Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

Hur vanligt är det att man reagerar med andra symtom än eksem vid kontaktallergi...eller alltså typ om man bakar med vetemjöl o sen att det yr runt? fått för mig att det mestadels är eksem då men jag kan vara helt ute o segla.

Jag funderar mer o mer på om det inte är så at han är känslig för att man har mjöl hemma...för nu har jag ingen aning om vad han fått i sig ooch har ett hemskt humör o sover dåligt.
    Tror inte direkt på att den minimala mängd korn han får i sig av flingorna ska påverka honom när han kunnat äta både havre och råg utan att reagera på samma vis.

• Eligrabbarna
    Angel Gbg skrev 2010-09-20 19:10:31 följande:
    Eli C reagerar inte med eksem om det yr i en lokal utan då är det sömn, humör och mage. För att få eksem så jag verkligen ser det och inte bara prickar och den torra huden osv krävs kanske mycket kontakt. Å andra sidan hade jag hellre haft torr hud vid mjölyr i lokal än att halva systemet slås ut och hon förvandlas till trött, gråtane astmatiskt monster
    ja absolut det hade jag med! men det är därför jag frågar, för att jag inte vet.

Vi trodde inte alls sonen var så känslig och vi vet ju ännu inte men det är det enda vi kan komma på. Annars vet jag inte vad det tagit åt honom eller varför magen inte blir mindre. Han får ju inte i sig något med vete. Vi är väldigt noga här hemma nu och på dagis är de ju också noga (hänt "olycka" en gång där). Nu är det ju ändå 3 v sedan han fick i sig den där lilla biten macka på dagis av misstag. Då borde det ju inte bli VÄRRE med hans humör och sömn även om det inte är bra än.

Fattar ingenting känns som om allt blir värre och värre bara... önskade att han skulle bli bra nu när vi tagit bort vete. usch känner mig så trött på att han aldrig får må bra! hur fan ska man veta vad han tål och inte!!!
  • Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-20 19:39:01 följande:
    Eligrabbarna skrev 2010-09-20 18:50:23 följande:
    Hur vanligt är det att man reagerar med andra symtom än eksem vid kontaktallergi...eller alltså typ om man bakar med vetemjöl o sen att det yr runt? fått för mig att det mestadels är eksem då men jag kan vara helt ute o segla.

Jag funderar mer o mer på om det inte är så at han är känslig för att man har mjöl hemma...för nu har jag ingen aning om vad han fått i sig ooch har ett hemskt humör o sover dåligt.
    Tror inte direkt på att den minimala mängd korn han får i sig av flingorna ska påverka honom när han kunnat äta både havre och råg utan att reagera på samma vis.
    Jag tror faktiskt mer på flingorna om han nu inte blir bättre. För vete, råg, korn och havre är ju "släkt" och det finns ju som sagt personer som bara reagera på en sak eller på några eller alla. Vad är det som säger att han inte är allergisk mot vete och korn? Precis som vissa tål ärtor men inte bönor osv.

Och om han bara blir sämre betyder väl i så fall att han blir mer och mer allergisk mot korn och reagerar mer och mer på mindre och mindre mängd.
    Sen är det som vanligt det där med vattenglaset. Lite funkar men misstag med macka, mjöldamm, var det play doh på dagis också? och flingor, ja, där gick gränsen?
    Jag har som sagt ingen aning. Men lite andra tankar i alla fall.
    jo jag förstår men min tanke är "hur fan får jag bort allt?" om edt nu är så att han är så allergisk så blir det ju  väldigt svårt att ha honom på dagis om han ska vara helt fri från allt damm, o allt sånt?!
    kanske bara är dum,  men jag tycker det känns otroligt svårt.

vi har tagit bort flingorna nu så vi får väl se vad som händer...
  • Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-20 19:54:54 följande:
    Ja, det finns en anledning till att jag varit hemma med sonen tills nu... Nu är det dock dagisdags, får nog chans att återkomma.
    mm det hade jag också varit om jag hade kunnat men det funkar inte har ändå sett till att jobba natt så han bara behöver vara där halvtid ist för heltid som han annars hade behövt vara då vi båda jobbar heltid.
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-20 20:03:45 följande:
    ELI : Kan det inte vara lite som K Kavat säger med vattenglaset ?? Det har ju hänt en del olycker på senaste tiden och det tar ju ett bra tag för magen att läka.
    Vi hade ju samma problem med minstingen.. Hon blev ju aldrig bra trots att vi tog bort allt hon inte tålde. Tillslut gick vi ner på en extremt ensidig kost ( bara ris egentligen ) och lät magen läka och idag mår hon hur bra som helst =)
    Han kanske behöver en mycket mer skonsam kost mot magen så den får vila lite så kanske hans allergier blir bättre de med!! Om hans mage nu är "sårig" så kanske han skulle äta väldigt väldigt snäll mat. Inga starka kryddor mm
    För han har väl en rätt så känslig mage ??
    jo så är det säkert. problemt är fortfarande dagis... kan ju fixa det hemma men väldigt svårt att få till det under en kort period på dagis får väl göra det bästa av situationen...
  • Eligrabbarna
    lillasysteryster skrev 2010-09-20 21:48:34 följande:
    Eli: Barnen på min förskola smakar gärna på play doh degen...
    .
    ok ska höra på dagis om han brukar käka på den eller inte.

Just nu känner jag mig bara nere...känns som om vi aldrig kommer få tillbaka vår glada kille! Det kommer ju bli misstag mer eller mindre hela tiden. Hur sjutton ska man kunna värja sig mot fel?!?! Det är ju omöjligt, man måste ju leva också. kan ju inte gå som en polis överallt.
    Vill ju att han ska må bra givetvis men hur sjutton gör man då`! Hade tänkt gå över och jobba dag vilket innebär mer tid på dagis...kanske ska skippa det då, för då blir det ju än värre! Hemma har man i alla fall lite mer koll än på dagis.

Fasen, blir galen, han mådde ju så bra innan sommaren!!!
  • Eligrabbarna

Vad använder ni när ni ska panera fisk till era veteallergiker??
    Funderar på mina bovete/majsflingor att krossa och vända fileerna i? Har inte cornflakes hemma men borde inte detta också gå? Eller majsmjöl??
    Vad tror ni??

• Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-21 15:35:50 följande:
    po-fiber
    bara pofiber?
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 17:41:53 följande:
    Jag skrev för några dagar sen om min flicka som har kinder som blossar upp (går även ner runt munnen och över näsbenet och upp i pannan. Men det är mest markant på kinderna). Fick inget svar då, så jag antar att ni inte vet just det jag frågade om. Det har i alla fall blivit värre och värre. Vi har fått en tid på sjukhuset om 3 veckor, men det är ju länge dit.

Nu tänkte jag höra med er om ni vet hur vi bör förhålla oss. Ska vi utesluta allt som hon verkar reagera mot (hon är inte allmänpåverkad och har inte ont av det... är "bara" en obehagskänsla för henne)? Eller är det safe att experimentera och ge henne allt och på det viset försöka luska ut vad det är?

Jag har trott frukt... Hon har reagerat på apelsin och äpple bland annat. Saft reagerar hon mycket starkt på, och där är äpple i blandsaften som hon druckit.
    Men i morse såg hon verkligen illa ut, och då hade hon ätit fil och flingor till frukost.. Inga äpplen eller annan frukt..
    vad är hon allergisk mot annars?
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 18:21:06 följande:
    Ah, sorry Här skrivs så mycket så det har jag missat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 17:58:20 följande:
    vad är hon allergisk mot annars?
    Hon har, fram till nu, inte varit allergisk mot något...Jag vet inte... Jag har ju har ju haft mina misstankar då och då om att det kan vara så. Men så har det blivit bra, och jag vet inte... Man vill ju inte "leta" fel heller, när allt är bra. Så när det varit bra så har jag inte proppsat på att det ska undersökas vidare. Utan jag har bara tänkt att det är jag som överreagerar.
    Men andra gånger när hon blossat upp, har hon inte ätit något med mjölk. Så det är i så fall fler saker hon reagerar på. Hon åt Kellogs cornflakes till filmjölken.

Nu när jag ser ditt nick så får jag en flashback och så skäms jag... Visst skickade du ett jättesnällt inbox till mig för ett tag sen?? Jag skulle svarat och tackat för erbjudandet men satt illa till då och sen har jag glömt Skäms
    min sons "första" symtom på veteallergi var ju röda kinder...lägger in några bilder på min sida om du vill kolla.
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 20:01:22 följande:
    Jättegärna! *springer och kollar*
    hmm gjorde fel. nu ska du nog kunna se...
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 20:07:08 följande:
    Såg inga bilder nu, men lägg jättegärna upp och hojta till här.
    Det är svårt att få till bra närbilder med min kamera. Men så här så K ut för 3 veckor sen. Vad hon ätit då vet jag inte. Sen dess har det blivit värre och värre, som hon ser ut på bilden ser hon ut hela tiden nu. Då kom det och gick och var ungefär så här när det var som värst. Men nu ser hon som sagt ut så här för jämnan och blir rödare och rödare för varje gång hon "blossar upp".

ser ut som min sons kinder när han får i sig vete...

• Eligrabbarna

Lalalong: ja eg började det redan när han var någon månad (vis smakportionsdax) han sov superdåligt, skrek mycket, var klängig etc. När han var 8-9 månader och började få äta mer i mer av vår mat började dessa ilskna kinder komma. Han sov sämre o sämre, väldigt uppblåst mage, klängig o mammig till tusen - ingen annan fick komma nära honom, hård i magen.

Han är väldigt tydlig nu när han får i sig nåt; röd om kinderna (kommer inom någon halvtimme, timme), svullen mage, skrikig (hemskt hetsigt humör) och klängig

• Eligrabbarna

Ni som har barn som reagerar på luftburet med magproblem, har ni stöd från barnen läkare gällande detta? Alltså vad säger de om det hela? Är det "möjligt" enligt dem (man vet ju att det man själv vet är möjligt är inte samma sak som vad läkarna anser möjligt...)?

Ja rent allmänt, vad har era barns läkare sagt om det hela?!

• Eligrabbarna

Nu känner vi oss väldigt säkra på att sonen "bara" är allergisk mot vete men att han däremot är väldigt känslig. Vi vet nu att han inte tål "mjölspill" heller utan att han blir dålig när man t ex bakar bröd hemma med vetemjöl.

Detta var andra eller tredje gången han blev dålig när vi bakade hemma men att han inte ätit något konstigt. Han har fortsatt få flingorna med maltextrakt från korn i, just för att vi skulle veta vad som var vad. Nu är det inget som helst problem med sömn eller humör trots att han får dem, men nu är det ca 1½ vecka sedan vi bakade hemma och nu har han sovit 3 hela nätter och humöret har också varit bra sedan dess.

Det var samma sak de andra gångerna. Sov extremt dåligt och hade hemskt humör...utan att han ÄTIT något konstigt, så helt klart kan han äta råg, korn och havre men måste vara väldigt noga med vetet.

Frågan är "hur gör ni??". Har ni tagit bort allt vete hemma eller kan ni baka om ert barn är borta några timmar? Vart drar man gränsen liksom?

• Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-26 12:42:49 följande:
    Jag hade slutat baka med vete. Det lägger ju sig som ett damm i hela köket. Det finns så många andra mjöler att baka med för er, så jag ser inte vitsen med det omn han mår kass en vecka.
    Behöver ni av någon anledning baka, gå hem till någon annan.
    nä bakar mest för att spara pengar än att köpa saker som bröd och bullar mm.

Får försöka få in lite mer naturligt glutenfritt hemma så han inte behöver få i sig vete...
Svar på tråden Allergitråden