• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV
    2små2stora skrev 2010-07-08 17:51:17 följande:
    Det är inte säkert att man kan då den innehåller sojasläktingar som all annan GB glass och Gb kan inte garantera att den är mjölkfri.

Sia har mjölk och soja fri glass i sitt sortiment. Lilla Anna isglass är fri från både mjölk och soja och även Oatly jordgubbspinne finns i sias lösglass sortiment. 
    Vilken ingrediens är sojasläkting??
  • 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2010-07-08 17:52:39 följande:
    Vilken ingrediens är sojasläkting??
    gummi arabicum
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora

Ica har jättebra små lathundar 

För alla som är osäkra på vad som är vad. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Miralicia
    susieQ skrev 2010-07-08 16:12:02 följande:

Nja, fast att börja med mat är ju på dietistens inrådan och vi undviker ju sådant som vi tror att han inte tål och erbjuder ingen "riskmat". Bovete är det enligt min erfarenhet väldigt ovanligt att reagera på och rapsolja hade jag inte heller kunnat tänka mig precis. När vi introducerar nåt nytt så får han det i väldigt små mängder och varje ny sak testas i tre dagar innen vi tillför något nytt. Bovete har han ju som sagt fått i tre dagar, men det rör sig om sammanlagt max en halv dl.
    Sen så är varje reaktion hos Olof jobbig såklart, men han får inte explosiva nässlutslag eller eksem som måste kortisonbehandlas och han reagerar inte med luftvägarna
    Men visst, vi har nu testat två saker, och det har blivit något knas med båda dem grejerna så nu kanske vi skulle backa helt igen till dess att vi har varit hos dietisten.

Jag skulle nog snarare börja med ris - tex Pama Minutris eller rismjöl än bovete. Bovete är inte jättevanligt att reagera på, men jag har för mig att Angels gör det om jag inte minns fel.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten
    Wilowa skrev 2010-07-08 17:09:51 följande:
    Jag tänker inte hålla på och bråka om detta och det låter bra att du inte experimenterar. Fast nu skrev du att han fått reaktioner som han aldrig fått tidigare och då tycker jag att man ska ta det lite försiktigt tills man diskuterat det med en läkare elelr dietist och speciellt på ett litet barn som man håller på och introducerart föda till.
    Snutten skrev 2010-07-08 16:37:03 följande:
    De flesta av oss här inne har täta kontakter med våra barns läkare eftersom de är svårt allergiska. Naturligtvis ska man inte ta råd om vad som helst inne på ett forum. Vi dryftar olika vardagsproblem med kost och hjälper varandra analysera symtom, eksem osv. Många av oss har själva eller våra barn har ovanliga allergier som läkare inte kan så mycket om och vi har ett bra utbyte av kunskap här. Det ersätter inte läkare men är ett ovärderligt komplement.
    Jag vet mycket väl syftet med den här typen av trådar, då jag varit med i flera tidigare. Fast nu var detta precis som jag nyss förklarade ett svar just på det inlägget jag citerade. Jag vet även av tidigare erfarenhet här på fl, att man ska vara försiktig med vad man tar till sig här och på likande ställen, för det som gäller för mitt barn kanske inte gäller för andra med likande allergier eller astma.
    Det är ju bra att du vet att alla barn inte är lika! Det är det ingen här inne som har påstått heller. Ibland är ju enda sättet att utreda allergi att eliminera och provocera. Ärligt talat känns det lite som om du tycker att vi är lite korkade och inte kan sålla bland råden och se vad som är bäst för våra barn. Många av oss har varit i denna "branschen" i många år och kan både beskriva hur det är för oss som enskilda individer och mer generellt.
  • Cs mamma

Jupps både jag och tösen + att jag kan nämna 3 barn till bara bland våra bekanta så bovete är ungefär som en mindre knähund om du frågar mig, ser ofarligt ut men blir imunsystemet argt på det så biter det hårt. Ris är nog en betydligt säkrare start precis som Miralicia sa och jag hade nog hellre kört på palsternacka och dom innan örter som bovete är

• Wilowa
    Snutten skrev 2010-07-08 19:10:33 följande:
    Det är ju bra att du vet att alla barn inte är lika! Det är det ingen här inne som har påstått heller. Ibland är ju enda sättet att utreda allergi att eliminera och provocera. Ärligt talat känns det lite som om du tycker att vi är lite korkade och inte kan sålla bland råden och se vad som är bäst för våra barn. Många av oss har varit i denna "branschen" i många år och kan både beskriva hur det är för oss som enskilda individer och mer generellt.
    ...och där kom jag ihåg varför jag slutat att vara på fl!
  • FenomenaA

Nu är jag här igen... och vill ta del av era kunskaper. Det är inget bra tecken. Lillebror är snart tio mån har haft problem med uslag och klåda från födseln. Jag och han utesluter mjölk, ägg, nötter, jordnötter, mandel, skaldjur, soja, fisk, kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker och alla sädesslag. Pricktest och RAST visar ingenting förutom sensibilsering emot jordnötter. Jag ammar honom och önskar att fortsätta med det så länge det passar oss båda. De senaste dagarna har jag haft tankar på att sluta amma, och de som känner mig vet att det är stort. Mycket stort.

Sedan ett par månader har jag alltså uteslutit även sädesslag från min och hans kost. Till en början var han helt bra i ca 14 dagar. Sedan dess har röda prickar kommit och gått, men den hemska klådan har uteblivit. Sonens läkare peppade mig och menade att prickar kanske inte är så farligt, om han inte lider av dem. Alla barn kan inte bli helt bra, sa hon. Det finns ingen anledning att utesluta soja- och jordnötssläktingar INNAN vi vet att han reagerar på dem. Visst, jag kände mig lite lugnare. Han var ju bättre. Jag slutade tom föra matdagbok, vilket innebär att jag var lugnare. Jag bad att få ersättning på recept, att laga mat på. Det blev Nutramigen 2 LLG, som vi sakta har fasat in. Nu äter han glatt gröt på Nutragmigen på kvällen, och jag blandar det ibland i hans mat.

Men nu är oron tillbaka! De röda prickarna kommer mer och mer ofta. De sitter på utsidan av armarna, kinderna, bröstet och ryggen. Klådan verkar värre igen, vi har behövt använda Tavegyl 2-3 ggr på en vecka (det var minst en månad helt utan).

Kan han tänkas reagera på Nutramigen 2? Jag har visserligen ätit småsaker utanför min diet, men med en viss tanke bakom valen. Kan det vara choklad? Äter det nu igen när jag hittat en mjölkfri.

Att sluta amma är inget lätt beslut för mig, det har alltid varit viktigt (för mig i min relation med mina barn, har inget med hur andra gör att göra) så det är ju inte mindre viktigt med en liten med eksem och klåda. Det lindrar så bra när han har det jobbigt (forsätter gärna amma tills han är över två år). Än så länge har min begränsade kost inte fått mig att vilja sluta amma, men känslan av att han inte blir bättre ger de tankarna. Byta ersättning? Prova baskost? Sluta amma? De verkar kanske som ett lätt val för en del, men inte för mig. Menar alltså inte att man ska/bör amma, utan att det betytt mkt för mig och mina barn.

• Snutten
    Wilowa skrev 2010-07-08 19:22:17 följande:
    ...och där kom jag ihåg varför jag slutat att vara på fl!
    kanske för att du hoppar in i en väletalerad tråd som har varit igång i flera år och börjar kritisera till höger och vänster. Då får man svar på tal.
  • FenomenaA

mimpen, vilken otur vi har båda två! Tänk att våra gossars allergier är så svåra att klura ut. Hoppas att det lugnar sig för er.

Svar på tråden Allergitråden