Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-09-27 15:30:06 följande:
    Definitionen på stenfrukt är att det endast är 1 Kärna.

Äpple kommer av en ros-släkt
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84pple 
    Mhm.......
    Plommon tillhör samma släkt. Även då katrinplommon? Åh, vilken djungel!!!!!
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Jasusu skrev 2011-09-27 13:49:18 följande:
    Gör de lapptest i Gbg? Vi åker till trollhättan eller kungsbacka när vi ska göra lapptest.

Nu har jag en fråga. När kan ett barn bli allergiskt? Jag mötte en kompis som jobbar i skolkök och deras dietist lär ut att små barn inte kan vara allergiska mot födoämnen. Så då undrar jag vid vilken ålder gäller? Aldrig hört detta nämligen och vet inte vad jag ska tro iom att båda min barn har reagerat sen tidig ålder och min nr tre nu är full av röda prickar som BVC avfärdar som hormonplitor.  
    Ett inlägg jag missat!
    Sur man blir på både dietister o BVC sköterskerna. Dom kan ju ingenting!
    Min bvc var lika dan. Min sons utslag när han var 4 veckor sa sköterskan att det är hormonplitar. Han har haft det sen han föddes o det är ju små vita "finnar". Han var röd o det var hormonplitar. Nehe du. Man tycker att dom borde lyssna på mig som mamma som själv har eksem o allergier. Han var 4mån när dom tog mig på allvar när han dippa i vikt!
    Så han var allergisk redan "från början".
    Så dom har helt fel. Synd!
    Hur gammal är din 3a?
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Vilket äpple äter hon? Granny Smith kan man reagera på pga besprutningen trots att man tar bort skal (det enda äpplet jag tycker om).  Bättre med svenska....... =)

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Jasusu skrev 2011-09-27 21:53:34 följande:
    Jag litar inte ett dugg på läkare eller dietister här i Gbg. Just därför åker jag hela vägen till Trollhättan. Deras dietist är super!
    Min är 4 veckor nu och har varit full med prickar sedan mer än 1 vecka tillbaka. Värst var et när jag åt ägg under några dagar. Så det slutade jag genast med och nu är prickarna inte fullt så ilskna 
    Vanligaste allergin bland småbarn är mjölk, ägg o vete. Så försvinner inte prickarna helt så testa o uteslut mera.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2011-10-06 20:27:04 följande:
    Ska pulmicorten komma ned ordentligt och göra nytta behövs det airomir innan.  Rossel och hosta är tydliga tecken på astmabesvär så nog behöver hon airomir också. Väntar du tills hon får indragningar har du väntat för länge och då tar det mycket längre tid att få henne bra igen. 
    Hmm...undrar om jag gett röd före blå här....hmm....
    Vi har inte gett sonen någon medicin alls under oktober. Han har nu haft en jobbig hosta ett tag nu. Vi har fått medicin pga hostan. Hans hosta låter som min hosta när jag har svårt att andas (har själv astma). Men det hörs inte på hans andning. Funderar på om man ska börja med medicinen snart igen. Vi ska till läkaren i nov, därför jag gör ett uppehåll så jag vet hur han är utan sprayen.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-10-07 11:27:47 följande:
    Japp... men de smakar apa!
    Köper du lailas gula (naturligt glutenfritt mjöl) så står det recept på baksidan. 
    Tycker det blir torrt på det mjölet. Ska testa o baka på de andra mjölarna som man får recept på! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-10-08 16:10:27 följande:
    Någon som testat köpa bovetemjöl härifrån? www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-oc...
    Står inget om spår av soja där!
    Hmm.....kanske ska beställa hem ett paket o se. Läsa på innehållsförteckningen där!
    Det var nån som nämnde att Go Green har bovete mjöl utan spår av soja. Men har inte hittat bovete mjöl i deras märke. Bara risenta.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-10-13 21:00:55 följande:
    Theo blir röd runt munnen av tomater, BVC säger att det är övergående men nu har det ju hållt på i flera månader. Idag snodde han en tomat på ica när jag tittade bort och satte i sig hela den och är jätteröd i stora områden. Är det allergi eller "bara" överkänslighet, ska vi försöka hoppa över tomat också? 
    Jag känner av tomat om jag äter en hel. Men på mig så kliar det bara runt munnen. Men jag klarar av o äta krossade tomater o ketchup o tomat i sallad. Kan vara en överkänslighet bara. Blir han röd även med krossade tomater o ketchup?
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Kan man vara röd om kinderna men inte på kroppen av allergi?
    Sonen är röd o torr på kinderna men ingen annanstans...... :/

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-10-17 20:10:39 följande:
    oja, Theo har bara röda utslag på kinderna. Är bara någon enstaka gång det kommit på andra ställen. Dels är det rudolf med röda mulen-rödhet på kinderna, då är han varm också om kinderna. Men sen mer eksemaktigt med torra röda utslag på ena sidan av kinden. Det varma röda kommer när han fått i sig havre och vete och troligen mjölk också. Det torra verkar vara mer mjölk men även allt det andra ifall det är en längre tid. 

Ja, han är röd o torr lite då o då!
    Antingen är det allergi el så är det kyla....... Svårt o veta......
    Loke 11/1-11
Svar på tråden Allergitråden