Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

Måste fråga; om man är känslig för kontakt får man alltid eksem där man haft själva kontakten??

Sonen får ibland röda kinder och vi vet att han inte fått i sig något vete. I dag t ex så var han inte röd på kinderna när vi hämtade honom på dagis (och detta kommer nästan alltid inom 0-2 timmar om ha nfått i sig något). Sen när han hade varit hemma ett par timmar så blev han röd på kinderna. Min mamma hade bakat bullar hemma hos oss några timmar innan och då med vanligt vetemjöl eftersom vi aldrig sett någon kontakt/"yr" allergi förut. Nu undrar jag om detta kanske är pga att han reagerat på det mjöl som yr runt här hemma (antagligen) fortfarande.

Vad tror ni???

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-14 19:46:11 följande:
    Eligrabbarna : När lillhönan hade sin kontaktallergi mot mjölk fick hon utslagen där mjölken nuddat henne eller där vi tex tagit i henne/pussat på henne.
    Men det kan kanske vara olika ??
    Har han reagerat med röda kinder innan när ni bakat ?? Eller lagat mat med vetemjöl som redning??
    Annars kan ni kanske testa att dutta lite vetemjöl på hans arm eller något för att se om han reagerar.
    Men det låter ju troligt att det skulle kunna vara så. Eller så har han kanske hittat någon liten bullbit någonstans??
    alltså han har ju aldrig haft eksem någon annanstans än på kinderna och jag tror inte han reagerar med eksem någon annanstans även om vi skulle lägga mjöl på hans arm t ex, men testa kan jag ju göra.

jag har aldrig tidigare reflekterat över om han reagerat med röda kinder efter jag bakat/lagat mat förut. Jag har bara tänkt på att ibland har han haft röda kinder utan att vi vetat varför, utan att han fått i sig någon vete vad vi vet i alla fall
  • Eligrabbarna

Ska ha kalas för stora sonen på lördag. Vart mjölk o vetefritt för alla då stora sonen äter vetefritt tillsammans med en annan tjej som är bjuden och sen lilla sonen som äter vetefritt då... ska bli intressant att se vad alla tycker om det

• Eligrabbarna
    FenomenaA skrev 2010-09-17 21:10:38 följande:
    Är det någon som har hemmet helt mjölfritt, trots att något/några barn tål mjölk? Jag börjar känna att det kunde vara värt att prova under en period, för att det är så svårt att veta varför lilleman blir dålig (prickar och klåda) regelbundet. Är något han äter, något jag äter, något han får i sig/på sig av misstag? Dottern skulle äta och dricka mjölk på förskolan tre luncher i veckan, och antagligen behöva extra kalcium (hon vägrar att prova Ricedream). Jag har fått lite olika bud om detta att ha mjölkfritt för ett barn som tål mjölk. Som det är nu så lagar vi mat utan allt, och dottern och maken äter mjölkprodukter vid sidan av.
    Det är ju egentligen nite så svårt att köra mjölkfritt hela familjen. Lillkillen hade ju mjölkfritt i ett år innan vi kom på att det var vete som ställde till det och inte mjölken...nu har dock stora killen mjölkfritt pga utredning för förstopppning. vi kör mjölkfritt allihop. Visst har vi mjölk ehmma som vi vuxna dricker men det kunde vi eg skippa det också, all mat och så lagas mjölkfritt och vi har inte så mycket annat med mjölk i heller utan försöker köra frittt för oss alla.
    Enklast få faktiskt så är det mindre risk att man ger fel
  • Eligrabbarna

Förstår inte det faktiskt. Visst, ju mindre mjölk man dricker desto känsligare för laktos blir man oftast, men mjölk i sig är ju inte direkt superviktigt. Kalcium kan man ju få i sig genom mjölkfria alternativ. I övrigt ser jag, som har två "magbarn", mjölk bara som något ont. Massor av socker och gör mest skit med tanke på barns känsliga magar. Ser man bara till att de får i sig kalcium tycker jag inte det är nåt problem, men det är bara min egen uppfattning

• Eligrabbarna

Gjorde en tårta till sonens kalas då det är mjölkfritt och vetefritt
    Det var dock ägg i för er som inte tål det. Det var marrängbotten med rice crispies i, vaniljkräm mellan, marräng över sedan hade vi havregrädde över men sonen fick vaniljsåsen över också eftersom vi kör havrefritt för honom nu också. Sedan röda vinbär ovanpå.
    Var väldigt populärt bland alla.

Chokladbollar gjorda på bovete ist för havre. Också populärt.

• Eligrabbarna

hmm jag är så förvirrad. vet inte vad jag ska tro.

Senaste 2-3 kvällarna har sonen varit VÄLDIGT svår att få att sova. I går sov han 1 timme på dagen men somnade ändå inte förrän 22:30 fast han var så trött att ögonen gick i kors. I kväll har han hållit på i 1½ timme och nu fick vi ta upp honom så han får ligga hos pappa i soffan.

Han verkar inte direkt ha ont för när han kommer upp till oss så blir han lugn men han ska INTE ligga i sängen. Han har stor mage, men inga eksem. Han var hård i magen i morse och tryckte ut en hel del och sedan 5 min senare så var han jättelös i magen.

I natt somnade han som sagt 22:30, vaknade igen 03:30 o var vaken i minst en timme...somnade igen men ville upp för morgonen redan 06:30...
    Han vaknar ofta en gång per natt så själva uppvaket på natten var inte så märkligt men att han har så svårt att somna på kvällen.
    han är lite förkyld men inte alls så det ska påverka nattningen så till den milda grad.

Vi har tagit bort råg sedan i somras och havre sedan ca 2 veckors tid. Det enda nya är att vi testade rice crispies som ju innehåller maltextrakt gjord av korn (korn är det enda sädesslaget vi inte testat än). Det fick han första gången i tisdags eller onsdags, så det skulle faktiskt kunna stämma att det är det han reagerar på....maltextrakt står sist i innehållsförteckningen så hur stor är verkligen risken att det är det han verkligen reagerar på?! Jag menar, det kan väl inte vara så stora mängder han får i sig om han äter kanske 2 msk flingor på en dag.

Han verkar sååå otroligt närhetstörstande men inget tyder på att han har ont i magen eftersom han blir tyst när han kommer upp till oss...men kanske besvärar honom fast han inte har ont?!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-19 20:40:42 följande:
    Eli : Usch vad svårt =( Har egentligen inga råd eller tips alls !! Men det låter ju som att det kunde ha varit flingorna ?? Annars får man väl gå igenom alla andra alternativ som nya tänder, utvecklingssprång, nya intryck mm. Men iochmed att han är ett allergibarn brukar man ju tänka i de banorna först..så gör vi i allafall..allergiskadad som man blivit ;)
    grejen är den att han inte reagerat på varken tänder eller nya intryck förut. Kan inte säga att han direkt reagerat med dålig sömn när han haft sina utvecklingssprång heller utan det har bara varit när han fått i sig nåt han inte tål. Å andra sidan så kan man ju som du säger, kanske tolka det som det är pga nåt han fått i sig fast det egentligen är något helt annat?!

Skitsvårt. Ibland känns det fortfarande som om jag inbillar mig och önskar att vi bara kunde ta bort all "specialmat" och sen bara funkar det!! Fattar inte att det inte bara finns ett test man kan ta så får man 100% rätt svar ang allergi...
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-19 20:49:14 följande:
    Tro mig..jag önskar också att man kunde få allergierna svart på vitt! Det är såå otroligt jobbigt när man själv tvekar! Jag tvekar ju än idag på alla dotterns allergier trots att jag ser reaktioner VARJE gång hon får i sig något hon inte tål.
    Mitt hopp ligger hos den nya läkaren nu..att vi kan få remiss till lapptest. För någonstans tror och hoppas jag att åtmindstånde hennes vete och havreallergi kommer synas där!! Det skulle vara en enorm lättnad för vår del!
    Eran läkare kanske har lust att skriva remiss till lapptest ??

Jag skulle nog tolka det som att han fått i sig något han inte tål. Uteslut korn också för säkerhetens skull!!
    Eller har han kunnat äta något med det innan utan att reagera ?
    nä vi har inte testat korn förut så vi vet inte om/hur han reagerat på korn.

Grejen är den att sonen sällan verkar få tydligt ont i magen när han får i sig sädesslag utan det vi märker det på är att han sover dåligt, blir hård i magen, får ett jävla humör och blir klängig. Det är dock inte så att han är otröstlig och har tydliga symtom från just magen...så det är så svårt. Hade varit enklare om han hade fått tydliga symtom, men just "klängigheten" är en tydlig markör tillsammans med sömnlösheten...
    Det har ju varit ända sedan han var liten. jo vi får utesluta korn också. Tycker bara det är så märkligt att han är så känslig om han nu reagerar på korn.
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-19 21:17:12 följande:

El I : Håller med kavat =) Missade att han har svullen mage så det låter absolut som att han har reagerat på något!! Och som sagt..han är nog känsligare nu pga av förkylningen nu och att magen inte får vila!!

Bakade inte din mamma något med vetemjöl i förra veckan ?? Han kanske har reagerat på allt damm som andats in?? Vi misstänker ju att lillan blivit värre när vi bakat ( tur det inte händer ofta ) så nu har vi slängt vetemjölet här hemma!!!

jo hon bakade bullar i tisdags...o även matbröd med vetemjöl i...hmm just det, tänkte inte ens på det. Jag hade ju funderingar på det tidigare också i o med att han fick röda kinder "utan anledning". Han har haft röda kinder på kvällarna denna vecka men inte direkt dagtid så jag har tolkat det som "trötthet" typ.

Kanske är vetet trots allt då?! Kändes som så otroligt lite för att han skulle reagera på flingorna...

Nä det kan ju tyckas att han aldrig får vila men vi har ju bara gett honom saker han tål sen i somras. Vi har ju tagit bort både havre och råg sedan i somras, så han bara ska få sånt som han tål. Sedan har ju dagis gjort ett misstag för ca 2-3 veckor sedan, men i övrigt har han ju inte fått något konstigt alls. därför tyckte vi inte det var dumt att ge honom de där nya flingorna. Han har ju trots altl varit "fri" från testninng i 2 månader ungefär. Vi är ju väldigt oerfarna gällande sån här "känslig" allergi som sonen verkar ha.

De lekte föresten med sån där deg på dagis i torsdags också...
Svar på tråden Allergitråden