• t0va

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-03-25 12:58:47 följande:
    vi kör med Oldas risbröd & Vårgårdaris som terapipyssel. Särskilt Oldas risbröd är jättebra som "kex" eftersom de smälter så fort i munnen. sedan har ju både semper & hipp små riskakor, där sempers är tjockare & mer svårsmälta än Hipps.
    jättetack, riskaka har jag inte ens tänkt på. Vårgårdaris har vi hemma, ska ta och se vad han tycker om det. Banan kan han äta hemma men det blir så kladdigt när vi är borta. 

Hipps kex är från 8månader och det blir theo om 3 veckor så det är ju bara att prova och se.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-25 13:00:01 följande:
    Vårgårda rispuffar, eller Friggs osaltade ekologiska riskakor bör funka också!
    Jag köpte ett paket riskakor men de var rätt så hårda, tror det blir för hårt för honom än så länge. Men sambon käkar sånt så han får ett paket till. Rispuffarna gick hem i alla fall, även om theo hade svårt att få i sig något, han har inget bra pincettgrepp än men det är ju bra träning också. Skrattande
  • t0va

Kan vetestärkelse ge röda kinder? Theo fick en sak med det i förut idag och hans kinder är knallröda nu igen. Det eller så är det något på pappan som han reagerade på. För pappa kom samtidigt som han åt. 

Ifall jag ska testa vete vad kan jag ge som är rent från annat?  

• t0va
    miracle maker skrev 2011-03-26 20:39:27 följande:
    Det är just Sagolika hon får, men jag tror egentligen mer på gröten. Barnakuten tyckte att jag skulle fortsätta ge Sinlac, men jag kände själv att jag inte ville ge den mer så hon har inte fått sen i förmiddags. Var rädd att den kanske gjorde henne sämre i magen också och hon har faktiskt blivit mycket bättre under dagen. Har gjort risgröt på flera olika sätt men hon har ratat allihop och knappt fått i sig något alls idag... hoppas det går bättre imorgon annars vet jag inte vad jag gör.

Har du testat att göra någon annan gröt och blanda ner lite sinlac i den, för att vänja henne vid smaken? 

Min son vägrade risgröt, eller ris överhuvudtaget. Men nu har vi kört en period då vi blandade ner olda instant grötpulver eller vad det heter i hans ersättning och idag åt han risgrynsgröt på rismjölk. Har gjort på havremjölk innan.

Jag tror sonen reagerade på sinlac också, har tänkt vi ska testa igen när hans mage är ok.

Ni som har koll, ris är väl stoppande. Det är fortsatt väldigt löst bajs här trots att vi kört på nästan enbart ersättning i en vecka. Funderar på ifall det inte är tänderna ändå. Men idag fick han riskex och lite risgrynsgröt.  
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-03-27 14:06:37 följande:
    Risentas är SärNär så den ska vara ok, även Oldas alla produkter har jag för mig är SärNär. Däremot är Saltå Kvarns inte SärNär - i varje fall inte än. De har väl planer på det har jag läst ngn sstans men det är inte genomfört än vad jag vet.
    Vart hittar man vad som är SärNär och inte? 

Vi köpte risentas nu för att testa och jag försökte kolla ifall det stod något om sånt men hittade inte.  
  • t0va

Miralicia: supertack för den informationen, nu blev jag lite klokare :) 

• t0va

Någon som har koll på hur länge man ska vara utan havre och vete innan magen mår bra igen ifall man reagerar? 

Nu 1 vecka senare så är det fortfarande massa löst bajs som fräter massor. Stackaren är så röd i rumpan.  

• t0va

Röda kinder idag igen. Vi var på föräldrastödet ensamma med psykologen och hon tog leksaker som kom direkt från att ha blivit decinficerade. men ändå så blev han röd. Fast han verkar ju inte ha ont av det i alla fall. 

Hon tyckte i alla fall att K Kavats råd om att skippa vete och havre ett tag och köra på annan mat lät vettigt. Det tycker vi med så ikväll fick han lite kyckling, ris och broccoli. Det verkade vara en hit fast det mesta hamnade på mig. Inte helt lätt att få i honom mat när han ska göra pruttljud med munnen så det sprutar mat överallt. Men bara han äter och mår bra är jag glad.  

• t0va

Jag är också jättekänslig mot mygg, inte så smidigt när man är friluftsmänniska, men när jag ska iväg på läger och sånt så äter jag kestine som är mot pollenallergi och liknande och då blir inte det lika stora reaktioner. 

Svar på tråden Allergitråden