Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

Tibell skrev 2010-08-20 07:45:53 följande:
    Gud så skönt att höra =)

Står han på helt vetefri kost nu då?! Och hur gör ni med de andra sädesslagen ?!

Jag tror jag känner mig lite deppig eftersom vi inte vet om vi är klara med lillhönans ( inte storhönan heller för del delen ) allergier. Ägg har vi tillexempel inte testat än. Men vi har tänkt att göra det under nästa vecka!
    Men mjölk, soja, vete ( inklusive vetestärkelse ) och havre känner vi oss rätt säkra på!
    Men sen börjar man ju alltid spekulera eftersom hon inte visar något på några tester alls. Hon har ju iofs gjort ett positivt patchtest på både vete och havre men det var ju hemmagjort. Hade SÅ gärna velat göra ett riktigt och på så sätt få åtmindstånde en av allergierna på papper. Jag kan ju fortfarande bli osäker ibland trots att vi får tydliga reaktioner på provoceringar. Men min hjärna verkar ha svårt att fatta ;)
    Ja alltså det är SÅN skillnad på hans mage att det inte är sant. Nu är jag så otroligt dundersäker på hans veteallergi (inkl. vetestärkelse) så det känns ändå skönt.
    han får havre i form av sina flingor på morgonen. Mackor med råg har vi faktiskt tagit bort igen. Kanske var så att vetet fortfarande stökade till det men jag tror han är känslig mot råg också. Kanske även mot havre jag vet inte...men havre i flingorna en gång per dag verkar i alla fall gå bra.
    Korn har vi inte testat än, har inte hittat något att testa det i liksom...så jag vet inte om vi ens SKA testa det just nu.

Ska ringa dietisten nästa vecka och hör om vi kan få det på livsmedelsanvisning nu för nu har vi kört utan i ett halvår, då borde vi ju vara berättigade till det. Vi har ju testat o vi är ju säkra på att han ska köra naturligt glutenfritt och då är det ju ändå inget annat sädesslag i så då behöver vi ju inte ens testa det.

Han är som en ljusstråle och han är världens goaste unge. Inte alls sånt hemskt humör längre. Humör har han men på ett normalt sätt. Alla de där utbrotten på 20-45 minuter pga "fel mat" t ex eller nåt annat är puts väck... tror inte att 2 månader i ålder har någon påverkan så det borde vara pga magen. Den är ju som en gigantisk BALLONG när han får i sig vete Plutten...

Jobbigt när man håller på att utredan allergier! har hållt på sen sonen föddes och han är ju 20 månader nu. Börjar tröttna så jag förstår ni som hållt på längre att det är påfrestande.
  • Eligrabbarna

Först måste jag bara (vet att jag upprepar mig men det betyder så mkt!!) säga att i dag när jag satt och tänkte på hur bra sonen mår med vetefritt så kom det över mig, hade jag INTE hittat denna tråden så hade sonen antagligen ätit vete fortfarande och mått pyton. Läkarna trodde ju inte på mig och jag hade ingen aning sjläv vad det kunde vara. Det var bl a kavat som berättade om likheterna med min son som fick upp ögonen för veteallergin!!!! Det känns sååå skönt. TACK!

Nu till saken Sonen mår ju bra nu, fin mage, ingen förstoppning och inga direkta eksem (visst ibland efter han sovit eller på kvällen blir han lite röd på kinderna men det kan ju vara vanlig "värmeutslag" som många får. ibland svårt att se skillnaden) och är på strålande humör

I somras så skulle vi ju testa råg och korn och havre. Havre gick bra, sen fick han testa råg och vi märkte inget direkt på magen (ingen tydlig förändring i alla fall) och inga eksem i ansiktet. Vi fortsatta då med råg och havre i kosten. Vi var hos mina föräldrar o han hade strikt vetefri kost men han fick som sagt rågmacka varje morgon.  Han hade HEMSKA utbrott när vi var där. Han blev galen om nåt gick mot honom och han kunde skrika i 45 minuter utan problem. Då vi inte såg något annat direkt så tänkte vi att det var åldern o hans vanliga hemska humör. Sedan fick han ju vete när vi var hos svärmor och humöret blev hemskare.

Nu har han strikt vetefritt och vi har även tagit bort råg igen (då miralicia ju sa att det kunde vara vattenglaseffekten ). Nu mår han PRIMA!!! Han har inte alls sånt där humör längre. Han blir ALDRIG arg på det sättet. Inte  en enda gång på flera veckor faktiskt!!! Så antagligen tål han inte råg heller.

Nu till min fråga (efter mitt långdragna inlägg ) hur vanligt är det att ett barn inte tål vete och råg men tål havre??? (korn har vi inte testat än). Låter lite konstigt i mina ögon, eller kan det  vara så??? Någon som vet?

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-21 16:37:07 följande:
    Stora dottern fick ju i sig mat med skummjölkspulver i veckan. Hon reagerade ju ganska omgående med magont och var vaken mer eller mndre hela natten pga det!
    Och nu är hon så pass förstoppad att vi måste ge henne resulax.
    Nu till min fråga. Kan man bli förstoppad när man endast fått i sig något man inte tål vid 1 tillfälle ?!
    För annars har jag ingen aning om varför hon är förstoppad eftersom hon bajsat varje-varannan dag innan!
    japp!
  • Eligrabbarna
    Mama Law skrev 2010-08-21 17:25:34 följande:
    Min Alvin tål inte vete och råg men han tål havre!! Så det går!
    Ok då kanske det är så då. Vet inte ens om jag vill testa korn...inte så mkt som innehåller korn som inte innehåler de andra sädesslagen han inte tål. Vad tror ni? Är det någon idé? Skulle väl vara för diagnosens skull isf?!
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-21 20:16:58 följande:
    Usch stackare =(

Jag tror nog vi kommer få ge henne lactulos nu ett tag tror jag! För efter en sån här kväll blir hon jätte rädd för att bajsa. Inte så konstigt med tanke på vilken megaklump det var som kom ut !! Hon hade ju inte bajsat sen tisdags ( fick i sig mjölk i onsdags)

Blir bara så förbannad på svärmor som svarande ( när jag berättade om kvällen ) att så kan man inte reagera på mjölk...hon behöver mer fibrer.
    Det är också hon som gladligen låter dottern bita ett bett i hennes protienbar med chokladöverdrag! VARFÖR fattar inte människan. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för henne.
    Dessutom tror hon inte minstingen är allergisk heller utan kommer kunna äta allt vi bara "hittat på" hon är allergisk mot om 3-4 månader när hon ska börja dagis. Tror nog knappast ingen av allergierna har hunnit växa bort tills dess *mutter*
    då tycker jag att ni ska säga att hon inte får ha hand om era barn förrän hon följer era direktiv! barnen ska ju inte behöva lida för att hon fattar trögt!! till o med min svärmor fattar ju nu haha
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-21 21:55:54 följande:
    Ja jag vet inte hur vi ska handskas med henne. Jag älskar min svärmor och vi har en jätte fin kontakt men när det gäller barnens allergier slår hon dövörat till. Hon tror att vi liksom "hittar på dem". Jo visst är det skoj att laga special mat, lägga ut massa mer pengar på mjölk/soja/vete/havre fria varor, visst tycker vi det är skoj att låtsas att vi sitter vakna hela nätter varje gång stora tösen fått mjölk i sig mm mm. Varför tror hon vi skojar ?! Hon är nog bara lite segstartad. Min släkt tar detta på fullaste allvar och frågar alltid en gång extra innan de ger henne någon men det beror nog på att vi har massa allergier på just min sida. Men nu har det ju krypit fram att sambons bror antagligen också var födpämnesallergiker som liten eftersom han hade extrema problem med eksem..idag är han "bara" allergisk mot damm!

Ska be sambon ta ett ordentligt snack med henne snart!
    jag tror bara det handlar om okunskap tyvärr. min svärmor var ju likadan. det var ju först nu när vi var uppe och hon verkligen SÅG hur sonen såg ut i ansiktet o magen så förstod hon...
    tror inte de är så vana, "förr" pratade man ju inte lika mycket om allergier.
  • Eligrabbarna

Älsklingen: idioter!!! Varför kan de inte bara tro en så man slipper plåga barnen!!! Lycka till

• Eligrabbarna

Visst blir man ledsen när de inte tror på en som förälder. jag glömmer aldrig läkarens min och ord när han sa att det minsann inte var nåt fel på min son...hans mage var som en ballong, förstoppad, var JÄMT missnöjd, jag bar runt på honom jämt fast han var 15 månader, sov urkasst och hade eksem i ansiktet...men nä  nåt fel vad det ju inte på honom, bara en nojig mamma eller?!??!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-23 17:44:59 följande:
    Någon som vet om björkpollen allergi och gräsallergi hos barn är något som växer bort ?!
    jag är/var björkpollen allergisk. fick det som barn (i tonåren) men jag känner inte av det längre...
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-24 07:14:03 följande:
    Nu måste jag ställa lite frågor till er kunniga!
    Läkaren vill ju att vi ska börja testa lite laktosprodukter på stora tösen men jag är inte riktigt säker på att jag vet vad det innebär ?! Är det i princip samma som mjölkproteinallergi bara att man byter ut alla mjölkprodukter mot laktosfria då ?! Och hur funkar det med mjölk i mat ?!
    Kan barn med laktosintollerans tex äta fiskbullar ?! Det är ju skummjölkspulver i det. Det var nämligen det hon reagerade på i Onsdags och som hon fortfarande är förstoppad av!!
    ja du byter ut ALL mat mot de laktosfria alternativen som finns i affären, skummjölkspulver är torkad mjölk (om jag inte är helt ute och seglar) och då innehåller det ju laktos så det bör hon ju inte heller äta!

Klart man kan bli förstoppad av laktosintolerans (finns ju massa varianter) men det är ju inte det vanligaste direkt, vanligare vid mjölkproteinallergi i alla fall... ge henne LITE laktosfri mjölk bara till att börja med, alltså ge henne SMÅ mängder så ni inte kör på med en tallrik yoghurt eller nåt reagerar hon så sluta med en gång för ni vet ju hur hon reagerat förut
Svar på tråden Allergitråden