Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Sephyria skrev 2011-11-13 16:50:35 följande:
    Hur mycket tavegyl ger ni och hur stor är barnet? 2 flaskor lät inte så mycket. Här är vi inne på flaska 3 (tror jag det är) på 2 månaders tid. Vår kille får 7,5 ml tavegyl till natten. Han är 9 månader å väger drygt 10 kg.
    5½ml tror jag vi gav! Han är nu 10 mån o väger 7.6. Vi började ge när han var 4mån.
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-11-19 10:23:47 följande:
     konserveringsmedel - E202 kaliumsorbat
    Vad är det för nånting?
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-11-22 08:20:23 följande:
    Pratade med kocken på dagis idag. Han hade suttit flera timmar igår och letat produkter och ringt deras leverantörer. Men det finns inte några mjöler dottern tål att få tag på! Förvånad Leverantörerna hänvisade till det färdiga glutenfria brödet men det tål ju inte min dotter. Hur har ni andra gjort? Dagis hade ju tänkt baka bröd själva men då måste de åka själva till coop eller ica och handla mjöler. Kan man få hjälp av dietisten att trycka på leverantörerna eller hur gör man? Nu har jag bakat bröd och tagit med till dagis men det är ju inte meningen att jag ska behöva göra!

De är så himla gulliga på dotterns dagis. De engagerar sig och hjälper till hur mycket som helst och jag känner mig så tacksam över hur deras reaktioner var när de fick veta att vi skulle ta bort vete också. De tycker såklart inte att de är jättekul, det förstår jag också, men de är otroligt hjälpsamma och sa flera gånger att det här löser vi, vi får göra det bästa av det osv. Så otroligt gulliga! {#emotions_dlg.flower}
    Vilket underbart dagis du har hittat! Låter jättebra!
    Kan inte du köpa mjöl o lämna där? O få kompensation (stavning?) för det? :/
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-11-22 09:24:14 följande:
    Jo, det skulle jag kunna göra. Men tycker egentligen att det är fel att föräldrarna ska behöva göra det. Går det inte att lösa så gör jag självklart det. Men man tycker ju att deras leverantörer ska kunna leverera mat som passar alla barn, trots allergier. Annars är det något fel på upphandlingen av mat inom kommunen anser jag. Vi kan ju knappast vara själva inom kommunen att ha ett multiallergiskt barn!
    Ja, det tycker jag också! Men finns det inte så....... :/ Men ja, det borde finnas för alla tycker man!
    Allrona skrev 2011-11-22 09:26:04 följande:
    Inte meningen att jag skulle låta sur på dig. Ser nu när jag läser att det kan uppfattas så. Jag är tacksam för alla åsikter {#emotions_dlg.flower} Skrattande Det är hela systemet eller kanske kommunen eller upphandlingsansvarig eller leverantören eller i alla fall nån annan jag blir sur på men absolut inte på att du försöker hjälpa till
    Ingen fara, tog inte åt mig! =)
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-11-22 20:01:41 följande:
    Maltodextrin är typ samma som glukossirap och dextros och druvsocker, fast mer raffinerat/"förfinat" och behandlat än glukossirap. Enligt mina erfarenheter så är maltodextrin oftast gjort på majs, till skillnad mot de övriga varianterna. Jag har svårt att påminna mig om att jag träffat på matodextrin framställt från vete, utan främst majs, men även potatis. Så lite mindre risk för att det ska vara vete än vad det är med glukossirap som oftast är vete när det är odeklarerat - i varje fall enligt mina erfarenheter.
    Ok. Tack. =)
  • LokesMammi

Nu har jag fått svar ang min vb ansökan till sonen!

"Utifrån de här uppgifterna överväger Försäkringskassan att besluta att du får en fjärdedels vårdbidrag utan skattefri merkostnadsdel från och med augusti 2011 tom juli 201. Försäkringskassan överväger att beräkna dina merkostnader till 1 800kr/år."

Jag får ersättning för inhalationer o hudsalva 1800kr/år o inget för mjölkfri ersättning o specialmat

"Mjölkersättning godtas inte som en merkostnad eftersom man inte har kostnader för annan mat. Specialmat godtas inte som en merkostnad."

Har ni som sökt också fått "samma svar". Eller ska jag överklaga?
    Tycker att 1800kr/år lät väldigt lite!

• LokesMammi
    Allrona skrev 2011-11-25 21:07:58 följande:
    Suzzy - hann inte skriva klart. Men det är inte ett beslut du har fått väl utan ett förslag på beslut? I så fall är det inte en överklagan du ska göra utan ett bemötande eller yttrande. Alltså ett bemötande av det du anser vara fel. Jag tycker också 1800 kr är lite, det är ju bara högkostnaden för mediciner.

Jag sitter själv och funderar på vad jag ska skriva i min ansökan. Tycker det är jättesvårt! Vilka saker har du tagit upp som extrakostnader?
    Ne, det står att innan dom beslutar så ska jag höra av mig innan 9dec. Ska ringa min faster som jobbar på fk o kolla med henne!
    På motivering står det att "livsmedelanvisning är redan subventionerad". Vad betyder det?
    Tykcer också att 1800kr/år är för lite! Är ju 150kr/mån. Känns som att allt kostar mer än så....men det kanske det inte gör! :/
    Jag har tagit upp allt typ! =) Ersättningen, mjöl, pasta, mediciner, salvor.....allt som finns på recept! =)
  • LokesMammi
    Blå Flygare skrev 2011-11-25 23:29:48 följande:
    Att livsmedelsanvisningen redan är subventionerad betyder att de anser att ni redan får specialkosten bekostad av vården, så den inte innebär någon merkostnad för er. Får ni mjöl på livsmedelsersättning kan ni inte få merkostnad för det på vårdbidraget. Gissar att handläggaren utgår från att ev. ersättning ni får täcker kostnaden för mjölkfri kost. Viktigt att motivera vilka faktiska kostnader man har och VARFÖR. Man får komma ihåg att handläggarna har alla möjliga ansökningar; rörelsehinder, utvecklingsstörningar, autism mm mm Allergi är säkert en mycket liten del av deras ärenden så man får utgå från att de inte vet "något". Behöver man köpa till varor utanför vad man får på anvisning måste man motivera det (medicinskt).
    Bekostat av vården? Ne, det vet jag inte! :/
    Varor utanför köper vi ju.......o göra gröt o välling med........ :/ Trodde inte man skulle ta med det......
    Allrona skrev 2011-11-26 07:53:51 följande:
    Suzzy - vilka allergier har ni? Man får ju 1800:- för mediciner upp till högkostnadsskydd. Men om jag fattar det rätt så får du i dagsläget ingen merkostnad alls eftersom man måste komma upp i typ 7000:- för att få ut merkostnader!
    Tänk på att du kan ta med milkostnader för läkarbesök, parkeringsavgifter vid läkarbesök, extra tvätt (om det behövs) osv.
    Hans allergier:  all sädesslag, mjölk, ägg o soja.......just nu! =) Sen har han exsem vi smörjer in........
    Ne, 7000kr kommer vi inte upp i. Det enda vi hämtar ut ofta är altheran. Sällan astma medicin o salvor.....
Svar på tråden Allergitråden