• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-06-29 09:09:30 följande:
    Det har ju inte varit aktuellt tidigare med sommardagis för henne och inte denna sommar heller pga att jag har varit arbetslös mm, men om det skulle bli aktuellt så har vi redan en uppgjord plan.
    I dotterns fall är det ju i princip enbart maten det handlar om (lite torr hud och eksem emellanåt men det smörjer vi hemma), möjligtvis lite klädombyte efter utevistelse och det ska de ju klara av. Hade det varit så att hon haft kraftig astma, riskerade anafylaktiska reaktiioner  eller hade andra besvär också utöver de allergier hon har i nuläget så hade hon nog inte fått gå på hopslaget dagis, såvida inte hopslagningen var på ordinarie dagis med ordinarie personal. Men hos oss brukar det vara minst en personal från varje förskola som jobbar på den sammanslagna förskolan varje vecka så det är någon som är bekant sen innan för barnen, men den personen jobbar ju inte hela dagarna alla dagar utan de är utfyllda med vikarier på schemat och maten på den förskolan kommer från ett av kommunens tillagningskök (lagas på plats av egen kokoerska på ordinarie), så då matlåda för att slippa hålla på att försöka introducera tillagningsköket i vad som går respektive inte går för bara någon/några veckor.
    J har inte så många allergier bara mjök och baljväxter plus släktingar. Hos oss är det ordinarie personal helt tom v 27 sedan är det sammanslagning av  avdelningarna v. 28 med 1 ordinarie kvar då.
    Visar det sig att det inte funkar med maten så får jag ta hem henne. Är hemma och är sjukskriven nu.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Slippy

Hej hej! Har inte skrivit i tråden på säkert ett år, men jag är fortfarande en trogen läsare Ville kika in med en liten varning till alla er med känsliga barn. Min dotter fick idag en allergisk reaktion av Eucerin 50+ kids sun spray.

Hittar inget i innehållsförteckningen som jag vet att hon är känsligt mot sen tidigare.
    Fick höra av min mamma som jobbar på förskola att flera barn på hennes jobb också har reagerat på den solsprayen.

Ville bara berätta eftersom den fått bäst i test hos råd och rön så det är många som köper den.

• saffe
    Slippy skrev 2010-06-29 11:30:23 följande:
    Hej hej! Har inte skrivit i tråden på säkert ett år, men jag är fortfarande en trogen läsare Ville kika in med en liten varning till alla er med känsliga barn. Min dotter fick idag en allergisk reaktion av Eucerin 50+ kids sun spray.

Hittar inget i innehållsförteckningen som jag vet att hon är känsligt mot sen tidigare.
    Fick höra av min mamma som jobbar på förskola att flera barn på hennes jobb också har reagerat på den solsprayen.

Ville bara berätta eftersom den fått bäst i test hos råd och rön så det är många som köper den.
    på vilket sätt menar du att hon reagerade? Eksem, andnöd...? Jag köpte den till min dotter just eftersom den skulle vara bra för känsliga personer. Hon får tyvärr mer eksem i ansiktet än vad hon har i vanliga fall av den, så jag använder den när det absolut inte går att hålla henne från solen, men försöker vara i skuggan för det mesta. Jag har inte testat nån annan solspray, jag tänkte det att hon säkert skulle reagera på alla, det är väl en massa kemikalier i..
  • EL I

KÖpte den solkrämen till sönerna och än så länge ingen reaktion men de har ju inte så känslig hud så det kanske är nåt som "eksem"känsliga reagerar på i den?

• AAEV

Idag har vi äntligen träffat en läkare på barnavdelningen på sjukhuset.
    Vi gjorde ett pricktest (fisk,ägg,soja,vete,mjölk) men det visade inte på någonting. Doktorn tyckte ändå vi skulle köra mjölk och sojafritt då dottern har tydliga symptom på att hon inte tål det. Vi ska få komma in en gång till om ett tag och göra nya tester på pollen och pälsdjur och det där...
    Vi fick iaf allergimedicin utskrivet - eftersom hon har så rinnig näsa när hon är i gräset eller ute när någon klipper/har klippt. Vi fick även astmamedicin (airomix och pulmicort) som vi ska ge 3 gånger om dagen. Hoppas nu hennes rosslighet försvinner.
    Vi fick även en remiss in till öron-näsa-hals eftersom hon är så täppt och rosslig, de ska kolla så hon inte har polyper eller liknande. Sen fick vi en remiss till en dietist som ska hjälpa oss med maten. Hon ska även lära oss hur vi ska testa ägg och sånt försiktigt (det har vi ju inte vågat prova än).

Så lite fick vi ut ur besöket iaf, även om det kändes lite surt att det inte visade på testet.. men men.

Långt det blev :)

• Snutten

Vi har Vichys solspray faktor 50 som är kanon. Jag vet flera allergiker som använder den.

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-29 19:40:05 följande:
    Idag har vi äntligen träffat en läkare på barnavdelningen på sjukhuset.
    Vi gjorde ett pricktest (fisk,ägg,soja,vete,mjölk) men det visade inte på någonting. Doktorn tyckte ändå vi skulle köra mjölk och sojafritt då dottern har tydliga symptom på att hon inte tål det. Vi ska få komma in en gång till om ett tag och göra nya tester på pollen och pälsdjur och det där...
    Vi fick iaf allergimedicin utskrivet - eftersom hon har så rinnig näsa när hon är i gräset eller ute när någon klipper/har klippt. Vi fick även astmamedicin (airomix och pulmicort) som vi ska ge 3 gånger om dagen. Hoppas nu hennes rosslighet försvinner.
    Vi fick även en remiss in till öron-näsa-hals eftersom hon är så täppt och rosslig, de ska kolla så hon inte har polyper eller liknande. Sen fick vi en remiss till en dietist som ska hjälpa oss med maten. Hon ska även lära oss hur vi ska testa ägg och sånt försiktigt (det har vi ju inte vågat prova än).

Så lite fick vi ut ur besöket iaf, även om det kändes lite surt att det inte visade på testet.. men men.

Långt det blev :)
    Vad skönt att ni fick en läkare som tror på er trots att det inte visade något på prick. Våran läkare tror fortfarande inte att vår dotter är allergisk mot något trots att hon till och med reagerar via kontakt!!! Men nu ska vi dit i augusti och provocera där..så får de själva se hur hon reagerar!

Fick du något svar om gräset ?! Om så små barn kunde reagera på det ?! Vi har våra misstankar om att våran minsta är lite känslig mot gräs. Nu när vi varit ute mycket de senaste dagarna har hon massa eksem på magen ( varit lite nakenfis ute ) samt att bägge knäna är röda/eksemiga samt massa prickar. Men sen är det ju svårt att avgöra om det handlar om någon allergi/känslighet eller om det är för att hon bara har lite känslig hud! Får era barn eksem eller prickar av att komma i kontakt med gräs?!
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-06-29 20:01:25 följande:
    Vad skönt att ni fick en läkare som tror på er trots att det inte visade något på prick. Våran läkare tror fortfarande inte att vår dotter är allergisk mot något trots att hon till och med reagerar via kontakt!!! Men nu ska vi dit i augusti och provocera där..så får de själva se hur hon reagerar!

Fick du något svar om gräset ?! Om så små barn kunde reagera på det ?! Vi har våra misstankar om att våran minsta är lite känslig mot gräs. Nu när vi varit ute mycket de senaste dagarna har hon massa eksem på magen ( varit lite nakenfis ute ) samt att bägge knäna är röda/eksemiga samt massa prickar. Men sen är det ju svårt att avgöra om det handlar om någon allergi/känslighet eller om det är för att hon bara har lite känslig hud! Får era barn eksem eller prickar av att komma i kontakt med gräs?!
    såhär står det på vårdguiden:

En viss osäkerhet finns dock - även om resultatet visar positivt är det inte säkert att man är allergisk mot ämnet, och tvärtom. Pricktestet ska ses som en vägledning. Ju kraftigare reaktion desto större är sannolikheten för att man är allergisk.

Pricktest är mest tillförlitligt vid allergiska symtom från hud och slemhinnor, till exempel nässelutslag, hösnuva och astma. Allergier med symtom från mag-tarmkanalen ger relativt sällan utslag på pricktester. Vid tolkning av pricktestresultatet väger man alltid in patientens symtom.

Svarar på det andra sen, måste natta barn!

• Lillasnigel07
    Snutten skrev 2010-06-29 19:49:30 följande:
    Vi har Vichys solspray faktor 50 som är kanon. Jag vet flera allergiker som använder den.
    Den har vi med. Vår dotter reagerade på Bamse & ACO när hon var liten (även Locobase). Inga problem med Vichy. 
  • EL I
    FrökenLindström skrev 2010-06-29 20:15:21 följande:
    såhär står det på vårdguiden:

En viss osäkerhet finns dock - även om resultatet visar positivt är det inte säkert att man är allergisk mot ämnet, och tvärtom. Pricktestet ska ses som en vägledning. Ju kraftigare reaktion desto större är sannolikheten för att man är allergisk.

Pricktest är mest tillförlitligt vid allergiska symtom från hud och slemhinnor, till exempel nässelutslag, hösnuva och astma. Allergier med symtom från mag-tarmkanalen ger relativt sällan utslag på pricktester. Vid tolkning av pricktestresultatet väger man alltid in patientens symtom.

Svarar på det andra sen, måste natta barn!

tyvärr gör ju inte alla läkare så Den första läkaren vi var hos på barn som ska vara allergiexpert och överläkare skrattade bara åt mig för att det inte visade något på tester...där hjälpte inte hans symtom...

Älsklingen: mina barn får inga som helst eksem/utslag eller märken när de leker i gräset. Så jag tror helt klart hon är känslig/allergisk om hon får utslag när hon lekt i gräset.
Svar på tråden Allergitråden