en strimma ljus :)

E har provat Nutra, althera, profylac, pepticate, nutra AA och nu neocate.
    Han är mest allergisk mot mjölk, så de med vassle och sånt har han kräkts nästan direkt. Vid tinningarna ner mot käkarna får han utslag som ser nästan brännskadat ut.

Med neocate kräks han inte men får utslag och hysteriskt med klåda. Pannan, huvudet och nacken är mest utsatt. Samt så blir han röd om kinderna.
    Har egen flaska, kastrull och visp, tallrik och sked, så det kan inte finns spår kvar, men tanken var bra!

Aerius, Tavegyl, Elcon och Locobase har han utskrivet ...Hjälper så där.

Går nu på svältkost (baskost) för att se om det hjälper. Utslagen har försvunnit redan och kvar är bara en underton av rött på vissa ställen. Men han har fått klåda i ögonen, inte märk av det förrut. Samt ögonvitan är "dassig" och irriterad. Kan dock även bero på att han har begynnande förkylning på G.

På onsdag ska vi träffa läkaren och dietisten för en uppföljning. Hon vill inte ta mer prover för hon menar att han har eksem ... Eksem är även en reaktion vid allergi så det är väl lämpligt att ta prover tycker jag.

Blir "allergibarn" mer förkyld än andra? Tycker han är sjuk jämnt! Hostar är hest och rosslar som bara den. Snuva som rinner ideligen,
    Han är mitt 4:e barn och det här är inget jag känner igen.

Hur visar dina barn reaktioner mot tex majs?

Tack för att ni finns!

• Bokhylla

Kavat :

Astma?? Har jag inte tänk på ... hur kollar man det på så små?
    Läste just på Neocateburken ... Glukossirap, kokosnötsolja .... Fast ... han reagerade även när jag gjorde gröt av bara maizenasträrkelse. Då kräktes han tom. Fast det kanske bara var en tillfällighet.
    Ska prova igen, efter onsdag.

Soja aktar jag mig noga för ... blir samma reaktioner som men mjölk då.

Tycker inte han blir sämre av medicinen, mer att den hjälper inte så mycket.
    Samma dag som vi gjorde pricktestet fick vi åka in på kvällen för betapred och adrenalin, han kunde knappt andas. Det bara pep och rpsslade, trodde det var krupp men förkylningen kom aldrig igång med feber och så.

Han har varit feberfri hela tiden men har rinnsnuva och hosta, är hes och rosslar .  Ingen annan är sjuk, att jag inte tänkt på astma.  Åh, vad jag känner mig som ett fån!

Ursch va tungt det låter med alla sjuklingar! Krya på er ....

• Bokhylla

Locobase Repair är i mitt tyckte allra bäst. Smörjer min äldre sons röda "fula" kinder på kvällen. Morgonen därpå är dom som nya igen :)

• Bokhylla

Om man ska köpa halvfabrikat och vill undvika vete ... vilka ska man köpa då?

Vilka ingredienser är det man ska vara vaksam på när man kollar innehållsförteckningen ang vete.

Är om möjligt mer less idag, käka mor kom igår för att peppa och stötta. Hon skulle vara snäll och ge mig kaffe, efter en klunk känner jag att det är vanlig mjölk i !?

Skadan redan skedd, kli hela natten, bajsmaraton idag och en plåsterbebis  hela tiden. Suck!

• Bokhylla

Mama Law .... har inte orden att uttrycka det jag känner när jag läser hur din familj blir behandlad. Inte heller någon möjlighet att hjälpa dig att strida.
     Men du finns ofta i mina tankar och jag önskar dig kraft och mod att fortsätta din (helt galna) kamp för ditt barn.

Miralicia : Du är min stora matidol!!

Var på uppföljning igår på barn med E. han var fin i huden och verkar må bra (trots mormors blunder här om kvällen) Blev sagt att jag skulle öka på baskosten.
    Så less på mig själv att jag vek ner mig och handlade mot bättre vetande igår. Jag VET att han reagerar på majs, men ändå gör jag som dom säger och äter majs igår.

20 min efter jag ammat är hela E täckt med nässelutslag. Så himla onödig!

Dom vill inte ta mer prover, utan det ska testas fram det han tål/ inte tål.

Känns som jag irrar i en labyrin utan ljus.

• Bokhylla

Totalt novis på bakning, någon som har tips på vad man kan ersätta typ lailas gula med?

• Bokhylla
    VeronikaK skrev 2011-02-24 20:59:45 följande:
    Hej!

Det här är nog en tråd för mig! Har idag fått svar på min dotters blodprov och fått reda på att hon ärallergisk mot fisk,ägg, mjölk och vete (och soja). Fisk och ägg har hon mest antikroppar mot och lite mindre mot mjölk och vete men vi ska börja utesluta allt detta.

Känner mig lite tagen av beskedet. Mest tänker jag på hur det ska gå med bröd och fikastunder. Känner någon till bra recept på bröd som kan bakas utan vete, mjölk och ägg?

Jag skulle också behöva tips på någon välling utan vete/veteprotein i - gärna baserat på havre om det finns.

Funderar också på det där med blodtestet. Kom mig inte för att fråga om skalan som man mäter antikroppar med. Dottern hade tex 9 på den där skalan mot ägg och det var det högsta - de andra var lägre. Antar att många här har gjort ett födoämnestest via blodprov. Vad fick ni för värden? Har liksom inget att jämföra med.
    Hej. Är relativ nybliven allergiförälder och känner mig vilse i jungeln allergi.
    Här är rätta stället att ställa frågor och söka recept. :)

Kan ingenting om skaler om blodprov. Det jag vet dock är att min son visade en 3, MEN reagerar starkt luftburet i alla fall.
  • Bokhylla

Nu har det hänt, det jag har gruvat mig för. E fick en bit vetesmörgås med messmör på av storebror i ett obevakat tillfälle. Min man har nog inte insett vidden av E:s allergi. Inom 10 minuter var hela han täckt med nässelutslag och 10 till såg han ut som han hade gått boxningsmatch med Tyson och förlorat. Andningen bara rosslade och pep, så det blev en sväng till akuten igen.
    Idag har han varit seg, pirig, fisigt avlopp, ont i magen, klia och kräkts. Hostig och hes.

Det här är första gången har fått i sig det själv, reaktionen kan sitta i rätt länge va?

Trött, trött och ledsen. Hur orkar man?

Svar på tråden Allergitråden