• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    ViFrånLandet skrev 2010-07-12 08:50:08 följande:
    Tack, det ska jag prova! Vart köper man rismjöl, finns det i de vanliga affärerna eller går det bara att få tag i via apoteket? Hur mycket har du i av allt, eller kör du på känn? Har aldrig gjort egen gröt till sonen då jag är så orolig att han inte ska få i sig det han behöver i näringsväg, så jag är lite lost även i detta ämne Flört
    Det är den här gröten vi använder www.oldana.se/Oldana/AB3C1652-1E33-47E8-9F04-C3ED38526FCA.html
    Vet inte inköpsställen förutom Apoteket. Maila och fråga!

Jag gör på känn. Ca 0,75- 1 dl vatten, ca 3 msk rismjöl, 3,5 skopor Nutramigen, ca 2-3 msk puré, 1 tsk rapsolja. Kan hända att man ska ha mer ersättning för att det ska bli bra näringsinnehåll, jag är nybörjare. Någon som har åsikter? :)

Det som är bra att gröten blir instant, man behöver inte koka och svalna. Det är just för att sonen ska få i sig allt han behöver som vi ger gröt på ersättning. I nuvarande läge vill jag ger mer än bara gröt på rismjöl och fruktpuré. Just nu har vi iofs uppehåll med Nutra, se mina andra inlägg.
  • susieQ

Okej, ja vi kör tre dagar. Det är lite olika hur snabbt Olofs reaktioner kommer. När allergin mot mjölk uppdagades kändes det som en ganska sen reaktion, men det ändrade sig sen till väldigt snabba reaktioner,mot just mjölk i alla fall. Majskrokar hade ju varit trevligt att ge sig på, men jag väntar lite med det eftersom det ändå finns en liten misstanke om att majs kan vara problematiskt. Bra grej att kunna ha med sig annars! 
    Vi tror att Olof tål ris och idag har han fått lite gröt av Pama minutris. Håller tummarna att det inte bli nåt skräp av det, men det tror jag faktiskt inte. Det är ju bra om dem små liven har nånting att äta

Har en annan fråga också. Jag trodde att jag hade rätt bra koll på hur värmeutslag ser ut men alla prickar och utslag och grejer hit och dit har gjort mig osäker. Upptäckte nämligen igår att han blivit väldigt röd på höften och idag hade det blivit värre. Tänkte lägga in en bild och så får nån gärna kommentera om det ser ut som värmeutslag eller om jag behöver fundera på om han fått i sig något. 

Okej, det som står här ovanför är helt konstigt, men jag orkar inte göra om. Det första är ett svar på det som Trållmor skrev, sen bilden hör ihop med frågan nertill om värmeutslag. Hoppas att det går att fatta...
  • susieQ

Utslagen är mycket rödare i verkligheten. Svårt att få bra bilder på utslag...

• trållmor
    susieQ skrev 2010-07-13 21:01:36 följande:
    Okej, det som står här ovanför är helt konstigt, men jag orkar inte göra om. Det första är ett svar på det som Trållmor skrev, sen bilden hör ihop med frågan nertill om värmeutslag. Hoppas att det går att fatta...
    *håller tummarna för pama*

Neelah fick också sådär, och vi tänkte att det kunde ha med värme+blöja+gräs att göra, för just då hade vi uppehåll i introduktion av livsmedel. Spännande att höra vad andra säger Kan säga att vi misstänkte gräs för att hon fick sådär i ansiktet också efter att syskonen kastade gräs på hennes filt, och så kom det gräs i blöjan. I två dagar fick hon sen vara utan blöja och så smörjde vi med solrosoljan (hon tål ju fortfarande inte mjukgörande) och då försvann det. Så efter det så undviker vi även gräs, och även de större barnen har förstått det Obestämd
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • FenomenaA
    K Kavat och Miralicia!
    Tack för era svar! Det är precis såna tips jag behöver och skulle önska att jag fick från vården. Nu har vi tagit bort Nutramigen 2 och alla baljväxter sedan ett par dagar. Och vet ni, huden ser finare ut för varje dag! Han har haft lite klåda på kvällarna, men det kan ju vara de läkande rivsåren på armarna och värmen. Inga nya prickar i alla fall, och det känns mycket lovande! Såna här förbättringar har vi haft förut, men inte nu på en sex v iaf. Tack tack!

Sen blir det att provocera med Nutra och sedan begära Neocate. Därefter ska jag prova hela baljväxter.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-07-13 21:21:41 följande:
    K Kavat och Miralicia!
    Tack för era svar! Det är precis såna tips jag behöver och skulle önska att jag fick från vården. Nu har vi tagit bort Nutramigen 2 och alla baljväxter sedan ett par dagar. Och vet ni, huden ser finare ut för varje dag! Han har haft lite klåda på kvällarna, men det kan ju vara de läkande rivsåren på armarna och värmen. Inga nya prickar i alla fall, och det känns mycket lovande! Såna här förbättringar har vi haft förut, men inte nu på en sex v iaf. Tack tack!

Sen blir det att provocera med Nutra och sedan begära Neocate. Därefter ska jag prova hela baljväxter.
    Solig Härligt att höra att det verkar gå åt rätt håll!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-07-12 22:14:59 följande:

Tack för svar!

Ja, yoghurten var det enda nya han fick vid tillfället. Han reagerade på pannkakor gjorda på havremjölk tidigare men då fick han inga utslag runt munnen (inte vad jag minns iaf) och vi trodde då det berodde på äggen och tänkte inte mer på det.

Utslagen runt munnen hade bleknat men blossade igår upp igen. Det enda han fick annorlunda då var lite bröd (som innehåller havrefibrer, såg jag sen) men det har han fått förut utan utslag. Kan det vara så att han reagerade starkare denna gång för att utslagen inte gått bort helt?  Han blev hård i magen också men det är inget ovanligt, det blir han alltid dagen efter han ätit lite bröd...

Känns som om man överanalyserar allt nu, tänk vad enkelt det vore om det fanns ett tillförlitligt test som kunde tala om alla ev allergier så man slapp grubbla sig grön..!

Har aldrig gett honom rent havre men ska absolut göra det när han är bättre igen!

En allergi kan ju bli sämre och sämre, vilket innebär att reaktionerna blir större och större för varje gång. Sen är det klart att finns redan tendenser till eksem kvar så upplever jag att de kommer de lättare på samma ställe.
    Låter lite konstigt att han blir så lätt hård i magen av bröd. Men är han allergisk är det ju inte så konstigt heller förstås.
    Hård mage kan också vara ett allergisymtom och om man tänker steget längre, vad händer när han äter ett par smörgåsar per dag, blir han helt förstoppad då?
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-07-12 22:17:01 följande:
    Funderar lite över det här med lapptest också, har läst några gånger att en del gjort det hemma.. Om man får en reaktion då, räcker det som "bevis" för läkare eller är det mest för en själv..? Hur gör man, vet ni har länkat förut men hittar den inte nu? Skulle vara så smidigt om man hann få lite mer klarhet i vad sonen kan och inte kan äta innan han börjar hos dagmamman om en månad...
    Jag tror det beror på läkaren. Vissa läkare "tror" inte ens på lapptest.
    Andra kanske tror på det, men sätter ingen diagnos enbart på ett hemmagjort test. Men det ger ju en jätte bra vägledning för en själv. Reagerar de på eget lapptest så tycker jag att man bör kräva ett lapptest hos läkare - som då kan sätta diagnos.
  • Tibell

Dotterns prickar runt munnen blir bara värre och värre. Under underläppen har de nu börjat gröta ihop sig och det kliar hemskt =( Vad kan man smörja med för att de ska försvinna ?! Hon har ju haft det såhär i över en veckas tid nu! Kan man smörja med mildison trots att det är så nära munnen ?!
    Dessutom är hon jätte förstoppad! Vi måste snart få något mer än bara laktulos att ge henne. Det hade ingen som helst effekt trots att hon fick 20ml om dagen!
    Skulle det vara pga av allergi måste det vara sojalecitinet i vällingen/gröten eller den lilla mängd mjölkprotein som finns i Althéran!

Fresten...någon som vet vart EL I tog vägen ?!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-07-13 21:32:32 följande:
    Jag tror det beror på läkaren. Vissa läkare "tror" inte ens på lapptest.
    Andra kanske tror på det, men sätter ingen diagnos enbart på ett hemmagjort test. Men det ger ju en jätte bra vägledning för en själv. Reagerar de på eget lapptest så tycker jag att man bör kräva ett lapptest hos läkare - som då kan sätta diagnos.
    Kan man kväva lapptest då?! Jag vill såå gärna ha ett lapptest till minsta dottern eftersom det  verkar som att hon inte visar positivt på några andra tester och dessutom verkar ha fler allergier än bara mjölk och soja! Men jag har väldigt svårt att tro att våran läkare går med på det ?!
    Vi som bor i västra götaland..vart blir närmast för oss att åka ?!
Svar på tråden Allergitråden