• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blåtiran

jag har följt tråden lite grann. Hur många här är det som själva eller har barn, som INTE är så känsliga så de inte tål typ vetestärkelse och så? Verkar vara vanligast att man inte tål nåt när man är veteallergisk

• Allrona

Är det någon som har eller som har barn som har allergi mot kanel eller kardemumma. Dottern har nu prickar över hela kroppen och det enda vi kan komma på att hon har ätit annorlunda de senaste dagarna är kanelbullar  (mjölk- o äggfria). Jag hittar inte så mycket information om allergier mot de ämnena på nätet men någon här kanske vet något om det? Hon reagerar kraftigt på curry och jag läste på innehållsförteckingen att det innehåller både kanel och kardemumma.

• Kavat

Allro, min dotter tål inte kanel. Kardemumma funkar dock bra. Hon reagerar t.ex på kanel i Felix ketshup. Curry innehåller oftast bockhornsklöver som tillhör sojasläktingarna, men vet inte om din dotter tål soja?

• Kavat

3busfrön, tycker jag mest hittar saker där det bara står guarkärmmjölen vi äter ju vetefritt också så det kanske beror på vad man köper?

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-07-10 21:51:22 följande:
    3busfrön, tycker jag mest hittar saker där det bara står guarkärmmjölen vi äter ju vetefritt också så det kanske beror på vad man köper?
    Antagligen. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Tibell

Hur länge innan glutenprover tas måste man ha ätit vete/havre mm ?!
    Vi har ju tänkt börja provocera minsta tösen ordentligt med vete så fort hon är helt frisk från sin förkylning+hosta. Varje gång vi försökt provocera har hon fått sin dumma hosta. Men denna gång ska hoppas vi på att genomföra det! Vi vill ju veta om hon tål det eller inte!
    Men vad ska vi provocera med ?! Vanliga smörgåsar ?! Enagos mjölkfria välling ?! Och hur mycket ska man börja med att ge ?!

Och sen undrar jag hur strika vi bör vara med mjölk för stora tösen?! Eftersom hon ätit mjölk i så många år är det jätte svårt för oss att veta hur pass mycket hennes mage klarar. Hon kanske kan tugga på en liten bit choklad utan att vi märker något på henne men undrar hur hennes mage reagerar. Hon är ju tyvärr ett sådant barn som aldrig klagar eftersom hon antagligen blivit van vid att ha magont =(
    Hennes farmor ville nämligen ge henne en kaka med chokladöverdrag på men jag stoppade henne. Hon sa att det endast innehåller skummjölkspulver och det lilla borde hon väl klara!
    Hur hade ni gjort ?! Strikt mjölkfritt ?!
    Provocerade ju henne för ett tag sedan och magen har fortfarande inte återfått sin normala form..även om den är bättre. Nu när man ser bilderna i galleriet måste man vara blind om man inte ser skillnaden!
    Blir sååå trött på släkt och deras dumma kommentarer. Tror de på fullaste allvar att man ger dem specialkost för att man tycker det är roligt ?!
    Puckon

• trållmor
    Allrona skrev 2010-07-10 21:15:10 följande:
    Är det någon som har eller som har barn som har allergi mot kanel eller kardemumma. Dottern har nu prickar över hela kroppen och det enda vi kan komma på att hon har ätit annorlunda de senaste dagarna är kanelbullar  (mjölk- o äggfria). Jag hittar inte så mycket information om allergier mot de ämnena på nätet men någon här kanske vet något om det? Hon reagerar kraftigt på curry och jag läste på innehållsförteckingen att det innehåller både kanel och kardemumma.
    Våra tre stora tål inte kanel och Timon kan inte äta kardemumma heller. Timon är vi väldigt försiktiga överlag med "brunt i maten" efter läkarens inrådan, vilket vi har märkt har stämt dessutom.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    SusieQ: vår lilla dotter äter ju också Neocate LCP, hon är nu 7 månader. Vi kom fram till att hon inte tålde Nutramigen AA pga sojaoljan, och därefter fick vi Neocate. Hon är JÄTTEKÄNSLIG när vi inför nya livsmedel och får alltid utslag, men läkaren tyckte att vi skulle ha lite is i magen om hon fick lite utslag och prova ändå att ge i lite flera dagar. För mig är det nästan lättare att tala om vad hon tål hittils Förutom Neocate så äter hon ris (som vi gör "välling" av), palsternacka, blåbär, banan och katrinplommonpure. Hon reagerade på potatis och läkarna ville absolut inte att vi skulle fortsätta med det utan avvakta i några månader till, utan tog spyorna som ett tecken på kraftig allergireaktion
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Snutten

Usch och blä. Siri har fått astmaanfall av lukten av lusmedel. Inte för att det är någor problem med just lusmedel för SÅ himla ofta ska man väl inte behöva använda det men hennes luftrör är mer lättirriterade. Det ska ju vända nu någon gång!

• Cs mamma

Snutten uscha då det går verkligen fel håll för Siri måste jag säga... nytt hela tiden och inte av det positiva slaget

Svar på tråden Allergitråden