Allrona skrev 2010-10-18 07:38:37 följande:
Det var jag som tänkte göra ett sånt test på min dotter. Jag gjorde dock inte det när jag läst att astma och allergiförbundet skrev som ovan.
Jag fick senare veta att de faktiskt gör de testerna inom sjukvården i flera andra länder i Europa och är alltså godkänd som allergitest där. Så något "hokuspokus" är det nog egentligen inte. Det är bara inte en godkänd metod i Sverige.
Jag tror inte att det är hokus pokus - jag har nämligen tagit ett sådant test själv - vilket visade på intoleranser mot många livsmedel. Jag har inte matallergier med akuta symptom, utan hade mer smygande symptom som förstoppning, eksem, huvudvärk, ständig känsla av stress mm. Efter att jag uteslutit det jag är överkänslig mot har alla dessa symptom lagt sig - så det har funkat för mig i allafall.
Grejen är den att min son uppvisar mycket snarlika symptom som jag och därför funderar jag på att göra ett sådant test på honom.
Vården har ju en annan syn på sådana test än ex näringsterapeuter och jag själv är nog, eftersom det gjort sådan skillnad för mig, beredd att hålla med om att åtminståne det testet jag tog visade på något av värde. I Sverige är vi ju extremt skeptiska mot sådant som inte är bevisat vetenskapligt 100 gånger om. Det är ju tex inte tillåtet för ex näringsterapeuter att behandla barn under 8 år i Sverige, medan det är tillåtet i de andra nordiska länderna.
Men visst, testen är dyra.