Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-13 19:16:08 följande:
    Nu när ni ändå diskuterar eksem kan även jag slänga in en fråga :)
    Vanliga bökveckseksem.. De har väl inget med allergi att göra ?
    Minstingen ( multiallergisk) har nu börjat utveckla det i framförallt knävecken. Det är inga mängder än och jag hoppas det håller sig så.. Kan tycka alla andra av hennes besvär är tillräckliga;)
    Dessutom hade jag väldigt mycket besvär med det som liten och vet hur jobbigt det kan vara. Minns att jag alltid skämdes för att gå med kortärmat eftersom armvecken var fulla med sönder kliade eksem..
    Så det hoppas jag såklart hon ska slippa
    Alexander har också böjveckseksem och vad jag har förstått så är det fullt möjligt att det är allergi som ligger bakom.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-13 19:30:23 följande:
    Nu minns inte jag, men har de tagit RAST eller pricktest på Alexander? Som jag sa i dag, det låter som min dotter, hon slutade självmant att äta allt som innehöll ägg. Alla barn älskar ju tårta, pannkaka mm, men inte hon. Slump, nej, inte i hennes fall.
    Ja, de tog RAST på honom, fast de testade bara mjölk och gluten.
    Båda var neg. men han var ju bara typ mellan 6-8mån så han hade inte ätit gluten speciellt länge och jag tror att vi uteslöt mjölk för kort tid för att ha kommit någon vart med det med. de skulel bara uteslutas i 14dagar enligt den läkare vi hade då. Men han kan ju dricka vanlig mjölk så det är jag säker på att det inte är. Gluten skulle det kunna vara, med tanke på hans putmage och efter idag så är jag nästan säker på att han inte tål ägg.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-13 20:51:50 följande:
    Vi är rätt så många här i tråden och jag upplever det mycket svårt att hålla reda på vem som har hur många barn med vilka allergier. Finns det intresse för en liten presentationssammanställning över oss och våra barn/familjer?  
    Tycker jag låter som en kanon ide!
    har så dålig koll på alla er andra känner jag.
  • mithrandil

Man kanske inte ska ropa hej, riktigt ännu, men jag tror Amanda är på bättringsvägen.
    Hon sov lite längre in på morgonen nu i morse, var lite gladare och hon somnade tryggt och stilla medans hon åt sin ersättning.

visserligen är hon fortfarande förstoppad, hon kallsvettades när hon åt och i natt sov hon apdåligt. MEN, det verkar ju onekligen som om det är påväg åt rätt håll? Eller hur?

Klarar hon sig mättnadsmässigt enbart på neocate? Eller bör jag blanda ut den till välling?
    Vilken välling bör jag göra i sådana fall och hur gör jag?

Kavat vet jag rekomenderade rismjöl, men jag har ju glömt bort hur jag skulle göra.

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-14 10:03:10 följande:
    Kör ren neocate några dagar. Tänk på att rismjöl, majsmjöl är stoppande

Vi kokade ihop 2tsk rismjöl/skrädmjöl med 2 dl vatten och blandade sedan i neocatepulver 
    Tack.. nä, något mer stoppande vill vi inte ha. Hon är ju redan förstoppad stackarn.
    Hade tänkt mig köra enbart neocate tills hon har normal avföring igen.
    Hon brukar äta varje 2,5tim, när hon enbart åt ersättning åt hon var 4e tim, men jag funderar lite 2,5h känns lite tätt och 4 kännslite för brett isär nu när hon är van att äta ofta. Kanske var 3e tim blir bra?
    Vill ju varken ge henne för mycket eller för lite mat.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-14 10:13:08 följande:
    3 tim låter lagom.
    Tack.. ja då kör jag på det i ett par dagar då, sen kan man ju blanda ut ett par mål till välling.
    Man behöver väl inte ge välling vid alla mål? jag har tidigare gett 2 mål ersättning som mellanmål och då vill jag ju inte de ska bli för mättande?

Kavat: Tack, ska skriva ner det på papper så jag har det sparat sen.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-14 10:16:00 följande:
    Säger hon inte till?

Tar du bort Enago helt? För annars så stoppar den mer än lite rismjöl i välling...
    Nej, inte tydligt. eller så är det jag som inte kan tolka henne nu.
    Jag brukar mata henne efter kl, har jag alltid gjort och då har hon inte behövt säga till när hon blir hungrig.

ingen enago, ingen burkmat, enbart neocate tills magen är återställd.
    Hoppas verkligen att bvc får tag på dietisten idag. ringde och påminde henne och då sa hon att hon var fullbokad idag men att hon skulle försöka få tag på dietist ändå. Men hon får snabba sig för ska jag enbart mata med ersättning räcker den inte så länge.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-14 10:28:39 följande:
    Nej, du måste inte göra den till välling varje gång. Om jag hade tagit bort amningen nu så hade jag nog bara gett Neocate på natten för att han så småningom inte ska äta på natten.
    Går du enbart ner på Neocate så är den är väldigt lättsmält. så de håller sig inte mätta så länge, så ev får du ge oftare misstänker jag. Men det märker du väl.

Din lilla åt ju lätt en full flaska, medans min kille knappt äter en dl...  Så det gör ju också att min kille får äta oftare.
    haha.. ja hon har aldrig tackat nej till mat som kommer ur en flaska, oavsett hur mycket det är. det skulle vara om hon är sjuk då, men aldrig annars. Matglad liten rackare.

Nu har hon sovit 1tim. Skönt.

Hur mår liten idag? Börjar han bli bättre?
  • mithrandil

Vad skriver ni andra som presentation i grupptråden?

• mithrandil

Nu har amanda fått tid på barnallergimott i kungsbacka.
    Ringde och berättade om henne problem och att vi inte får någon direkt hjälp ifrån varberg.
    Läkaren skulle tydligen resa iväg snart så vi skulle få en tid när hon kom tillbaka, men när sköterskan gick för att prata med läkaren om när hon kom hem igen tyckte hon att amanda skulle få en tid redan innan hon åker så på onsdag kl 13.30 ska vi dit.

Nu hoppas vi på att vi får den hjälp vi behöver!

Svar på tråden Allergitråden