Inlägg från: Bokhylla |Visa alla inlägg
  • Bokhylla

Allergitråden

Lillskruttet :Så där ser E ut med när han fått i sig vete. E hade bara en 2:a på blodprovet och vi såg inte heller några reaktioner från början. Läkaren sa att så länge det inte visade några reaktioner skulle jag äta som vanligt.

Gick tyvärr inte så lång tid så började reaktionerna komma när han fått i sig vete. Nu är han rätt känslig.

• Bokhylla

Tagit blodprov på storebror idag ...äntligen. Varit tunga dagar för han med diarre och kaskadkräkningar i och med att vi ökat veteintaget.. Nu vägrar han att äta eller dricka och bara vinglar fram.
    Har stort rött märke där han varit emlad ....någon fler som är känslig mot det?

• Bokhylla

Läkaren ville att vi skulle öka veteintaget innan glutenprovet för att det skulle bli mer tillförlitligt?

• Bokhylla

Hej ...
    VARFÖR är de flesta läkare och dietister okunniga, arroganta besserwissar?
    Jag blir tokig snart. Jag VET att min son inte tål majs, ändå är det de han får utskrivet.
    Ska han då annat måste han ha en diagnos, samtidigt som dom vägrar ta mer blodprov på han !?
    Människor som aldrig sett han eller ens pratat med mig kan säger säkert hur saker och ting är. *suck*

Till min fråga ... Är det någons barn som visat sig allergisk mot majs på blodprov eller pricktest?

• Bokhylla

Oj vad det skrivs i den här tråden... har massa läsning framför mig :)
    har varit inlagd på barn för provocation av Neocate, och nu det ett fakta även för sjukvården. E tål inte Neocate.
    Känns skönt att äntligen bli trodd, men samtidigt oroande för vad ger man han nu.
    Väntar på medicin han ska ta innan han äter för att kolla om han tål det bättre då.

Någon annan med barn som inte tål "vanliga" utskrivna ersättningar???

• Bokhylla

Ammar tack och lov fortfarande så än går det ingen nöd på han :)  Har provat alla andra ersättningar på marknaden.
    Lomudal fick han igår innan han skulle äta, resulterade att han reagerade starkt mot medicinen som skulle skydda så han tålde Neocate.
    Känns som jag irrar i labyrint... Blir nog hemmagjord ersättning till han framöver.

• Bokhylla

Hej, någon som har tips på bra "börja" äta mat som är allergivänlig. E tål inte mjölk, ägg, fisk, soja, jordnöt, havre, korn, råg, vete, majs, kokosnöt. Tål inte heller någon ersättning. Han får älgkött, potatis, rismjölk och ammas. Vet inte vart jag ska prova med. Problemet är det att han inte blir mätt.  ( Dietisten vi har säger bara att det här är över mitt huvud. Väntar nu på remiss till ett större sjukhus.)
    Är det vanligt att allergibarns magar krånglar?

• Bokhylla
    Tibell skrev 2011-04-11 21:11:21 följande:
    Okej Tack =)

Bella brukar inte få eksem av att bada. Men idag fick hon det.
    Jag kollade iofs inte hur hon såg ut innan men det blev helt klart värre efter badet.
    Suck.
    Hon har varit väldigt fin i huden de senaste veckan ( förutom missen med stripsen men de försvann på bara 2 dagar ) så man blir såå less när det kommer tillbaka..
    Dessutom har de envisa torrfläckarna som hon hade i 2½ månad kommit tillbaka.
    Vi har ju aldrig ägg hemma ( vi har misstänk att de är äggrelaterade ) och inte heller på dagis.
    Men i helgen har vi varit borta och jag har ätit ägg både lördag och Söndag.
    Kan reaktionen komma så sent ? Hon har INTE fått i sig något . Utan det är antingen luftburet eller kontakt.
    Men jag tycker det känns väldigt långsökt..
    E:s eksem blir ofta värre när han badat. Eller om det blåser mycket så han blir kall i ansiktet. Eller varm, ibland till och med av tryck. Särskilt alldeles innan förkylning bryter ut.
    Eksem är opålitligt, oförklarligt många gånger och gett mig mycket grå hår! ;)
  • Bokhylla
    MariaWe skrev 2011-04-11 13:42:24 följande:
    Hej alla!
    Vet att jag skrev  här en gång för lääänge sen, när sonen hade gjort sin första allergi utredning (tror att han var runt 8 månader då). Han påvisade då allergi mot vete, mjölk och jordnötter. Den dumläkaren jag hade då tyckte att jag kunde fortsätta ge vete (iom att han var så lite allergisk mot det). Men eftersom jag seadn tidigare visste mjölk (märkte det när han ammade) och jag sökte för att han började att kräkas när jag sluttat amma och han fick Enago, så slutade jag självklart med vetet i alla fall.
    Läkaren har sen fått mig att försöka introducera mjölk igen vilket jag inte gjort eftersom vi hamnade så efter med maten. Visste inte vad jag vågade ge honom. Dessutom fick vi träffa en helt värdelös dietist, så det blev ingen hjälp därifrån heller.
    Efter en längre tids diarré bestämde jag mig för att söka igen. Var så nervös för att det var gluten. Dock följer han sin vikt- och längdkurva perfekt, därför känns det som att jag inte blir tagen på allvar.
    Har iaf precis fått provsvaren från den allergiutredningen. Han är inte allergisk mot gluten och vetet har sjunkit, vilket känns jätteskönt! Men hans allgi mot mjölk har ökat, liksom den mot jordnötter och han har även blivit ganska rejält allergisk mot soja. Dessutom är han lite allergisk mot hund och vi har två stycken!
    Nu behöver jag tips och råd (känner mig helt gråtfärdig)! Mjölk tänker jag inte försöka introducera, förrut fick han soyayoughurt till mellis, vad ska jag ge honom nu? Vad ska vi göra med hundarna, avvakta ett tag? Har själv varit lite hundallergisk, med det verkar ha vuxit bort eftersom jag aldrig har några känningar längre. Utvecklade dock inte den allergin förrän i 14-årsåldern.
    Törs jag ge honom bönor? Eftersom det är släkt med soja och jordnötter.
    Det han äter är Nutramigen, Barnmat (farmargryta och kyckling-och grönsaksgryta), korv, glutenfritt bröd, corn flakes, Wasa Husman, pommes, saftsoppa och frukt. Han vill inte ha ex glutenfri pasta och potatis. Känns ganska torftigt och enformigt....

PS: Han är 19 månader nu!
    Har du provat att ge han majspasta? Den är helt okey. Ris? Gröt?
    Min 2 åring är inte allergisk men väldigt petig med maten och äter enformigt. Erbjuder du han så kommer han äta när han är "mogen" tror jag :)
  • Bokhylla
    2små2stora skrev 2011-04-11 21:24:44 följande:
    gör gröt på pama minutris och rismjölk.

Toppen ide! Tack
  • Bokhylla

Älsklingen 87 : Liknande såg E ut med, fast han hade det över kroppen med. Har inte fått någon egentlig orsak till varför. ( Han ska göra tarm och hudbiopsi till hösten) Men det och hans efterhängsna eksem försvann när han började med singul-air. Astmamedicin med dubbel verkan :) Innan dess fick han eksem av vatten, tryck, värme, kyla eller bara för att.

• Bokhylla

E äter älgkött, potatis, banan, rismjölk, palsternacka, broccoli, blomkål, hirsflingor, bovete, lök. Aminosyra,a-droppar och järntillskott. Dietisten är seg på att komma med förslag på vad som kan funka.
    NÄR kan man börja med provokation? Kan man ge qinoua till 1 åringar?

Han är allerisk mot mjölk, ägg, sädeslag, soja, baljväxter, kärnfrukter, majs, kokos.

• Bokhylla
    Blå Flygare skrev 2011-07-28 23:42:55 följande:
    Det finns inga restriktioner mot quinoa så det kan man ge vid ett år. Vad jag fattat är allergi mot quinoa mycket ovanligt. Eller är det för att så få barn provat det?? Svarta vinbär har jag hört ska vara ett säkrt kort ur allergisynpunkt (inget är 100-procentigt, men det vet du väl redan). Squash likaså.
    Tack för tips :)
  • Bokhylla

K kavat : tack för tipsen. Ska prova gurka och melon samt till i din blogg efter recept. E är så less så på sin mat att det behövs en "hel orkester" att distrahera han för att han ska äta. Blåbär funkar tyvärr inte.

Din kille verkar vara lika allergisk som E och i samma ålder. Har han fått sina vaccinationer som han ska? E fick sin allra första tidigare i veckan. Den som man ska få när man är runt 3 månader. Han blev andningspåverkad och fick utslag. Lite lur på hur det kommer gå med nästa spruta...

Ni andra som har allergiska barn, hur funkar det med dagis?
    Läkaren och allergikonsulenten tycker han ska ha assisten med sig på dagis, någon som har det??

Tack alla ni som tar er tid att läsa och svara på inlägg. Jag har fått mycket hjälp och stöd här när livet hemma har stått på kant för att sjukvården inte har tagit oss föräldrar på allvar.

• Bokhylla

Joo, adressen till din blogg med recept? :)

• Bokhylla

Funderar på om det finns någon typ av mjölmix man kan använda fast man är veteproteinallergisk. Även allergisk mot majs, soja och baljsläktingar.

• Bokhylla

Rapsolja ger jag min lättviktare i mat och dryck för att han ska lägga på sig.  Notera bara att det kan ge sprutt på magen om man ger mycket. Kolla av succesivt hur mycket hans mage klarar av.

• Bokhylla

Hej alla!
    Är trött, less och uppgiven. Följer tråden men inte så ofta som jag orkar skriva.
    Jag har en son på 14 månader som tål älgkött, ris, hirs, potatis, banan och några rotfrukter.
    Har varit på NUS för biopsier av mage, tarm, dom glömde!? att ta på huden som var sagt från början.
    Han fick andningsproblem som dom hävde och sen skickade dom hem oss. ?
    Fick åka in på natten pga att han inte kunde andas. Sen höll det på så i flera dagar. Han har seritide morgon och kväll samt singul-air. Nu fick han airiomir utskrivet.

Nu till min "fråga" ... Dom säger han har astma, han rosslar och hostar och blir hes. Men blir inte så lätt andfått. Han orkar lätt dricka 1½ dl risdryck i ett svep. Ibland mer.
    Problemet är att han väldigt ofta kräks slem. Både vitt skummigt men även segt gulaktigt slem, jag upplever inte han som förkyld då och när han har kräkts så är han som vanligt igen. Dock blir han väldigt ofta förkyld.

Känner ni igen det här ni som har astma barn?

• Bokhylla

Lessismore: nej, har inte provat quinoa. Frågade dietisten men hon sa att det var för mycket protein i det. risk för allergireaktion. Ska köpa hem och prova i alla fall tror jag. "hjälpen" vi har fått där är inte mycket värd.
    Min mjölk sinade 4 ggr, frågade vad jag skulle ge han. Neocate blev svaret igen och igen, fast de visste att han inte tålde det. Av ren panik gav vi han risdryck när jag sista gången inte lyckades få igång ammningen igen. Du klagar hon på att jag ger han det ...det är för mycket salt i menar hon.

Ska prova hjort, tack för tipsen :)

Vet du varför det blir slem?

Svar på tråden Allergitråden