Kavat skrev 2011-03-08 20:37:49 följande:
Precis så som Eli skriver hade vi det med lilleman. Glad på bortaplan, ledsen och grinig hemma men ok när vi bar honom.
Vad äter hon nu? Vilka ersättningar/vällingar och mat?
Kan ju berätta hur det var för oss.
Ofta om man tar bort något ur kosten så ersätter man det med något annat, nytt. Vi tog bort ägg, mjölk och soja samtidigt och ersatte med havre. Det var havregrädde i såser och havre hit och dit. Mackor till lunch och lättlagad pasta med havreoch baconsås och annat lätt till middag. Det var ingen som orkade och hann laga "riktig" mat utan det blev lätta och snabba måltider... Vad hände. Han blev bättre först men sen blev han sämre och sämre och sämre... Tillslut visade det ju sig att han inte tålde vare sig havre eller vete. Inte så konsigt att han blev sämre. Vad som orsakade det vet jag inte. Om han var allergisk innan jag började "överkonsumera" sädesslag vet jag inte. Om min glutenintolerans (som jag inte visste jag hade då) var orsak eller har med det hela att göra vet jag inte heller. Men risken med att ta bort något ur kosten är att man ersätter det med något annan allergent.
Förr ersatte man mjölk med soja och då var det många som blev allergiska mot soja och risken är stor, mellan 30-50 % av alla mjölkallergiker utvecklar sojaallergi. Numera ersätter man inte mjölken med soja till barn under ett år, men däremot så har det kommit en massa bra havreprodukter. Vad händer? Jo, havreallergin ökar..
Sen tycker jag det "ploppar" upp fler och fler veteallergiker och barn med glutenintolerans. Nu ser jag väl dem på ett annat sätt då man söker sig till samma forum, informationsställe osv, men jag skulle nästan våga sätta något på att det också ökar...
Och för att undvika ovanstående ska man försöka äta så varierat man kan för att minska riskerna....
Det blev en lite utsvävning, men därav att jag undrar vad hon äter nu?
hon äter ingenting hon inte alltid brukar äta, inget mer än alldeles för mycket välling.
Uppskattningsvis har hon fått välling/gröt 5 gånger per dygn nu ett par dagar. Men hon åt enbart välling i några dagar när hon var sjuk.
än så länge äter hon bara barnmatsburkar, hon vägrar äta min hemmalagade mat men jag är väldigt noga med att läsa innehållsförteckningen och jag har med mig en lapp som jag skrev ut från allergisidan med massa roliga namn som man kanske aldrig hade misstänkt varit mjölk.
Sen äter hon, fruktpure - mango/banan och päron, mildra culinesse, rapsolja, enago välling och ena go gröt. men det är allt. eftersom hon så ofta blir dålig när man ger henne nya saker har jag inte vågat ge något nytt för att jag vill vara helt säker på att det inte är något annat som ställer till det för henne.
men usch.. nu blir jag nervös!!
Måste se till att få neocate utskrivet, kan inte hålla på och överdosera gluten såhär.
Kan man fråga barnakuten tro? eller de kanske inte tar sånt som inte är akut.
Vi ska ändå dit imorn och lämna masken och de ska lyssna på amanda för att se hur hon låter nu.