Kavat skrev 2011-05-03 12:25:59 följande:
Om han är allergisk mot vete så kommer han förmodligen inte tåla vanliga havregryn. De är inte rena och kan innehålla upp till 2% andra sädesslag utan att det behöver märkas ut.
Jag hade nog tagit bort havre helt och ersatt med ris tills magen stabiliserat sig och sedan testat med ren havre. En tanke som slog mig när du skrev att han mer eller mindre alltid har eksem är att han faktiskt fortfarande får i sig något han inte tål. Om han är allergisk mot vete så räcker det med största sannolikhet att han äter vanliga havregryn för att reagera.
Sen hänger allergi mot vete, råg, korn och havre ihop så ha även det i åtanke. Att han kan vara/blir allergisk mot de andra väldigt lätt.
Sen finns det givetvis de som inte tål en av sakerna, men kombinationen är inte ovanlig här i tråden i alla fall.
Jag gav risgrynsgröt förut, det är väl lite stoppande också om jag inte förstått saker fel. Hjärtat säger att han ska äta enbart ersättning tills han fyller 35minst ;)
Grejen med hans eksem är att han inte hade något alls när vi var hos mina föräldrar en vecka, hemma kommer det och går och på föräldrastödet får han det nästan alltid. Igår påtalade sköterskan det också att hon hade sett att han får eksem. Hos mina föräldrar så åt han samma sak som här, jag hade tom. med mig förpackningarna hemmifrån.
Försöker komma på vad vi äter här hemma som mina föräldrar inte har, de gillar inte stark mat så det är mycket mamma scans köttbullar och potatis liknande husmanskost medans vi äter mer med vitlök, curry, couscous, kyckling.
De har tvättmedel med massa parfym i, vi kör utan sånt så jag blir inte klok på vad det är.
När det gäller sena reaktioner hur lång tid i efterhand kan det komma. Med välingen så fick han det på kvällen och diarren kom på morgonen.