Allergitråden
Men jag blir ändå lite less på att det alltid bara är gluten och laktos i fokus. Särskilt som personer med intolerans inte riskerar att få lika allvarliga reaktioner som allergiker. Men självklart är det ändå bra att specialkost sätts på agendan!
Har funderat lite kring faran med att laktos- och glutenfria produkter blir allt vanligare. En konsekvens av det verkar vara att folk, som inte själv har allergi/intolerans, plötsligt tror att de har så bra koll och vet exakt vad de kan ge ens barn. När jag säger att min dotter är mjölkproteinallergiker tror de flesta att laktosfritt går bra. Och när jag säger att hon är allergisk mot vete tror de att det är ok med glutenfritt. Till och med på restauranger! Och sen Livsmedelsverket som hävdar att veteallergiker inte kan reagera på proteinresterna i glukossirap/druvsocker/dextros! Gah, jag blir tokig! Ibland känns det bara hopplöst och idag är en sån dag för mig. Ursäkta mitt gnäll...
Väl lite samma sak att man inte kan beställa ägg-fri mat på flyg, glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt, ja det finns, men inte ägg fritt. Inte ens på barnmenyerna, där det trots allt är ganska vanligt med ägg-allergi.
När det ändå är uppe:
Vi besökte en väggkrog i helgen och tänkte äta lite. Det har blivit rätt mycket MC donalds och Max på senaste tiden med pommes och annan "skit" så nu tänkte vi stanna för att äta lite "RIKTIGT" mat.
Men vad fanns på barnmenyn:
* Korv med pommes
* Pannkakor med sylt och grädde
* Köttbullar med sås och potatis
* Pannbiff med lök och potatis
Endast en av rätterna var äggfri!!! Så klart, korv med pommes... Vi åkte till en annan vägkrog.... Där fanns spagetti med köttfärssås med en god sallad till!
Nu ska väl inte jag klaga då vi har så lite allergier i familjen till skillnad från alla andra här, men det får en att tänka efter lite... Lider med er som har multi-allergier i familjen. Ägg, nötter och jordnötter känns ändå överkomligt.....