• SanTan

Allergitråden

Dom här siffrorna ni pratar om.... jag blir inte riktigt klok på detta.
    Vi har tagit blodprov på båda tjejerna.

Yngsta tjejen hade en total på 110 varav 3.2 på Hasselnöt och 5.1 på jordnöt (ägg kollade dom inte, bara nötter denna gång.)
    Äldsta tjejen hade en total på 383 varav 98 på jordnöt och 5.3 på Hasselnöt.

Hur ska man tolka detta??? Kan hasselnötsallergin på båda vara en kors-allergi?
    Borde jag ha bett om pollenallergi-test också??

• SanTan

En dum fråga... Vad är det för värden ni pratar om? Vi har gjort blodprover på båda döttrarna och det är helt andra siffror?!?!? E: jordnöt

• SanTan

ViFrånLandet skrev 2011-05-03 21:28:15 följande:

Har tänkt att fråga en sak ett tag men inte kommit mig för... Gabriel hade mycket skorv i hårbotten som mindre, gick bort med sån där salva (salsyrsalysyrsyra eller vad det heter?) men kom alltid tillbaka. Efter att vi tagit bort ägg och mjölk försvann de dock för gott... Trodde vi. Nu är det tillbaka, kom för kanske en månad sen, är det vanligt hos barn på 1,9år? Är fortfarande inne på hans första schampoflaska så det kan ju inte vara det. Han har även som skorvar/eksem bakom öronen men de har han alltid haft, förut försökte vi smörja bort det men har sedan länge slutat försöka då han inte verkar lida av det. Tänkte ändå fråga om någon kanske har något förslag på hur man får bort det?

Mina flickor har alltid haft mycket skorv båda två. För ett halvår sedan bytte vi schampo till ett milt mjällschampo som jag blev rekomenderad av min frisör. Efter bara några veckor blev båda tjejerna av med sitt skorv och nu använder vi alltid detta schampo. (Tjejerna är 4 år och snart 7 år). Som har inte fått tillbaka det och nu vill jag inte byta schampo! Så min erfarenhet är att man kan ha skorv långt upp i åldern!

Mina tjejer har båda mycket och långt hår, varav den ena har även lockigt och väldigt tjockt!

• SanTan
    Sousafon skrev 2011-05-04 07:27:26 följande:
    Hm, skorv... MIn pojke på fyra har också fortfarande skorv. Men jag trodde att vi inte gav honom något som han är allergisk mot. Det brukar ju märkas tydligt när han får en reaktion. Men han har också torr hud, så det hänger kanske ihop så. Att man som allergiker har torr/känslig hud och att det hänger samman med att de kan sakna det där fettet som saknas när man får skorv. Dagens hobbyteori!
    Jag har nog aldrig tänkt att mina flickors skorv hänger ihop med allergi.... Men båda har torr/känslig hy och eksem. Skorven har alltid funnits där mer eller mindre, har kammat bort med olja i hårbotten och det har ju fungerat men det kommer alltid tillbaka.

Men som sagt, efter schampo-byte har båda varit skorvfria i ett halvår nu!
  • SanTan
    mithrandil skrev 2011-05-04 10:00:41 följande:
    tootoolah: Är det någon form av parfym i schampoot? Min son klarar inte parfym, så fort han har badat och tvättat sig med någon annan tvål/schampoo än den han är van vid blir hela han full av nya eksem. annars är det kanske värt att testa?
    Jag vet tyvärr inte hur det är med parfym... Det är i alla fall ingen starkt doft på det...
    Schampot säljs bara på frisersalonger så du kan ju fråga!!

Hittar detta då jag googlar:
    Teknologi
    - a-piritone
    Zinc pyritione: effektivt ämne mot mjäll
    - a-bisabolol
    Reducerar klådav - Berikad med Vitamin PP
    Ny krämig formula
  • SanTan
    Tibell skrev 2011-05-09 10:27:28 följande:
    Nu fick jag återigen bekräftat att  man aldrig ska skicka mannen till läkaren med barnen..suck.
    Jag vaknade sjuk och kunde inte ta det själv så gubben fick åka.
    Jag hade skrivit ner vad som skulle tas upp och allt var grönt.
    Och vad händer då? Ingenting, typ.
    Jag ville ju göra en allergiutredning på Tilde eftersom hon haft så mycket problem med magen sista halvåret och för att hon alltid är trött och gnällig.
    Men läkaren menade på att förstoppning hos barn är hur vanligt som helst och det är bättre vi kör på med maxdos movicol.
    Hon sa nämligen att man inte blir förstoppad utav sädesslagen, utan att du får diarré och utslag istället.
    Men hon glömde nog att Bella blir tokförstoppad av minsta lilla vete..
    Men ett glutentest togs i allafall, annars hade jag nog blivit galen precis!
    Sen inget mer. Jag ville att de skulle pollentesta henne för al och hassel eftersom hon hade som mest besvär då. Men icke.
    Jag ville att de skulle testa henne för nötter eftersom hon faktiskt reagerat med kli på läppar, tunga och hals på spår av nötter, men icke.
    Kul att inte alls veta om ens barn är allergiskt mot något och kanske faktiskt har allvarliga reaktioner ??
    Nu kommer hon självklart aldrig få testa nötter men ändå, det hade varit rätt skönt att veta.
    Suck.
    VAd trist... Förstår dig precis! Man har en tanke på vad läkar-besöket ska resultera i och så blir det inte alls som man tänkt sig!!! Trist!

JAg tycker det är väldig nonchalant av läkaren att inte kolla nöt-allergin om hon nu faktiskt har reagerat med kli på läppar och hals mm.... Det kan ju faktiskt vara så att det är en korsreaktion för att hon är pollen-allergisk!
    Jag tycker absolut att ni skulle få pricktesta både pollen och nötter, hur svårt kan det vara!!!!!

Det är ju synd om ni ska undvika nötter i tron att hon är allergisk, och sen är hon inte det! Man vill ju inte direkt prova om man tror att hon har en nöt-allergi....

Lycka till! (Och krya på dig!)
  • SanTan

En liten fråga.
    Vi funderar på att åka till Thailand nästa vår. Vågar man det med två barn som båda har jordnötsallergi? Jag är lite nojig....

Tänker på att dom använder mycket jordnötter i sin matlagning i Thailand. Jordnötsolja, jordnötssåser och hela jordnötter...

Någon som har erfanenhet av detta??

• SanTan
    Sousafon skrev 2011-05-11 21:32:00 följande:
    Ojdå, kan GB-glassarna innehålla spår av nötter?! Vi brukar undvika spår av nötter. Vår kille har aldrig reagerat på de GB-glassar som han kan äta (utan ägg och nötter), men vågar man fortsätta ge honom dem? Han brukar inte få så ofta. Men spår av kan ju också vara hur lite som helst, och så känslig är han nog inte. Hm, svårt...
    Håller med, dotter ville förra veckan ha en Daim-strut.
    På den står det: "kan innehålla spår av nötter och jordnötter"

Hon är väldigt känslig för jordnötter och har visat positiv på hasselnöt på blod och prick-test, men jag har dock inte sett någon reaktion på henne på hasselnöt. (inte efter ett baleringa-kex och inte efter en nogger)
  • SanTan
    Sousafon skrev 2011-05-12 14:58:18 följande:
    Som någon skrev till mig: står det inget på förpackningen bör det vara frågan om mycket små spår som kan finnas. Men står det så på och hon är mycket känslig för jordnötter skulle jag nog inte våga ge henne den. Hade det bara stått hasselnöt och hon inte reagerat på det hade det ju varit ok.
    Ja, det var jordnötterna som fick mig att säg att hon inte fick köpa sig en daim-strut.
    Hade det bara stått "Kan innehålla spår av nötter" hade hon nog fått köpa den...

Jag vet faktiskt inte hur strikta vi ska vara på det här med hasselnötter! Har aldrig märkt någon reaktion på varken lilla eller stora dottern på hasselnöt. ÄVen om båda visade positivt på prick-test och blodprov.... Svårt det där... Inte ens vår allergiläkare kunde ge råd!!!

Bör man ha kollat björkpollen samtidigt som nötter? Om det är så att det är en korsreaktion dom har, vilket i så fall inte är en "farlig" nötallergi?!?!

Är själv pollen allergiker och undviker helst rena hasselnötter då det kliar i öron och munhålla av dom!
  • SanTan
    ViFrånLandet skrev 2011-05-18 12:51:58 följande:
    Första dagen med sol efter massa dagars regnande så vi passade på att vara ute på förmiddagen... Resultat: svullna, rinniga ögon samt genomskilnigt snor och en del nysningar. Väljer än så länge att tro (hoppas) att det fortfarande är björk i luften, hoppet är ju trots allt det sista som överger människan Flört Någon som vet vilket pollen som är aktiv här i Dalarna just nu? Finns det kanske någon bra internetsida där man kan följa halterna?

Bra sida:
    http://www.nrm.se/pollen

Och om du har en Iphone eller en android så finns en bra app från Apoteket:
    "Pollenkollen"

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/apotekets-pollenkoll.aspx

Svar på tråden Allergitråden