Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

K Kavat: Vår bvc sköterska ringde upp här imorse för att höra hur det går med amanda.
    Hon hade kollat upp att det fanns en helt mjölkfri ersättning, vilket jag redan visste då, men det var gulligt av henne. Hon skulle ringa till deras dietist för att prata om amanda och be om en tid snarast möjligt.
    Hon ansåg att barnmott SKULLE skriva ut neocate till oss eftersom vi redan provat andra mjölkfria ersättningar och de inte fungerar och för att vi inte ska behöva riskera att hon får för lite näring i sig så hon tappar den tillväxt som precis börjat. Dietisten var ju självklart inte där idag, så hon skulle ringa igen på måndag.

Kan dietister skriva ut neocate? Eller på något vis puscha på barnmott?
    Så länge skulle vi ge amanda sempers välling upptill enago, hon trodde absolut amandas symtom kommit tillbaka igen för hon får för mycket fibrer/gluten.

Stackars amanda är förstoppad och har fått tillbaka sina små kräkningar, hon vägrar bli sövd och har börjat vrida sig när hon äter igen här idag. men annars är humöret faktiskt bra än så länge.
    Hon har haft lite små prickar i "blöjan" och runt munnen men sen jag slutade ge mango/bananpure så har de försvunnit men i övrigt har hon inga problem med huden.
    Jävla barnmott, hur länge ska flickungen behöva må dåligt för att de inte gör sitt jobb? Nu är det bara kaskadkräkningar, diarreer och kallsvettningen när hon äter som fortfarande inte kommit.

mela78: Åh herre! Blir nästan rädd när jag läser om barn med så många allergier.
    Måste varit jobbigt innan ni kom på allt?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-11 11:56:42 följande:
    Eli : håller med Miralicia. Var det inte glutenfria så innehåller de nog rätt stora mänger sädesslag :(
    Passar på att tipsa om sempers special flakes..kanon goda :)

Sen måste jag fråga. Bella har fått massa eksem igen :( hela svanken är full och hon river sig blodig. Fick ge henne aerius i natt pga av klådan.
    Hon badade i förrgår. Bara med vatten och vi smörjde in henne med locobase direkt efterråt.. Kan det bero på badet ändå eller mer troligt en reaktion på något ?
    Är hon känslig mot bad?
    Alexander har inga problem att bada med sina eksem bara man smörjer honom efteråt. Han badar ungefär varannan dag numera.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-11 13:08:51 följande:
    Oj vad ni får kämpa med att få ordning på allt, hoppas att dottern får en OK helg tills ni får ut Neocate på recept. Har ni möjlighet att köpa en burk själva på apoteket, eller ni kanske redan har det hemma?

Var jobbigt tills jag fattade varför hon mådde dåligt. När jag först kom på äggallergin helammades dottern. Hon blev bättre när jag uteslöt ägg, men jag märkte att hon fortfarande inte var bra. I samma veva fick sonen sin hittills enda stora allergireaktion, tog ett par veckor innan vi fattade vad han reagerade på dock. Ungefär då hittade jag hit till tråden och fattade att jag borde utesluta mjölkprotein ur min kost för dotterns skull. Dottern mådde riktigt bra efter det, tills jag började äta nyttigare = mkt bönor, ärter och linser istället för korv, pasta/potatis osv. Eftersom jag då hängt här ett tag och läst om soja/baljväxtallergi så fattade jag snabbt. 
    Fick enkelt allergimediciner från sjukvården till barnen, men sen har det varit trögt. Ingen ersättning på recept, ingen dietistkontakt, inga uppföljningsbesök utan tjat från min sida. Fick tom tjata för att få dotterns näringsintag beräknad av dietist, visade att hon inte får i sig det hon ska och fick rådet att öka ägg, skaldjur och baljväxtintaget för att få i dottern de näringsämnen hon saknar. Ja, du kan ju själv dra slutsatsen....
    VA? Menar du allvar? Öka intaget av saker hon inte tål?
    Jag har aldrig i mitt liv förstått hur pantade många inom vården kan vara.
    Har alltid haft stort förtroende men sen amanda började rossla vid 2mån och alla problem därefter börjar jag inse att man måste slita ut sig totalt innan man får någon hjälp, med något.
    Hade jag inte hittat denna tråden vetitusan om jag hade orkat med allt det här. har många gånger tvivlat på min känsla att det är mjölkallergi hon har men ju mer jag läser här ju mer övertygad blir jag. Så jag hade verkligen tur som hittade hit.

Här går inte köpa neocate utan recept, man måste beställa hem lådvis och en låda skulle kosta mellan 1000-2000 och det har vi inte lust att lägga ut. Ska ge henne sempers välling istället för enago på de mål som överstiger 3 mån välling/gröt fram tills att vår bvc-sköterska fått tag på dietisten. har jag tur nu så är det bara just det faktum att hon får för mycket välling som gör att hon verkar få tillbaka många av sina symtom.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-11 13:37:24 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så låter det som att hon reagerar allergiskt igen.. Men har du tur är det "bara" förstoppning. Oavsett är det inte bra.
    Använd mer olja i maten är också ett tips, det brukar vara lösande. Upp till en matsked per dl är ok.

Men du kom hit och hämta, kollade nu och du kan få två burkar, det tar ju under timmen att köra en väg. Eller visst har ni väl bil?!
    Jag ammar ju fortfarande så jag kan amma/pumpa mer, men hoppas att jag får i nästa vecka. Eller rättare sagt jag borde få, för jag ska till refluxläkaren också i nästa vecka, så hon kan säkert skriva ut det om inte annat.
    Tycker så synd om din lilla att hon ska må så dåligt helt i ondödan...

Dietisten brukar skriva ut men läkaren måste signera för att det ska gå igenom typ. Så funkar det här i alla fall. Här tror jag det verkar det funka så att det dietisten säger skriver läkaren på. Men dietisten skriver ju inte ut om hon inte tycker det behövs och det finns ju mindre bra dietister också.
    Ja, det känns ju faktiskt som allergi, men jag väljer att hoppas på förmycket fibrer/gluten som bvc gissade på. Annars så är hon bra mycket känsligare nu än innan vi började med mjölkfritt. Här händer varje dag att hon blir utsatt för mjölk, fast i så små mängder att hon inte borde reagera. Ett ex, storebror äter glass, tar amandas napp, men ger sen tillbaka den efter en stund. eller så tar jag en klunk av mitt kaffe (med mjölk givetvis) och efter det känner jag om hennes mat är för varm med munnen eller så kanske jag pussar på henne. Diskar alexanders och amandas nappflaskor i samma diskvatten? Kanske jag behöver bli extra försiktig och nogrann när det gäller allt sånt? Det är svårt att vänja av sådana här små ovanor men jag har iaf börjat uppmärksamma dom så nu kanske jag kan få bort dom.

Idag på eftermiddagens mellanmål fick amanda yosa yogurt och en smörgås med lite smör på. hon älskade det. Är det tillräckligt med näring som mellanmål för en 8mån? Hon har fortfarande lite ont i magen, men hon drack sin välling i lugn och ro och somnade hyggligt lätt. sover djupt nu också verkar det som för hon lät mig diska när hon sov.

Jag skulle faktiskt kunna komma på söndag om du inte har annat för dig? Imorn kommer min mamma, lilleman fyllde 2år här idag.

mela: Ja herregud. det är ju sjukt vad det ska kosta.

t0va: Men era stackare! Ni har inte alls tur med lillemans mat just nu.
    Typiskt är det ju helg också. Men en fråga, kan ni inte åka in till barnakut? Säg som det är, ni fick fel på recept och han klarar ingen annan ersättning. Då kanske de kan hjälpa er?
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-11 20:52:11 följande:
    Grattis till lilleman!
    Ja, jag tror allt att vi är hemma, du kan väl inboxa när du vet tid och så!
    Javisst, det ska jag göra.
    Du ska verkligen ha ett jättestort tack!!
    Detta blir ju verkligen en livräddare.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-11 21:38:44 följande:
    Dottern reagerade på mycket små mängder. ex när sonen råkade spilla te med mjölk i, vi torkade omedelbart, tvättade ordentligt men ändå fick hon diarré som varade uppåt en vecka samt exem, ibland även kräkningar. Trots dessa reaktioner på mycket små mängder allergen tills 9-10 månaders ålder har hon inte testat pos vare sig på pricktest eller blodprov, och hade vuxit ifrån mjölkallergin redan vid 1 år och 9 månader.

Så prova att vara "hysteriskt" noga och se om det blir skillnad. så vet ni sen hur känslig hon är.
    är det gott med havremjölk i kaffet tror du?
    jag tror att det blir min svåraste nöt att knäcka, att inte pussas med henne. jag pussar typ alltid mina barn och har jag då druckit kaffe så glömmer jag bort det lika snabbt.

kan jag diska barnens flaskor med samma borste eller bör de ha varsin?
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-03-11 22:17:44 följande:
    Jag har samma problem, har mjölk i teet och i allt annat jag äter typ och pussar en massa. När jag hade halsfluss och inte var nära theo så var hans kinder jättefina. 

Vi har olika diskborstar, en till theo och en till oss vuxna, för säkerhetsskull. Fast när vi är borta så har vi delat.  
    Helt otroligt. Har så svårt att förstå att vissa barn kan vara SÅ otroligt känsliga så de skulle reagera på lite pussar. Men för er del är det ju säkerligen så, eftersom du sett att han var bra då du var sjuk.
    Får testa mig fram, jag dricker OFTA kaffe numera, sen amanda var sjuk och jag får sova ungefär 4tim varje natt.
    det får väl vara värt det, för jag vill inte sluta vara kärleksfull mot mina barn. Låt då hellre kaffet smaka illa ett litet tag, sen kommer jag säkert ha vant mig.

Kavat: Jag håller verkligen med dig om att denna tråd är till stor hjälp. Allergi är verkligen en hel vetenskap och hade jag inte hittat hit hade jag säkerligen gett upp för länge sen. Som jag skrivit innan så är det ganska ofta man tvivlar, intalar sig att man inbillat sig allting och utan den här tråden så hade jag snart släppt iden om mjölkallergi, framförallt som nu när hon äter mjölkfritt men ändå har symtom.

Kanske var samma sak med sonen. Ju mer jag är här i tråden ju mer säker blir jag på att även han är allergisk mot något. funderar lite på ägg, kan man få eksem av äggallergi? sådana där fläckar som någon visat (var det älsklingen?) har alexander också haft  och en gång när han åt cheesecake svullnade hans ögon upp och hela ansiktet var rödflammigt. Trodde då att det var digestivekexen som gjorde det och förbjöd alla äta nötter runt honom men digestivekex han han ätit hos en kompis till mig och då reagerar han aldrig.

Han är ju två år nu, han vägrar förvisso äta ägg, men är det "säkert" att ge honom lite för att se om han reagerar? 
  • mithrandil

Förlåt tjejer men jag bara måste få gnälla av mig. Jag orkar verkligen itne med det här längre!
    Blir så frustrerad, trodde att magproblemen och likande var löst. att vi hittat källan till allt det onda.
    Men varför är hon då som hon är? Idag har hon inte kunnat äta något utan att få sådana plågor i magen att hela hon vrider sig och blir högröd i ansiktet. Tillslut gav jag henne microlax och hon fick ut en hel del, efter det fick hon en flaska välling som hon åt lugnt utan att varken vrida sig eller sparka med benen men nu så ligger hon därinne och vaknar stup i kvarten istället. Allt känns så hopplöst och allt är om möjligt ännu rörigare och mer förvirrande än det var när vi började med det här.

Inte går det att få tag på en hygglig läkare som faktiskt anstränger sig lite. Inte går det att hitta semper välling, inte får man något recept på ersättning, inte kan hon äta annat som mellanmål heller. Är det inte ersättning, gröt elelr välling så äter hon som en mus och hon kommer aldrig få i sig den näring hon behöver. Idag har hon ätit 1 flaska välling, 1dl yogurt och en pyttebit smörgås, inte ens 1 dl mat + 1dl fruktpure, lite glass, inte ens ½dl mat + 1dl fruktpure,1 flaska välling.

har jag fått i henne någorlunda av vad en 8½ mån borde äta?
    Nojar mig så otroligt att vikten ska vända igen och att hon börjar gå ner i vikt.

usch och fy fan säger jag bara.. (ursätka)
    hur står ni ut?!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-12 22:37:32 följande:
    Herregud vad Bella varit dålig i magen dessa dagar :( har nog varit bajs i varje blöja..
    Hon sov dock bättre i natt efter att ha fått aerius! Eksemen ser också nästan helt bra ut efter mycket smörjning. Bara "äggfläckarna" som inte blir bättre trots mildison.
    Det tråkiga i allt detta är att jag inte har en aning vad reaktionen beror på. Och det tycker jag nästan är jobbigare än själva reaktionen i sig. Symtomen pekar mot ägg så ska försöka luska vidare..

Mithrandil : usch vad jobbigt det låter :( eftersom det släppte med microlaxen låter det som att magsmärtorna beror på förstoppning. Och det får dem ju lätt vid för mycket fibrer.
    Tycker det är för djävligt att ni inte kan få en bra ersättning utskrivet så ni kan göra välling på den... Hoppas det blir bättre !
    Mår hon bättre i sig andning nu ??
    Alltid ska det då vara nåt? Hon var väl lite bättre i sin astma nu? Självklart ska de avlösas med nästa problem.
    Förstår så väl vad du menar med att det värsta är att man inte vet vad allting beror på, man känner sig så maktlös och förvirrad. Kan ni inte försöka utesluta ägg då om du misstänker att det är det som hon inte tål? Då borde hon väl bli bättre igen?

Amanda är jättefin i sin andning. hon kan bli lite rosslig vid ansträngning men hostar hon så släpper det direkt. Jag hoppas faktiskt på att det är förstoppning som hon lider utav, att det är den som orsakar allt detta och bvc sa också att de trodde hon var förstoppad pga för mycket fibrer så jag håller bara tummarna.
    Har ganska stora förhoppningar inför den närmsta tiden, imorn börjar vi med neocate och på måndag ska jag ta kontakt med den privata barnklinik jag hittat i halmstad och dessutom så ska vår bvc sköterska ringa deras dietist och rådfråga ang. Amanda. Om hon hör vad vår sköterska har att säga kanske hon tar det på allvar? Jag hoppas iaf.

Hoppas båda våra tjejer får lov att bli bra här nu så att de kan få lite lugn och ro. Det värsta i eländet tycker jag ändå är att de är för små för att behöva lida såhär.

Kavat: Vi har inte lov att utesluta gluten. Skulle det visa sig att hon tål mjölk så var nästa steg i utredningen att ta ett prov ifrån tarmen. Glutenprovet visade neg men de sa att eftersom hon inte ätit gluten speciellt länge så var risken stor att det var ett missvisande svar.

Får ge neocate en ärlig chans men fortsätta med allt annat som det är ett tag till för att se om det hjälper att enbart få bort alla dessa vällingmål. Har vi tur så är det "bara" förstoppning.  Annars får vi nog göra som du skriver, skita i regelräta diagnoser och helt enkelt utesluta. Vi har ju redan tagit steget på egen hand en gång förut.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-13 09:07:57 följande:
    hmm nu är jag förvirrad!
    Tror INTE sonen kan ha reagerat på små mängder vete som jag trott innan då det visar sig att mannen inte alls gett honom eget smör utan han har gett från vårt smör (jag jobbar nästan alltid när de äter frukost så mannen gör ju alltid frukosten till grabbarna)
    OM han inte reagerat på smulor från vårt bröd i smörpaketet (vilket han uppenbarligen inte har för då skulle han ju ha röda kinder. svullen mage och sova dåligt VARJE natt istort sätt...så BORDE han rimligtvis inte reagera på små mängder som t ex lekt med en leksak som nån haft eller smulor på bordet eller typ kornmalt i minimal mängd...

Skäll inte på min man nu sonen har ju inte blivit dålig Vill inte dra upp allt i tråden men det finns en anledning till att mannen är VÄLDIGT disträ och glömmer bort saker vi kommit överens om...ifall ni tycker att han verkar korkad
    Min sambo är också sjukt korkad. Blir nog sällan rätt när han gör något, men han menar väl.
Svar på tråden Allergitråden