• t0va

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-05-02 11:18:21 följande:
    Till mig sa de att det är det vanligaste de testar.
    Mjölk, ägg, soja, vete.
    Men det kanske är olika beroende på vart man bor?

testade du ren vetemjölsvälling nån gång förut eller hur gjorde du?
    Nej vi kom aldrig så långt eftersom han blev så jätteorolig nu i separationsfasen. Hade tänkt göra det när han haft några stabilare dagar, dvs. nu i veckan men så blev det ett misstag och han fick i sig enago. När det här har lagt sig så får vi göra den vällingen och se. 

Fast med min tur så är det väl tänderna eller magsjuka igen som sist .

Reagerar han på det med eller vi inte hittar orsaken så ska jag se ifall jag kan få prata med allergimottagningen.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-05-02 12:00:10 följande:
    Vill minnas att jag trodde att han var allergisk mot vete när han var runt 4 månader.

Jag tror på veteallergi. Punkt.
    Japp, och jag har alltid trott på din teori men hoppet är ju det sista som överger en... Fast det känns som om vete är "lättare" att undvika än havre, men det är kanske fel. Tänkte mest eftersom havre kan ersätta mjölk. Men vad jag läst som ni skrivit så finns vete i stärkelse och det är nog inte helt lätt att lära folk. 

Kollade på en barnmatsburk jag köpt och den innehåller vete, tur att vi inte gett än. Jag tänkte köra den lata varianten och ge honom en sån med fisk i för att se ifall han reagerar på den fisksorten istället för att försöka hitta på något vi kan äta också. Får väl skänka bort den burken också på föräldrastödet. Tur att de finns en bortskänkeshylla där. Har blivit endel ersättning och liknande som jag ställt där så någon annan kan ta.

Enagovällingen får åka iväg idag, hade 2 kartonger som jag fått tidigare men inte vågat använda.

Men ska jag be dem att testa eller ska vi bara försöka få komma till läkare och prata om det, känns som om det inte kan vara något annat.

Kom att tänka på en annan sak också, han fick banan för några dagar sedan, det har han aldrig reagerat på förut och han älskar banan, men den gången fick han röda märken runt munnen. Han åt bara banan då.

Jag reagerar på hasselnöt fast inte på vintern när det inte är pollen ute, kanske kan vara något liknande för honom att han är lite känslig mot banan men när det blev pollen och han låg på gräset så blev det förmycket.  
  • t0va

Är den oron jag har också nu, vi håller på att söka förskola, får inte sambon jobb så måste sonen börja i höst. Än vet vi om mjölk och nu då troligen vete men det är så mycket som känns så osäkert och det verkar vara svårt att få tid till läkare också. Vet inte om de kräver intyg eller inte, kanske beror på vart han hamnar också.

• t0va
    mithrandil skrev 2011-05-02 13:20:51 följande:
    Till oss sa de att det börjar avvecklas mer och mer med intyg på dagis. Att de inte anser det lika viktigt som tex på skolan då barnen för det mesta är allergiska mot saker de inte tycker om. De ska ta bort intygskravet på alexanders förskola, men de har inte kommit så långt ännu,.

Amanda skulle ha återbesök på allergimott i juni, men med tanke på att hon "reagerar" på allt nytt jag ger henne och inte visar på några prover fick vi återbesök tidigare just för att hon ska börja dagis till hösten och för att intyg krävs. Ring er läkare och säg att ni måste reda ut allt en gång för alla så att ni vet tills att dagis börjar. det är deras skyldighet.
    Vi har inte ens en läkare där, han som satte mjölkalellergidiagnosen gjorde det på det vi sagt på föräldrastödet till sköterskan där. Men bvc är ju kanonbra nu så jag får ta och ringa dem och se ifall de fixar remiss. 
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-02 13:25:25 följande:
    Du ska inte behöva en remiss. När amanda var mindre och jag sökte mig till barnallergi så berättade jag hennes problem och fick tid redan efter ett par dagar. När jag försökte få dit alexander behövde jag dock remiss och de hade inte tid för honom. Tror barn under 1år kan ha nån form av förtur. testa ringa nån allergimott och prata med dom. Ni verkar ju ha det lite som vi med amanda. att han blir "dålig" såfort han får något nytt. Ni måste ju få bukt på det om han ska kunna må bra och tillslut vågar man ju knappt ge nån mat alls.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23

Här behövs remiss... jag pratade med dem när vi inte fick hjälp för den misstänkta mjölkallergin, men det gick itne att komma utan remiss. Så därför fixade föräldrastödet in oss bakvägen via deras sköterska och chef som också är läkare på barnkliniken. :D
  • t0va

Har en fråga, theo är fortfarande dålig i magen och bajsar väldigt löst. Han har ätit havregrynsgröt sen 1.5vecka tillbaka, den vanliga så samma som jag. Nu när jag misstänker vete, bör jag fortsätta ge det men inget vete och se vad som händer eller är det smartast att ge ren havre eler kanske risgrynsgröt och sen prova havregryn igen? 

Natten var rätt lugn i alla fall, han ville inte sova som vanligt men åt bara 3dl inatt och vägrade flaskan några gånger när jag försökte för han vaknade och pep lite. Så det är positivt i alla fall.  

• t0va
    Kavat skrev 2011-05-03 12:25:59 följande:
    Om han är allergisk mot vete så kommer han förmodligen inte tåla vanliga havregryn. De är inte rena och kan innehålla upp till 2% andra sädesslag utan att det behöver märkas ut.

Jag hade nog tagit bort havre helt och ersatt med ris tills magen stabiliserat sig och sedan testat med ren havre. En tanke som slog mig när du skrev att han mer eller mindre alltid har eksem är att han faktiskt fortfarande får i sig något han inte tål. Om han är allergisk mot vete så räcker det med största sannolikhet att han äter vanliga havregryn för att reagera.
    Sen hänger allergi mot vete, råg, korn och havre ihop så ha även det i åtanke. Att han kan vara/blir allergisk mot de andra väldigt lätt.
    Sen finns det givetvis de som inte tål en av sakerna, men kombinationen är inte ovanlig här i tråden i alla fall.
    Jag gav risgrynsgröt förut, det är väl lite stoppande också om jag inte förstått saker fel. Hjärtat säger att han ska äta enbart ersättning tills han fyller 35minst ;) 

Grejen med hans eksem är att han inte hade något alls när vi var hos mina föräldrar en vecka, hemma kommer det och går och på föräldrastödet får han det nästan alltid. Igår påtalade sköterskan det också att hon hade sett att han får eksem. Hos mina föräldrar så åt han samma sak som här, jag hade tom. med mig förpackningarna hemmifrån.

Försöker komma på vad vi äter här hemma som mina föräldrar inte har, de gillar inte stark mat så det är mycket mamma scans köttbullar och potatis liknande husmanskost medans vi äter mer med vitlök, curry, couscous, kyckling.  

De har tvättmedel med massa parfym i, vi kör utan sånt så jag blir inte klok på vad det är. 

När det gäller sena reaktioner hur lång tid i efterhand kan det komma. Med välingen så fick han det på kvällen och diarren kom på morgonen.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-03 17:36:28 följande:
    couscous? Klarar han durumvete om han inet klarar vetemjöl?
    Kyckling, kanske kan vara ägg då? Eller har han ätit vanligt ägg?
    Nej det är vi som äter couscous, han har bara fått någon smula någon gång. Har inte vågat prova mer. 

Googlade om ägg och kyckling, det har jag inte tänkt på. Han äter massa kyckling och även lax men det har inte varit några problem tidigare. Vi har gett en pytteliten bit ägg för några veckor sedan men sen inget mer.  

Detta med baskost finns det någonstans att läsa en lista på vad man kan ge?

Väntar på att bvc ska höra av sig också.  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-03 20:11:16 följande:
    Ägg är tydligen den vanligaste allergin hos barn. Och har man kraftig allergi mot det kan man även reagera på höns- och kycklingkött. Leo har ju även äggallergi, och enl rast så är han betydligt mer allergisk mot det än mjölk (han hade ett värde på 20 på ägg, bara runt 2 för mjölk). Han verkar reagera när vi äter ägg, men tror ändå inte att det är luftburet han reagerar på utan att vi varit oförsiktiga i hanteringen av ägg. Ex om jag skalat ägg och inte tvättat händerna ordentligt innan jag ger honom nappen, eller om jag tappat en bit ägg brevid tallriken och plockar upp det med fingrarna. SÅÅÅ lätt att man inte tänker på sånt, men det verkar som om Leo i alla fall kan få reaktion av det.
    Så det kan väl mycket väl hända att Theo också är känslig mot ägg och att han får reaktioner när någon tagit i äggvita och inte tvättat händerna ordentligt innan man lyft upp honom, klappat honom på kinden, gett nappen etc etc.
    När det gäller baskost vet jag inte riktigt vad man räknar in i det.
    För du matdagbok nu? Ser du några samband med reaktioner och vad han ätit? Kanske är en idé att lägga till vad ni ätit också, just med tanke på ex ägg.
    Nej jag ser inget samband med det han äter, mer än nu att han fick vete på kvällen och sen diarre på morgonen. Får ta och skriva ner vad vi också äter, kom på att pappan inte var med hos mina föräldrar nu sist vi var där och han inte hade röda kinder. Kan det kanske vara något som han har på sig, kanske i kombination med andra saker eftersom han reagerar även när sambon inte är med som på föräldrastödet. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-05-04 14:50:26 följande:
    Suck! Ni som kan allt!

Jag har varit hos två olika läkare för flera år sedan och är intresserad av journalerna från dessa läkare. Den senaste vc har journaler från den första läkaren men de sa att de inte får lämna ut dem utan att jag måste vända mig till den första läkaren igen.
    Men den första läkaren är på semester en månad framöver och jag vill ha journalerna denna veckan...

Hur är det? Kan inte vc lämna ut journaler som jag har begärt att de ska skicka till vc?
    när jag hämtat ut journaler så har det räckt att någon läkare på den vårdcentralen det gällde godkänt det. hade femtielva olika läkare ett tag så att varje enskilld skulle gå igenom och godkänna funkar inte men en på det stället. Att få ut alla från olika ställen genom ett ställe har inte gått. 
Svar på tråden Allergitråden