• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Slippy
    saffe skrev 2010-06-29 17:04:10 följande:
    på vilket sätt menar du att hon reagerade? Eksem, andnöd...? Jag köpte den till min dotter just eftersom den skulle vara bra för känsliga personer. Hon får tyvärr mer eksem i ansiktet än vad hon har i vanliga fall av den, så jag använder den när det absolut inte går att hålla henne från solen, men försöker vara i skuggan för det mesta. Jag har inte testat nån annan solspray, jag tänkte det att hon säkert skulle reagera på alla, det är väl en massa kemikalier i..
    Hon blev illröd och fick utslag över hela kroppen. Rev sig så hon blödde och grät och grät. Personalen på förskolan gav henne aerius och duschade av henne och det blev bättre ganska snabbt. Nu är hon helt bra igen.  Hade provat sprayen vid två tillfällen tidigare och jag tyckte att hon va lite småprickig även då, men jag funderade ändå inte så mkt mer på det eftersom hon får lite eksem och dyl. då och då.  Men kanske blev det för mkt nu tredje gången vi använde den.
    Har använt aco tidigare och den har funkat bra så vi går tillbaka till den igen.
  • Blå Flygare
    Slippy skrev 2010-06-29 11:30:23 följande:
    Hej hej! Har inte skrivit i tråden på säkert ett år, men jag är fortfarande en trogen läsare Ville kika in med en liten varning till alla er med känsliga barn. Min dotter fick idag en allergisk reaktion av Eucerin 50+ kids sun spray.

Hittar inget i innehållsförteckningen som jag vet att hon är känsligt mot sen tidigare.
    Fick höra av min mamma som jobbar på förskola att flera barn på hennes jobb också har reagerat på den solsprayen.

Ville bara berätta eftersom den fått bäst i test hos råd och rön så det är många som köper den.
    Typiskt! Köpte den idag. Jaja, får se hur hon tål den.

Nu är hon så mosig i ögonen att jag är osäker på om hon fått en regäl allergisk reaktion eller om det är ögoninfektion. Har inte testat solkrämen än...
  • crazy hannah

Nån som vet om det är gluten i neocate?

Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändåGlad). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)

han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas  gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?

Nån som vet om något utav detta är gluten?

Ingredienser
    Neocate LCP.

Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
    och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
    L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
    (E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
    L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
    L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
    encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
    magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
    vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
    taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
    tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
    E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
    pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
    folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
    natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.

Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?

Tacksam för svar eller iaf försök till svar FlörtKram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Lillasnigel07
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:

Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändåGlad). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)

han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas  gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?

Ingredienser
    Neocate LCP.

Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?

Lätt att bli hård i magen på ersättning! Ingen gluten i...
  • crazy hannah

Okej tack, men fattar då inte varför gluten tester skall göras. Är det gluten i rismjöl?

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Lillasnigel07
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:15:51 följande:
    Okej tack, men fattar då inte varför gluten tester skall göras. Är det gluten i rismjöl?
    Ingen aning... Men vad jag kan se så finns det inte gluten i innehållsförteckningen, rätta mig gärna, någon, om jag skulle råka ha fel!
  • crazy hannah

ingår ris i gluten så kan det ju isåfall vara det som spökar? Men det är väll bara havre vete och råg som är gluten eller har jag fel?

Tack

• crazy hannah

nepp googlade på rismjöl och det är inte gluten i, fattar nada. F¨r ta ett rejält snack med doktorn på torsdag.
    Fattar inte varför han är förstoppad för.. .

SUCK

• Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:

Ingredienser
    Neocate LCP.

Det är inte gluten i Neocate. Dock glukossirap, i detta fall vill jag minnas gjord av majs.
    Annars är oftast glukossirap gjort av vete, men ska vara glutenfri, fast jag som har hudceliaki får klåda av det... Så minimala mängder gluten (som inte ska kunna påverka tarmen sägs det) skulle kunna finnas i glukossirap av vete, men inte av majs, som i Neocate.

Det är skillnad på glutenintolerans och veteallergi. Glutenintolerans (celiaki) som endast går att se via blodet och gastroskopi och ev hudbiopsi (de tar en bit hud och skickar till lab, förutsatt att man har hudceliaki).
    Vetallergi kan visa på patchtest. 
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

Man kan vara allergisk mot majs, men det är inte så vanligt. Kan även vara någon av oljorna, men de brukar vara sk. "rena", men är man superkänslig/allergisk så kanske det inte räcker.
    Han äter inga andra saker, som magdroppar, D-droppar, medicin mot reflux osv?
Svar på tråden Allergitråden