Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

När vi var sist o åt på ikea så sa de att ALLT är mjölkfritt. Sen beror det på vad man är allergisk mot också, me då var det bara mjölk som ajg visste att Loke var allergisk mot.....nu har vi fått reda på lite mera :/

Ok, tack då vet jag! =)

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-06-22 20:52:11 följande:
    Är i affären nu Kan jag ersätta mjöl i vanligt bröd med lailas gula?
    Jag har fått recept på lailas gula, den är som vanligt mjöl!
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-06-22 21:30:55 följande:
    En annan sak jag läste häromdagen som bara beror er vuxna med veteallergi eller DH.

Vin kan innehålla vete!
    Tydligen så tätar de vintunnnor med vetemjöl och använder även vete för att skynda på jäsning i billigare vinsorter!
    Enligt hon som skrev det så hade hon själv sett det i Frankrike men visste att de gjorde samma i Tyskland och Italien. Hon drack själv mest säkra viner och enligt henne funkade det med de Österrikiska, Sydafrikanska, Australiensiska, Nya Zeeländska eller Chilienska viner hon druckit. Och så då inte de billigaste vinerna.
    MEn va i hel******! Får man inte dricka vin nu heller......inte för att jag gör det nu när jag ammar.......men ibland gör man det o då är det pump o ersättning.......men hallå!!!!
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-06-22 22:13:00 följande:
    Tack för svaren. Jag fick med mig lailas gula hem från affären så nu är det bara att börja testa men kan jag alltså ersätta vanligt mjöl i recept med lika mycket lailas gula? Någon som gjort pajdeg på det? Finns recept på baksidan. Ska göra paj till midsommar men vill ju inte att den ska bli dålig
    Jag frågade dietisten när jag var där idag om man kan använda det mjölet som vanligt mjöl o det fungerar sa hon. Testa. Gör en liten provpaj först! =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    NoahLeah skrev 2011-06-23 10:01:28 följande:
    Hejsan.
    Är lite nybliven allergiker så måste fråga en sak. Jag är tydligen allergisk mot björk, timotej och hasselnöt och har hört att det då kan finnas en hel del korsallergier? Vart kan man hitta information om detta och ska man undvika alla typer av nötter när man bara visat allergi mot en sort??
    Fick en rejäl allergichoch efter att ha ätit grill/pepparchips och är lite nojig efter det..kanske var det så att det fanns spår av hasselnöt där i??
    Googla! Flört
    Jag är allergisk mot jordnöt men inget annat av det man kan vara allergisk mot i korsallergi. Alla nötter är inte nötter. Jornöt, mandel, kokosnöt t.ex är ingen nöt! Björk o hasselnöt är vanligt i korsallergi.
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-06-23 22:00:06 följande:
    är hotdogs ok att äta även om man är känslig mot vete, tänkte på druvsockret i. Theo ska på sitt första barnkalas nästa vecka och det ska serveras hotdogs så mamman undrar ifall han kan äta det. Vi har bara provat falukorv eftersom vi inte äter hotdogs hemma själva. 
    Känner man av druvsocker om man är allergisk mot vete? Det har inte läkaren sagt.........
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    ViFrånLandet skrev 2011-06-23 22:14:02 följande:
    Det beror lite på hur känslig man är... Vår son reagerar på vete samt vetestärkelse men verkar klara av druvsocker gjort på vete =) Andra här i tråden reagerar dock på det också, så lite olika som sagt.
    Ok. Svårt o veta hur det är med honom då han ammas.........
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Jag hade pollenallergi som barn. Var gammal när den sista pollenallergin försvann.....björk..... Nu SKA jag inte känna av nån pollen alls o hittills varje sommar så har det varit lugnt! =)

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Jag blir alldeles gråtfärdig. Såg imorse att sonen var rödflammig igen o låg o kliade sig! Tydligen har det kliat på honom i natt, för han har snurrat runt o låg med föttena på huvudkudden. Jag har inte ätit ngt han ite tål! Förstår inte vad det kan vara! Kanske reagerar han på altheran? Men han fick inge igår, han ville inte ha. Han fick imorse..... Kanske ska hoppa över den ett tag........
    Usch!

Loke 11/1-2011
Svar på tråden Allergitråden