Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-03-15 20:15:14 följande:
    vi kör bara egen rismjölsvälling här, & jag har inte märkt någon skillnad vad gäller mättnad av den vs köpevälling. vi kör på 2,5-3 dl rismjölk, 2 msk rismjöl, 0,5 msk pofiber & 1 msk rapsolja.
    Tack!

Kavat: tack.. ja jag får nog ta det lite lugnt för just nu. Jag var ju så säker på att hon tålde enago. hela dagen har hon varit ett solsken och så börjar hon gråta vid sista flaskan välling och sen vaknar hon hela tiden. Attans.

Jaja, så kan det bli. bara ta nya tag. Hoppas på att läkaren kan ge oss lite mer förhållningsorder imorn så man slipper famla runt i luften. Men hon måste ju bli mätt också. inatt åt hon 4 gånger och hon brukar vanligtvis äta 1gg.

Var på vägning idag. Hade gått upp 85g på 8dagar men inte vuxit något på längden.
    Hade ju hoppats på en så dramatisk ökning som sist, 460g och 1,5cm på 6dagar så man känner sig besviken och orolig för att hon stannar av här igen. men 85g på 8dagar är väl kanske ganska normalt?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    trållmor skrev 2011-03-15 20:22:49 följande:
    Mithrandil: imorgon ska jag gå till apoteket och höra om de fått hem Neocaten
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Verkligen jättesnällt!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-15 20:42:57 följande:
    Ja, just det.

Jag frågade idag på apoteket.
    Antingen så kan man gå/ringa till apoteket och be dem ta hem och hon sa att det varierar men det brukar ta 1-2 dagar och sen får man hämta där.
    Eller så kan man ringa ett nummer här i Halland till Posten som kör hem det åt en mot 39:- tror jag det är och han som beställde skrev snarast och torsdag. Men han trodde inte att vi skulle få dem på torsdag (2 dagar) utan snarare fredag, om vi har tur...
    Så vi får väl se hur lång tid det tar.

Men med andra ord så ta telefonnumret till ditt apotek i V-berg och ring dem och be dem ta hem receptet till dig så fort du fått det från läkaren? Hoppas bara hon kan skriva ut utan dietistkontakt..

Men jag räknade på det, alltså mängden som går åt, så gör det till din lilla och ta med infon till läkaren så bör hon ju veta.
    Till exempel
    En skopa väger 5 g och det blandas med 30 ml vätska. En burk väger 400g.
    Så äter hon t.ex 6 dl Neocate per dag så blir det 5 g x (600/30 )= 100 g Neocate per dag och en burk räcker alltså i ca 4 dagar.

Det stämmer va?
    Jag tror att man ska få så det räcker 2 månader. Eller hur mycket får ni andra? Det var ju ett tag sedan lilleman fick...
    Vi har redan gjort slut på en burk. var lite därför jag kände att jag behövde börja ge välling också så att det skulel räcka längre. Men vi får hoppas på recept imorn, annars får dietisten fixa det. Hon skulle ringa mig på torsdag eller fredag enligt bvc.

Hon dricker 210ml per gång, så det blir väl 7 skopor per flaska. minst 3 flaskor om dagen, 5 om vi ska göra egen välling, så ja, jag vet inte hur länge det räcker, men nu räckte väl en burk i 1,5dag?

får be min sambo räkna, jag suger på matte. hehe.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-15 21:19:46 följande:
    Nu har jag inte läst på några dagar och ni har ju skrivit MASSOR!!! Kommer ju ta timmar att gå igenom.... Tror att jag bara fortsätter här och hoppas att jag inte missat alltför mycket.

Varp å BVC idag. Idag hade lillkillens kruva vänt av uppåt, ja i den mån att han inte tappat från kruvan den här gången utan kurvan gick parallellt med normalkurvn, dock en standardavvikelse under, men det är ju heeelt ok. Var så skönt att se att inte kurvan vek av ännu mer, men oj vad vi har petat i fett i allt han ätit sedan vi var på BVC sist. Rapsolja som tillsats i ersättning, välling osv, mjölkfritt margarin i puréer, gröter etc. Men det har gjort skillnad.

Frågade läkaren kring att gå över från Nutramigen LGG Lipil 1, till Nutramigen LGG Lipil 2. Vad som var skillnaden och om det kanske var dags att gå upp till 2:an nu när lillkillen kommit över 6-månader och enligt rekommendation brukar man gå över då. Frågade lite kring skillnaden mellan sorterna osv. Läkaren kunde inte svara på något... Han sade bara att jag visst kunde få ett sånt recept om jag ville....Vaddå vill?? Jag undrar om han SKA HA det. Någon som vet skillnaderna och varför man går upp på 2:an vid 6 månaders ålder. Mättar den mer? Mer näringsrik? Ska i alla fall gå och hämta ut på nya receptet nästa gång.
    att man byter ersättning vid 6mån är ju att 2an är mer anpassad för lite äldre bebisar.
    Alltså mer näring. Men tror inte den är mer mättande.

Så är det ju tex med vanlig ersättning, nan 1 och 2 är väl samma ersättning men 2an ger mer näring för "äldre" bebisar.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-15 21:44:36 följande:
    ok så det är därför. Ingen erfarenhet av ersättningar. Ammade dottern tills hon var helt inkörd på puréer vid ca 7 månaders ålder, och lillkillen slutade jag ju amma tvärt när läkaren rekommenderade nutramigen åt honom. Så jag har ingen koll alls på det där med ersättningar egentligen (och tydligen inte läkaren på vc heller, som skriver ut den....).
    haha.. nä, det är väl inte alltid de har speciellt bra koll?
    Men är han över 6mån skulle jag ha bytt nu.
  • mithrandil

Idag var vi på barnallergimott. Läkaren lyssnade till vad jag hade och säga och sa sen att amanda var komjölksallergisk och att hon även har förkylningsastma.

Hon anser inte att vi ska behöva provocera, dels för att viktuppgången talar för att hon är komjölksallergisk och för att hon anser att vi redan provocerat när jag gav nutramigen och althera och att det inte fungerade var ytterligare ett bevis. Nu skulle vi vänta 6mån innan vi provocerar nästa gång.
    sen skrev hon ut recept på neocate. Fick utskrivet 24 burk *6 uttag så det lär ju räcka i ungefär ett halvår.

Angående förkylningsastman skulle vi strunta i läkarna i halmstad och ge den pulmicort som vc läkaren skrev ut. Hon säger att det är löjligt att de sa att vi inte skulle göra det för att hon inte fått nån diagnos då man behövde komma dit 3 gånger med andningsbesvär. Hon sa att hon ansåg att det räckte gott och väl att det satt sig i lungorna 2 gånger.

Hon sa att vi skulle ge dubbeldos i början, 2 puffar morgon och kväll, men jag har glömt hur många dagar hon sa att "i början" var?

Hon tyckte jag skulle forsätta mata amanda precis som vanligt, alltså inte utesluta något mer för hon trodde inte hon hade fler allergier med tanke på vad jag berättat. Hon tror att symtomen kommit tillbaka för att hon ätit penicillin, det är ju ändå 10dagar sen vi avslutade kuren, kan det fortfarande göra henne dålig?

ikväll började amanda gråta jättemycket igen när hon drack sin enago. vad ska jag göra? det måste väl vara den som ställer till det? visst kan jag göra rismjölsvälling även om läkaren sa mata på som vanligt? Man kan ju alltid testa?

• mithrandil
    tes 75 skrev 2011-03-17 07:11:39 följande:
    jag skulle helt klart bytt ut enagon mot egen välling! berikar ni med neocate blir det ju näringsmässigt fullvärdigt. om det inte är så att ni misstänker celiaki? (hänger inte riktigt med på allt här..).

när vi misstänkte mjölk-- & sädesslagsallergi när dottern var 8-9 månader; bytte vi först vanlig välling & gröt mot enago men behöll nattmålet NAN, & vips slutade dottern kräkas konstant. dock blev diarréerna allt värre, så då bytte vi bort enago gröt & välling mot hemmagjorda risvarianter, varpå dotterns mage blev nästintill bra, förutom de dagar vi gav fruktpuré med äpple i. så tog vi bort äpple, då bajsade dottern bara knasigt på eftermiddagarna. till sist ersatte vi nattmålet NAN mot Althera, & DÅ blev hon helt bra. fast humöret & nattsömnen blev inte ok förrän vi också tog bort altheran (misstänker att laktosen eller maltodextrinet i den ställde till det).
    Tack för din "historia"! Känns skönt att höra hur andra har haft och hur andra har gjort.

Läkaren vi träffade trodde som sagt Amanda enbart har komjölksallergi och att alla symtom som hon fått tillbaka beror på att hon ätit penicillin och att det kan vara så att hon fortfarande har kvar lite mjölkprotein i kroppen efter att vi försökt ge henne nutramigen och althera. Kanske stämmer, men jag tycker det är så märkligt att hon får så ont i magen efter enago. Vi har iaf slutat ge det idag.
    Amanda är ju helt klart bättre nu, glad om dagarna men kvällarna är inte bra alls. Hon kallsvettas, gråter och vrider sig när hon äter och efter det verkar hon ha ont i magen. Idag gav jag enbart neocate som kvällsmål och då var det lite bättre. hörde inte att det körde runt i magen på henne och hon somnade lättare än förut.

Kavat: Jag har glömt ringa apoteket och beställa neocate.. hur lång tid skulle det ta ungefär innan de fick in det man beställt?

Förstår inte riktigt hur jag ska göra för att ta bort alla sädeslag, hon har knappt några burkar alls som hon kan äta som det är och hon totalt vägrar äta min hemmalagade mat. Men på något vis får vi göra.
    Tror jag börjar ge neocate och risvälling och blir hon inte helt bra får jag testa ta bort nästa grej.
    vad tror du om det? går det göra så istället?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-19 13:45:30 följande:
    Smillamilla: tja varför inte ? Känns som om man kan få alla möjliga sorters reaktioner ..
    Vi själva är inne på att feber kan vara en sorts reaktion.. Någon som känner igen det ??
    Min son har alltid konstig feber.
    Kan ha 41grader under natten och när han vaknar på morgonen är all feber borta och han är precis som vanlgit.
    det kan hända nån eller ett par gånger i mån. så det kan kanske vara reaktion, om han nu är allergisk.
    det vet vi ju inte heller egentligen.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:28:23 följande:
    Det där med väldigt hög feber nattetid är tydligen ganska vanligt har jag hört. Inte sagt att det inte kan vara en reaktion men feber nattetid kan även vara "normalt"
    vet du varför?
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:43:18 följande:
    Mithrandil: nä men jag tror det har något med utvecklandet av immunförsvaret men jag är inte säker.

Min storebror hade alltid så när han var liten och jag har kompisar vars barn också är sådana. Det är ofta hög feber på 40-41 grader och inte några fesiga 38 ;)
    Ja, alexander har alltid 40-41graders feber när han får det under natten. fast han har alltid superhög feber när han är sjuk också.  Men det som är så konstigt är att han alltid är precis som vanligt igen när morgonen kommer. (om han inte är sjuk på riktigt då)
Svar på tråden Allergitråden