• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV
    FrökenLindström skrev 2010-06-24 09:50:23 följande:

I veckan har jag tagit barnen på en minisemester i pappas sommarstuga. Det har varit jättehärligt men lillan fick i sig mjölk då min syster matade storebror och glömde sopa under hans stol. Lite trist men syrran min skämdes en del... Det är inte lätt för utomstående heller, vi har ju precis fått in alla rutiner o det.
    Nu till min fråga. Lillan har legat mycket i gräset och krypit nu i det fina vädret. Jag misstänker att hon inte tål gräs. Hon har blivit så snuvig, det är väldigt vattning genomskinlig snuva som rinner konstant. Hon är även röd i ögonen och kliar sig väldigt mycket. fick även eksem på magen. Kan gräsallergi visa sig så här tidigt??

• EL I

Här går det framåt. Var ju på sjukhuset i torsdags och tog prover, det skulle ta en dryg vecka att få svaren så jag ska ringa nästa måndag och höra. Jag tror inte det visar något men då behöver vi alla fall inte fundera på om det är så att det skulle visa något.

Jag tycker nog att sonen har lite bättre humör nu. Svårt  att säga men hans humör kommer vi alltid få stå ut med det vet vi men tycker inte han har så kort stubin nu som han haft senaste veckorna. Som sagt, svårt att säga men om en vecka, då ska jag även ta kontakt med dietisten igen, borde vi ju isåfall vara säkra på vår sak.

Känns skönt att det börjar reda  upp sig, att vi får mer och mer koll på vad han tål och inte tål

• maribel
    saffe skrev 2010-06-24 12:45:10 följande:
    Åhh, jag är så glad! Fick brev från försäkringskassan idag att dom överväger att bevilja oss 1/4 VB och 18% merkostnader! Underbart!! Nu hoppas jag bara att dom som bestämmer i slutänden oxå tycker att vi ska ha det! Har ingen aning om hur vanligt det är att dom har annan åsikt... En sten har lättat från hjärtat (så här långt i alla fall).. Matkostnaderna i detta hushåll är inte att leka med... 
    Hej, har försökt leta efter ditt tidigare inlägg men hittar det inte, jag skulle också vilja söka ersättning för merkostnader på fk men har trott att det var omöjligt att få! Skulle vara jättetacksam om du ville berätta vad ni har för allrgier m.m

Har två barn, båda allergiska och lillkillen på 1½ är väldigt allergisk mot ägg,vete, mjölk och har astma och eksem
  • saffe
    maribel skrev 2010-06-27 16:57:00 följande:
    Hej, har försökt leta efter ditt tidigare inlägg men hittar det inte, jag skulle också vilja söka ersättning för merkostnader på fk men har trott att det var omöjligt att få! Skulle vara jättetacksam om du ville berätta vad ni har för allrgier m.m

Har två barn, båda allergiska och lillkillen på 1½ är väldigt allergisk mot ägg,vete, mjölk och har astma och eksem
    Hej! Min dotter på 2 1/2 år är allergisk mot; mjölk, ägg, alla sädesslag, soja och soja-släktingar. Lindrig förkylningsastma. Det är väldigt olika tyvärr hur FK ser på ansökningarna. En del får VB och andra med samma allergier får inte..En del får vänta över 6 månader på beslut och en del (som jag) har tur och behöver bara vänta några månader. Nu har jag inte fått det slutgiltiga beskedet, men har blivit lovad ett beslut senast 9 aug, alltså 3 månader efter att jag sände in ansökan. Bara merkostnad är svårt att komma upp i, men du borde ju få VB om du söker för både mertid och merkostnad!
  • Mama Law

så här ser wiking ut i kväll, vet inte vad han reagerat på han har urtikaria på hela kroppen och har sån klåda....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law

Misstänker att han reagerade på gräs, då han lekte i det.

• 2små2stora
    MamaLaw: det såg inte roligt ut alls

Johanna har världens blåklocka över vänster öga efter ett litet myggbett på kinden igår
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Mama Law
    2små2stora skrev 2010-06-27 21:49:36 följande:
    MamaLaw: det såg inte roligt ut alls

Johanna har världens blåklocka över vänster öga efter ett litet myggbett på kinden igår
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
    ;Myggorna är tyvärr inte att leka med och de verkar bli hemskare för varje år
  • EL I
    Mama Law skrev 2010-06-27 21:46:31 följande:
    så här ser wiking ut i kväll, vet inte vad han reagerat på han har urtikaria på hela kroppen och har sån klåda....
    Usch usch usch, ser hemskt ont ut det där Hoppas ni hittar vad det beror på och att ni kan behandla eksemen snabbt!
  • Mamsie
    Miralicia skrev 2010-06-24 19:14:47 följande:
    Jag hatar myggor Skrikandes så varför ska de vara så förbenat förtjusta  mig och varför ska jag få värdens blaffor av varenda myggbett. Härom kvällen haltade jag nästan fram här hemma efter att ha fått ett (1!) myggbett på vristen som gjorde att halva vristen svullnade upp så det blev sådär 25% tjockare än normalt och det gjorde ont pga att svullnaden stramade rejält för varenda steg jag tog.
    Nu idag har det bara blivit stora röda blaffor på mellan 5-10 cm runt varenda myggbett - och det trots antihistaminer. Nån enstaka kan jag väl leva med, men att när jag var och badade med barnen 1 timme i strålande sol, lite lätt bris mitt på dan bli totalt attackerad. Framåt kvällen kan jag köpa med inte mitt på dagen. Obestämd Jag slutade räkna när jag kom till 30 nya bett på en timme - och varenda ett med jätteblaffa.
    Tror det får bli jeans och långärmat istället för shorts och linne när jag ska iväg till affären för midsommarhandling strax.
    Åh, grattis eller välkommen eller skål eller vad man nu ska säga.... Foten i munnen
    Här är en finsk lappkärring med myggallergi. Gissa hur kul det är? Skäms
    Jag har många gånger funderat på om jag är en bortbyting med nån Helsingforsbo eller nåt, men mitt lilla snipiga ansikte skvallrar om sameblod i mig... 

Zyrlex har hjälpt ganska bra, och nu de senaste 5 åren har jag sluppit svullnaderna om inte småjävlarna stuckit i en led förstås.

Hoppas det lättar för din del också  - det finns fördelar med att fylla 40
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
Svar på tråden Allergitråden