• SanTan

Allergitråden

miracle maker skrev 2011-06-10 13:01:07 följande:
    Kanon!

Men jag blir ändå lite less på att det alltid bara är gluten och laktos i fokus. Särskilt som personer med intolerans inte riskerar att få lika allvarliga reaktioner som allergiker. Men självklart är det ändå bra att specialkost sätts på agendan!

Har funderat lite kring faran med att laktos- och glutenfria produkter blir allt vanligare. En konsekvens av det verkar vara att folk, som inte själv har allergi/intolerans, plötsligt tror att de har så bra koll och vet exakt vad de kan ge ens barn. När jag säger att min dotter är mjölkproteinallergiker tror de flesta att laktosfritt går bra. Och när jag säger att hon är allergisk mot vete tror de att det är ok med glutenfritt. Till och med på restauranger! Och sen Livsmedelsverket som hävdar att veteallergiker inte kan reagera på proteinresterna i glukossirap/druvsocker/dextros! Gah, jag blir tokig! Ibland känns det bara hopplöst och idag är en sån dag för mig. Ursäkta mitt gnäll...
    Jag förstår dig... Det är OK att gnälla! Skönt att ha ett ställe att göra det där alla förstår dig!

Väl lite samma sak att man inte kan beställa ägg-fri mat på flyg, glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt, ja det finns, men inte ägg fritt. Inte ens på barnmenyerna, där det trots allt är ganska vanligt med ägg-allergi.

När det ändå är uppe:
    Vi besökte en väggkrog i helgen och tänkte äta lite. Det har blivit rätt mycket MC donalds och Max på senaste tiden med pommes och annan "skit" så nu tänkte vi stanna för att äta lite "RIKTIGT" mat.
    Men vad fanns på barnmenyn:
    * Korv med pommes
    * Pannkakor med sylt och grädde
    * Köttbullar med sås och potatis
    * Pannbiff med lök och potatis

Endast en av rätterna var äggfri!!!  Så klart, korv med pommes... Vi åkte till en annan vägkrog.... Där fanns spagetti med köttfärssås med en god sallad till!

Nu ska väl inte jag klaga då vi har så lite allergier i familjen till skillnad från alla andra här, men det får en att tänka efter lite... Lider med er som har multi-allergier i familjen. Ägg, nötter och jordnötter känns ändå överkomligt.....
  • SanTan

Min dotter säger att hon inte vill äta banan eller råa morötter då hon får ont i munnen av det!
    Jag märker ingen reaktion när hon äter, och ibland äter hon ändå, med det slutar nästan alltid med att hon vill ha vatten och att hon får ont i munnen.
    Vad tror ni om detta???

Allergi mot banan och morot? Kokta/wokade/ugnsstekta morötter och bananer i ugn funkar utan problem.

• SanTan

tes75: Är du bara allergisk mot morot och banan eller har du andra allergier?

Dottern är allergisk mot ägg, jordnötter och hasselnötter. Hasselnöt har hon dock aldrig visat någon reaktion emot, bara på pricktest. Ägg och jordnötter däremot märks när hon får i sig. Ägget börjar dock bli bättre och hon har inte alls lika kraftig reaktion längre.

Kan hon ha pollenallergi så att banan och morot är en korsreaktion av detta? Men hon visade inga tydliga symptom av pollen i våras/försommar....

• SanTan

Miralicia: Var är "gilla-knappen" till ditt inlägg #11011!!
    Bra skrivet!!

• SanTan
    IdaVi skrev 2011-08-16 10:38:19 följande:
    Har ju fått konstaterat att vår dotter (snart 3 år) har nötallergi. (och ägg sen 2 år tillbaka) Hittills har de bara kollat mandel (ingen reaktion), hasselnöt och jordnöt. Hon fick en stark reaktion på jordnöt och lite mindre på hasselnöt. Vi väntar på att få komma tillbaka för nya prover och även få träffa läkare. Tills dess ska vi avstå helt från alla slags nötter.

Är det via RAST-test man kollar upp mer om nötallergin eller finns det andra sätt?

Hur är det med thairestauranger etc, törs ni som har nötallergiska barn äta där? Tänker på att de ofta använder cashewnötter och kanske jordnötsolja??

Känns som att det är jag som skrivit detta inlägg! ÄR i exakt samma situation som dig! (Min dotter är 4.5 år)
  • SanTan

Nu vill jag bara berätta lite!

I februari var vi på allergimottagningen för att kolla om båda våra barn var allergiska mot jordnötter, vilket vi misstänkt då dom båda fått reaktion (dock olika) av just jordnöt. Fram tills i februari har dom båda ätit Ballerina och nogger utan några problem.

Men då dom pricktestade jordnöt fick båda tjejerma även testa andra nötter och båda fick då en reaktion på hasselnöt. Dom tog blodprov och på RAST låg båda två på runt värdet 2-3, alltså lågt. (Jordnöt däremot låg på upp emot närmre 6 så det var ju inget snack om saken)

Så efter februari har dom nu inte fått äta nått med hasselnötter heller (inrådan från läkere), vilket dom kunde göra fram till att vi gjorde pricktestet!

Nu har jag igen  hört av mig till allergimottagningen för att höra hur vi ska göra. Ska vi undvika hasselnöt (som dom aldrig har reagerat emot) eller ska dom få äta?!?!
    JAg har lite funderingar om dom är korsallergiska mot hasselnöt (precis som jag)  och att dom då är LITE allergiska och som jag får ex klåda i öronen av att äta rena hasselnötter, men jag kan äta både nogger och ballerina utan problem.

Lilla tjejen säger också att hon får "ont i munnen" av råa morötter och ibland tomat (inga synbara reaktioner dock.)

Det hela slutade med att dom båda nu ska få komma och göra en provoaktion på hasselnöt på allergimottagningen! Bara för att ordagrant från sköterskan: "dom nu har varit ifrån hasselnöt så länge (6 mån) så nu kan dom uppvisa en reaktion, och eftersom det var vi som sa att dom inte skulle äta detta så får vi ta på oss att göra provokationen" Obestämd

• SanTan
    Sousafon skrev 2011-08-19 09:02:38 följande:
    Så bra att ni ska få göra en provokation! Eftersom de alltid har klarat hasselnöt behöver ni väl inte vara alltför nervösa. Skönt att få veta om de tål det, varje sak man slipper indvika i kosten är ju värd mycket! Hoppas att det går bra!
    Nej, eg är jag väl inte orolig.... JAg berättade för stora tjejen igår att vi ska till doktorn och äta nötter! Hon började gråta stackarn!! "JAg vill inte äta nötter som jag inte tål!! JAg mår inte bra då!!"

Hon trodde att hon skulle behöva äta jordnötter som hon blir jättedålig av!!

När det kom fram att hon kanske skulle få äta ballerinakex eller en Nogger blev det andra gladare toner!

Någon som vet hur en hasselnötsprovokation går till? Får man ta med sig själv det dom ska äta? Eller fixar sjukhuset sånt???
  • SanTan

Nu har jag en fråga som jag gärna vill att ni som är så duktiga hjälper mig med!

Det gäller mig själv och inte barnen!

Jag är allergisk mot pälsdjur och pollen och får lite (och inte alltid) korsreaktion mot klassiska födoämnen som äpple och hasselnöt.

Nu under senaste året har jag även fått problem med handeksem. Det sitter bara på höger hand och kommer alltid bara lillfinger och ringfinger och lite ner på handen mellan fingrarna. Jag slutade använda smycken på högerhanden för ett år sedan på grund av detta. Jag har ingen piercing och inga hål i öronen (har aldrig haft).
    Eksemet blir som små kliande blåsor och sen blir huden väldigt torr och ibland när det är som värst blir det små sprickor som blöder.
    Just nu är det rätt ok på handen men det kommer och går.
    När vi är i sommarstugan (med egen borrad brunn) blir det alltid värre!

När jag skalar potatis börjar det klia, men jag har provat att bara sitta med skalaren i handen utan vatten och utan potatis och då märker jag ingen nämnvärt.

Jag får lite röda blemor på magen av knappar på ex jeans, men inga blåsor. Och jag tänker att det lika gärna kan vara röda märken för att jeansen sitter åt rund midjan och det blir liksom "tryckmärken".

Vad tror ni? Jag har funderat lite på nickelallergi... kan man pricktesta mot sånt? Är det rimligt att det alltid kommer på samma ställe även om man just inte utsätter sig för nickel just där?

Kan det vara potatisen som jag reagerar mot och inte skalaren? Har läst att man kan ha korsallergi mot rå potatis vid pollenallergi,

Ska man söka till vårdcentralen för detta?

• SanTan

Kontaktallergi mot rå morot, kan man ha det??? I förgår hade dom ätit rårivna morötter till lunch och fröknarna sa när jag kom och hämtade att hon blivit rödflammig och det kliade på henne. Men det hade gått över till jag kom och hämtade. Ikväll åt vi rårivna morötter hemma och samma sak hände!! Jag tog därför en rå morot och gnuggade lite mot hennes rygg. 5 min senare var hon rödflammig på ryggen med tre små vita prickar. Och hon sa att det kliade! Men det försvann sedan efter 30 minuter, utan smörja. Vad betyder det här nu då?!?! Jag har aldrig märkt nått med kokt morot. Hon har några gånger tidigare sagt att hon får hon i munnen av råa morötter, men jag har aldrig sett nått.
    Hon är allergisk mot ägg och jordnötter har även positivt pricktest på hasselnöt men det har hon aldrig visat reaktion på.

• SanTan

Tack för ditt svar! Ska vi undvika även kokta morötter?? Eller kör man på och bara undviker sånt som man ser reaktion på??? Kan man få KONTAKTallergi mot morot om det är en korsallergi mot Björkpollen?

Svar på tråden Allergitråden