• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Wilowa
    susieQ skrev 2010-07-08 15:57:28 följande:

Ja, dietist har vi kontakt med. Ska dit den 19e igen. Har tänkt ta upp med henne då om att vi nog behöver träffa läkare igen. De kan vara lite svåra att få tag på här. Men dietisten har rummet vägg i vägg med Olofs läkare. Tack för feedback!

Ja jag tycker att det kan vara farligt att ta råd om så pass allvarliga allergier på ett internetforum. Det kan vara bra för att få tankar och idéer att ta upp med läkare och dietister, men inte för att själv börja experimentera för att komma på vad som orsakar allergierna.
  • susieQ

Nja, fast att börja med mat är ju på dietistens inrådan och vi undviker ju sådant som vi tror att han inte tål och erbjuder ingen "riskmat". Bovete är det enligt min erfarenhet väldigt ovanligt att reagera på och rapsolja hade jag inte heller kunnat tänka mig precis. När vi introducerar nåt nytt så får han det i väldigt små mängder och varje ny sak testas i tre dagar innen vi tillför något nytt. Bovete har han ju som sagt fått i tre dagar, men det rör sig om sammanlagt max en halv dl.
    Sen så är varje reaktion hos Olof jobbig såklart, men han får inte explosiva nässlutslag eller eksem som måste kortisonbehandlas och han reagerar inte med luftvägarna
    Men visst, vi har nu testat två saker, och det har blivit något knas med båda dem grejerna så nu kanske vi skulle backa helt igen till dess att vi har varit hos dietisten.

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-07-08 13:01:20 följande:
    Det är vita blåsor med rött runt om..
    Anledning att jag frågar är att vi provade ägg i tisdags morse, och i tisdags eftermiddag kom de här.
    Kan ju lika gärna vara nåt annat...
    Ser ju ut som nässelutslag tyvärr =(
    Hade ni gjort pricktest för ägg ?! Annars får ni helt enkelt testa igen som se om de kommer tillbaka! Men var försiktiga..ägg kan tydligen ge riktigt farliga reaktioner!!
  • Tibell
    myran82 skrev 2010-07-08 13:15:20 följande:
    Hade missat att du hade skrivit att det kom i samband med gröten.
    Att de kommer i samband med gröten kan ju lika gärna vara att man skrapar lite med skeden runt munnen och på så sätt triggar igång prickarna. Får hon inte fler symtom än bara prickarna fortsätter vi med gröten och vällingen. Hon älskar ju dessa =(
  • Snutten
    Wilowa skrev 2010-07-08 16:02:07 följande:
    Ja jag tycker att det kan vara farligt att ta råd om så pass allvarliga allergier på ett internetforum. Det kan vara bra för att få tankar och idéer att ta upp med läkare och dietister, men inte för att själv börja experimentera för att komma på vad som orsakar allergierna.
    De flesta av oss här inne har täta kontakter med våra barns läkare eftersom de är svårt allergiska. Naturligtvis ska man inte ta råd om vad som helst inne på ett forum. Vi dryftar olika vardagsproblem med kost och hjälper varandra analysera symtom, eksem osv. Många av oss har själva eller våra barn har ovanliga allergier som läkare inte kan så mycket om och vi har ett bra utbyte av kunskap här. Det ersätter inte läkare men är ett ovärderligt komplement.
  • susieQ

Bra skrivet Snutten!
    Vill nog bara förtydliga igen, att jag håller inte påoch "experimenterar" med Olof och hans mat för att komma på allergier. Det enda jag försöker är att hitta mat till honom. Och om han nån gång ska börja med fast föda så måste jag ju ge den till honom, och jag ser inget skäl till att vi skulle ligga inlagda för att testa all föda som finns på planeten. Tror inte att vi skulle vara speciellt välkomna heller

• AAEV

Kan man äta piggelin om man inte tål mjölk och soja?? Blev så osäker idag i affären...

• Wilowa
    susieQ skrev 2010-07-08 16:42:41 följande:
    Bra skrivet Snutten!
    Vill nog bara förtydliga igen, att jag håller inte påoch "experimenterar" med Olof och hans mat för att komma på allergier. Det enda jag försöker är att hitta mat till honom. Och om han nån gång ska börja med fast föda så måste jag ju ge den till honom, och jag ser inget skäl till att vi skulle ligga inlagda för att testa all föda som finns på planeten. Tror inte att vi skulle vara speciellt välkomna heller
    Jag tänker inte hålla på och bråka om detta och det låter bra att du inte experimenterar. Fast nu skrev du att han fått reaktioner som han aldrig fått tidigare och då tycker jag att man ska ta det lite försiktigt tills man diskuterat det med en läkare elelr dietist och speciellt på ett litet barn som man håller på och introducerart föda till.
    Snutten skrev 2010-07-08 16:37:03 följande:
    De flesta av oss här inne har täta kontakter med våra barns läkare eftersom de är svårt allergiska. Naturligtvis ska man inte ta råd om vad som helst inne på ett forum. Vi dryftar olika vardagsproblem med kost och hjälper varandra analysera symtom, eksem osv. Många av oss har själva eller våra barn har ovanliga allergier som läkare inte kan så mycket om och vi har ett bra utbyte av kunskap här. Det ersätter inte läkare men är ett ovärderligt komplement.
    Jag vet mycket väl syftet med den här typen av trådar, då jag varit med i flera tidigare. Fast nu var detta precis som jag nyss förklarade ett svar just på det inlägget jag citerade. Jag vet även av tidigare erfarenhet här på fl, att man ska vara försiktig med vad man tar till sig här och på likande ställen, för det som gäller för mitt barn kanske inte gäller för andra med likande allergier eller astma.
  • susieQ

Jag tänker inte heller bråka om detta, även om jag tar lite illa vid mig av det du skriver. Men från och med nu kan du lyfta oket om  min sons väl och ve från dina axlar. Jag tar nämligen ansvar för hans välmående. Det innebär också att jag förbehållar mig rätten att lyfta även mina funderingar i detta forum. Läkar- och dietistkontakt till trots...

• 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2010-07-08 16:51:15 följande:
    Kan man äta piggelin om man inte tål mjölk och soja?? Blev så osäker idag i affären...
    Det är inte säkert att man kan då den innehåller sojasläktingar som all annan GB glass och Gb kan inte garantera att den är mjölkfri.

Sia har mjölk och soja fri glass i sitt sortiment. Lilla Anna isglass är fri från både mjölk och soja och även Oatly jordgubbspinne finns i sias lösglass sortiment. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Allergitråden