• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-07-04 22:01:32 följande:
    Fast nu är jag inte lika säker längre =( Hon fick lite vete igår..vaknade massa gånger i natt! Men eftersom jag såg att hon fått sin andra tand under natten trodde jag det kanske var på grund av den ( vaknade dock inget av första) men nu ikväll har hon redan vaknat flera gånger samt att hon var riktigt svår att natta. Men vi ger det ett par dagar till för att kolla!
    Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hon ska klara vete ( och de andra sädesslagen )
    Hann skriva precis innan dig!

Tråkigt att du inte är säker längre. Låter ju inte bra att hon vaknar en massa gånger. Precis så märker man på min son (förutom exsem/utslag av vissa saker) att han fått i sig något han inte tål. Han vaknar på natten och är ledsen. Han har inte tappat nappen eller något sådant utan vrider sig runt i sängen och gråter.
  • EL I

Fick veta provsvaren idag. Det visade inget på nåt (testade vete, råg, korn, havre och sojaböna) men det visste jag ju nästan...
    Så nu ska jag ringa dietisten i dag eller i morgon. Läkaren och dietistens förslag (beroende på vad provsvaren visade) var att nästa gång testa råg och korn var för sig (tillsammans med vetefritt då förstås) för att se om han tål nåt av dem.

Då har jag några funderingar...för det första så känns det nästan onödigt då han i dagsläget inte äter varken mackor eller gröt. Vart får han då i sig korn och råg?? Är det någon idé att testa nu? Kanske ska testa senare när allt fått lugna sig lite.
    Sen det där med kontaminationen (vet ju fortfarande inte hur känslig han är mot så lite vete), även om vi testar råg och korn så vet vi ju fortfarande inte om det är just DET han reagerar mot (om han nu reagerar) eftersom han troligtvis får i sig lite vete också. Hur hade ni gjort?? Vad hade ni sagt till dietisten?

• Tibell

EL I : Tycker också det känns onödigt att han ska äta råg och korn i dagsläget. Tycker personligen ni ska ligga lite lågt nu och njuta av att han mår bra =)

Vi får tyvärr avbryta provoceringen av vete pga av hon är sjuk =( Hon blir alltid sjuk när vi ska provocera med just vete..fattar inte varför!!
    Är ju jätte svårt att veta om hennes problem är pga veten eller för att hon är sjuk.
    Sen vi började ge vete har hon vaknat på nätterna och varit ordentligt gasig. Hon är mer gnällig. Dessutom bajsade hon en riktigt genomrutten bajsblöja. Hon som i normala fall är rätt hård i magen!
    Men hon är som sagt sjuk och har fått två nya tänder..så allt detta kan lika gärna bero på det. Får helt enkelt testa igen när hon är frisk!

Kan man få diarré av alvedon suppar ?!

• EL I
    Tibell skrev 2010-07-05 13:50:29 följande:
    EL I : Tycker också det känns onödigt att han ska äta råg och korn i dagsläget. Tycker personligen ni ska ligga lite lågt nu och njuta av att han mår bra =)

Vi får tyvärr avbryta provoceringen av vete pga av hon är sjuk =( Hon blir alltid sjuk när vi ska provocera med just vete..fattar inte varför!!
    Är ju jätte svårt att veta om hennes problem är pga veten eller för att hon är sjuk.
    Sen vi började ge vete har hon vaknat på nätterna och varit ordentligt gasig. Hon är mer gnällig. Dessutom bajsade hon en riktigt genomrutten bajsblöja. Hon som i normala fall är rätt hård i magen!
    Men hon är som sagt sjuk och har fått två nya tänder..så allt detta kan lika gärna bero på det. Får helt enkelt testa igen när hon är frisk!

vad blir hon för sjuk??? Kanske helt enkelt är en reaktion på att hon inte tål det. jag tycker ni ska köra vetefritt för i min värld verkar hon INTE tåla det!

Ang diarré av suppar så har jag aldrig varit med om det, men någon kanske vet mer fakta?
    Man kan ju däremot få diarré av att få tänder eller att det är värmt ute. Vår minsta får ibland diarré och det är bara när det är varmt ute så jag kopplar det till värmen och jag VET att det är en del andra som också får diarrë när det är varmt.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-07-05 14:47:46 följande:
    vad blir hon för sjuk??? Kanske helt enkelt är en reaktion på att hon inte tål det. jag tycker ni ska köra vetefritt för i min värld verkar hon INTE tåla det!

Ang diarré av suppar så har jag aldrig varit med om det, men någon kanske vet mer fakta?
    Man kan ju däremot få diarré av att få tänder eller att det är värmt ute. Vår minsta får ibland diarré och det är bara när det är varmt ute så jag kopplar det till värmen och jag VET att det är en del andra som också får diarrë när det är varmt.
    Just nu är hon snorig, vaknade i natt med feber och en riktigt illalåtande hosta+rossel i lungorna =(

Den första som kom hade hon inga som helst diarrér med...utan fortsatte vara hård. Den andra kom igenom igår natt och idag kom diarrén. Eftersom hon i normala fall alltid är hård i magen blir man ju lite fundersam varför diarrén bara kom sådär. Värmen har hon inte haft några problem med förr..men man vet ju aldrig! dessutom har hon varit duktig på att dricka senaste veckan..kanske är därför?!

Gud vad svårt att veta vad som är reaktion och vad som är sjukdom. Men i natt var hon alldeles galet gasig!
    Vi kommer i allafall inte ge mer vete fören hon är frisk!
    Hur länge måste man ge gluten produkter för att de ska kunna ta prover ?!
  • Mamsie
    Tibell skrev 2010-07-04 22:01:32 följande:
    Fast nu är jag inte lika säker längre =( Hon fick lite vete igår..vaknade massa gånger i natt! Men eftersom jag såg att hon fått sin andra tand under natten trodde jag det kanske var på grund av den ( vaknade dock inget av första) men nu ikväll har hon redan vaknat flera gånger samt att hon var riktigt svår att natta. Men vi ger det ett par dagar till för att kolla!
    Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hon ska klara vete ( och de andra sädesslagen )
    Skit också.. Låter ju som en reakton på något (vete?).

ELI,
    korn = maltodextrin i tex cornflakes och buljongtärningar och kryddblandningar. Och Whisky
    Varför får hon i sig lite vete i dagsläget?
    Ta en diskussion med dietisten och kanske hon/han har bra råd om vad man ska prova?

Diarée av tänder och värme,
    De säger att man blir sjuk/magsjuk av bakterier och virus; När ungarna får tänder stoppar de in allt i munnen och dessutom är vi vuxna där med våra orena händer och känner efter eller gnuggar.
    ; värme - tillväxt av bakterier och virus som ger magsjuka, jmfr rötmånad osv. Så det är inte temperaturen i sig som ger diarée.

Alvedon/Paracetamol ger inte diraréer, men det kan svida i ändtarmen och ev reta igång en tömningsreflex.

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie

Jag undrar...

Förra sommaren, precis innan semestern konstaterade vi att Max var mer eller mindre symtomfri.Halleluja tänkte vi och tänkte oss en provokation efter semestern.
    Tji fick vi - ungen var "sitt vanliga jag" och vi glömde alla tankar på att han blivit bättre.

Nu är vi där igen! Ungen mår finfint och det enda vi märker av är att han är lite knottrig här o var.
    Så...
    Är han bara vinterallergiker? (finns sånt? )
    Blir ni/era ungar också bättre på somrarna?

(Han äter 2½ mg Aerius + 1 påse Forlax per dag)

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • EL I
    Mamsie skrev 2010-07-05 20:21:18 följande:
    Skit också.. Låter ju som en reakton på något (vete?).

ELI,
    korn = maltodextrin i tex cornflakes och buljongtärningar och kryddblandningar. Och Whisky
    Varför får hon i sig lite vete i dagsläget?
    Ta en diskussion med dietisten och kanske hon/han har bra råd om vad man ska prova?

Diarée av tänder och värme,
    De säger att man blir sjuk/magsjuk av bakterier och virus; När ungarna får tänder stoppar de in allt i munnen och dessutom är vi vuxna där med våra orena händer och känner efter eller gnuggar.
    ; värme - tillväxt av bakterier och virus som ger magsjuka, jmfr rötmånad osv. Så det är inte temperaturen i sig som ger diarée.

Alvedon/Paracetamol ger inte diraréer, men det kan svida i ändtarmen och ev reta igång en tömningsreflex.

vet inte om jag fattade frågan helt Han får inte i sig nån vete nu, som vi vet i alla fall (kanske inte lärt oss allt som vete finns i än...) men det jag menar är ifall vi nu testar råg eller korn och han får i sig lite vete pga kontaminationsrisken så vet vi ju inte om det är den "lilla" veten eller om det är råg/korn han reagerar på, förstår du hur jag menar.

I dagsläget ger vi ju inte korn eller råg alls och inte heller vete då så klart. Hittills har vi ju gett havre enl dietistens råd men det verkar ju lite dumt också... får se hur vi gör med det.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-07-05 13:50:29 följande:

Mina får alltid diarré av supparna men inte av vanlig mixtur.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Tibell
    2små2stora skrev 2010-07-06 14:04:01 följande:
    Mina får alltid diarré av supparna men inte av vanlig mixtur.
    Det märkliga är att hon fått suppar innan! Och hon fick en senast igår och har inte bajsat diarré än! Riktigt märkligt detta!
    Men vi kommer göra en ny provocering så fort hon är frisk!
    Just nu har vi en hostandes liten tös här hemma. Och riktigt rosslig är hon =/ Synd att hon aldrig kan få en normal förkylning som alla andra barn utan måste även dras med detta rossel och hosta!!
Svar på tråden Allergitråden