Inlägg från: Tillalamm |Visa alla inlägg
  • Tillalamm

Allergitråden

Jag förstår inteRynkar på näsan

När jag tog bort havre och ägg så försvann min sons prickar runt munnen och höll sig borta ca 4 dagar. Sedan fick han i sig lite fiskolja (0,5 tsk) och dagen efter kom prickarna tillbaka. Jag tog direkt bort fiskoljan och återgick till den gamla kosten som han hade under de dagar då prickarna var borta. Det är nu 4 dagar sedan, men prickarna är kvar, trots att fiskoljan är borta.

Kan en reaktion verkligen hålla i sig så länge?

• Tillalamm
    JPL skrev 2010-10-16 11:17:33 följande:
    Jag tycker att fyra dagar låter lite, och det är nog väldigt individuellt hur länge det sitter i. Ibland kan prickar och eksem behöva lite kortison för att ge med sig även om det som barnet inte tål är borta.
    Jaha - en reaktion kan alltså sitta i mer än fyra dagar? Trodde att det skulle försvinna fortare än såFlört. Förhoppningsvis var det då något han reagerade på i fiskoljan och att det är prickarna från den reaktionen som sitter i. Tack för svaret!
  • Tillalamm
    Tillalamm skrev 2010-10-17 20:58:19 följande:
    Har någon här gjort Scandlabs matintoleranstest på sig själv eller barn?
    Eller Food Detective-testet?
  • Tillalamm
    Allrona skrev 2010-10-18 07:38:37 följande:
    Det var jag som tänkte göra ett sånt test på min dotter. Jag gjorde dock inte det när jag läst att astma och allergiförbundet skrev som ovan.
    Jag fick senare veta att de faktiskt gör de testerna inom sjukvården i flera andra länder i Europa och är alltså godkänd som allergitest där. Så något "hokuspokus" är det nog egentligen inte. Det är bara inte en godkänd metod i Sverige.
    Jag tror inte att det är hokus pokus - jag har nämligen tagit ett sådant test själv - vilket visade på intoleranser mot många livsmedel. Jag har inte matallergier med akuta symptom, utan hade mer smygande symptom som förstoppning, eksem, huvudvärk, ständig känsla av stress mm. Efter att jag uteslutit det jag är överkänslig mot har alla dessa symptom lagt sig - så det har funkat för mig i allafall.

Grejen är den att min son uppvisar mycket snarlika symptom som jag och därför funderar jag på att göra ett sådant test på honom.

Vården har ju en annan syn på sådana test än ex näringsterapeuter och jag själv är nog, eftersom det gjort sådan skillnad för mig, beredd att hålla med om att åtminståne det testet jag tog visade på något av värde. I Sverige är vi ju extremt skeptiska mot sådant som inte är bevisat vetenskapligt 100 gånger om. Det är ju tex inte tillåtet för ex näringsterapeuter att behandla barn under 8 år i Sverige, medan det är tillåtet i de andra nordiska länderna.

Men visst, testen är dyra.
  • Tillalamm

Tänkte lägga ut en fråga till alla "prick"-experter härFlört

Min pojk får prickar runt munnen av SÅÅ mycket (bla. havre, vete, ris, bovete, äpple, gurka mm). Hans läkare är inte så bekymrad eftersom sonen "inte har fler symptom än så", som läkaren brukar uttrycka det hela. Läkaren verkar vara av åsikten att om det inte finns fler symptom än prickar, är det lugnt att ge barnet all mat (även sådan mat som sonen får prickar av). Läkaren vill gärna förklarar prickarna med att de kommer av att sonen använder napp. Jag vet dock att så inte är fallet, eftersom prickarna kommer och går oavsett hur mycket nappen används.

Till saken då. Vilken är er åsikt - ska man eller ska man inte utesluta mat som "bara" ger prickar?

En annan sak också. Jag har märkt att om jag ger min son samma sak varje dag - låt säga att han exempelvis får rivet äpple i gröten varje dag i tre månader - så börjar han reagera på äpple. Det verkar alltså som att han börjar reagera på sådant han får för ofta (han tålde äpple var dag fram tills han hade fått det i ca tre mån). Hur gör ni andra med allergiska/överkänsliga barn - roterar i deras matintag?

Applåd till den som orkat läsa såhär långtGlad

• Tillalamm
    Maddisen80 skrev 2011-01-17 17:34:48 följande:
    Jag tycker att du ska testa utesluta mat som han reagera på och få prickar av,klia han sig med`?
    Ja, han kliar sig lite, men det verkar inte störa honom jättemycket. Han har inte eksem eller prickar någon annanstans. Precis som någon påpekat, blir det ju väldigt ensidig kost om man ska ta bort allt som ger prickar.
  • Tillalamm
    ELI 79 skrev 2011-01-25 17:57:25 följande:
    Någon som kan hjälpa mig att rådda lite i E.s mage! Han verkar ju må väldigt bra nu. Bra humör, sover hela nätter, lite hård i  magen fortfarande dock eksemen på kinderna kommer ju bara när han får i sig nåt han inte tål MEN och ett stort MEN. Hans mage är alltid så uppblåst!! Fortfarande! Den blev ju bättre med vetefritt men den är fortfarande större och mer uppblåst än den borde vara. Inte varje dag men nästan!
    Vad kan det bero på? Är det ok att ha en sån där stor mage om han inte verkar må dåligt? är det NORMALT att ha en uppblåst mage kanske t o m?

Funderar om det beror på förstoppningen/hårda magen? Vart kommer den ifrån då? Har han samma som storebror där de bara tror  det har att göra med att han har slöa tarmar (slow bowel syndrom).
    Blir galen?!?!
    Min plutt hade också så. Nu har vi uteslutit gluten helt och så även mjölk. Nu är han mycket bättre i magen, även om förstoppningen består. Jag är också känslig för mycket, och när jag ex får i mig mjölk (som jag är inteolerant emot) blir min mage uppsvälld och gasig, så det kan ju vara att han är känslig för fler saker han äter, bara det att han inte får så våldsamma symptom av det. Har ni testat glutenfritt?
  • Tillalamm
    ELI 79 skrev 2011-01-26 08:53:27 följande:
    han äter ju helt sädesslagsfritt och mjölkproteinfritt....han kan således inte äta vanligt glutenfritt heller för han tål inte vetestärkelse. Han måste ha naturligt glutenfritt
    Samma med min plutt. Men det kanske är andra saker han inte tål - min pojk tål ex inte ris eller bovete heller, vilket ju är naturligt glutenfritt. Vi har fått prova oss fram genom att provocera och skriva dagbok. Det är så jobbigt när man inte vet vart reaktionerna kommer ifrån!
  • Tillalamm
    ELI 79 skrev 2011-02-06 14:44:38 följande:
    Nu måste jag fråga er igen, en av mina galna frågor.

Vi är lite konfunderade här hemma. Sonen är väldigt svårtydd i sin "allergi". Vissa gånger verkar han extremt känslig, andra gånger reagerar han inte alls. En del gånger reagerar han efter några minuter med röda kinder, andra gånger inte alls. Ibland tar det 1 dygn innan reaktion ibland 4 dygn osv.

Det känns inte riktigt "korrekt" angående allergi och det är det som gör oss så galna här hemma. Om han var tydlig så skulle vi vara mer säkra. Som när jag läser tillbaka och han hade mjölk och vetefritt förra våren så sov han bra i 2 veckor sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. I höstas hade han ju "bara" vetefritt och då sov han bra utan att vakna en enda gång på över 2 veckor och ändå fick han då glukossirap och vi var inte speciellt noga med "hygienen" gällande t ex att han ska ha egen smörbytta, tvätta händerna emellan vi tar i annan mat etc.

OM han nu var så allergisk som han verkar så borde han ju helt klart reagerat då också och sovit urkasst men det gjorde han ju inte. Nu när vi testat mjölkfritt var det också bra i ca 2-3 v sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. Dessa 1-3 veckors bra sömn har genomsyrat hela hans liv och i övrigt sover han urkasst  emellan.

Då ploppar återigen min tankegång upp angående sonens temperament och humör. Jag och mannen har länge funderat på om E inte har ADHD. Det finns i släkten och sonen har helt klart många av dessa symtom. Jag har både läst och sett program angående detta med gluten och  mjölkproteinfri kost hos barn/vuxna med adhd/damp och liknande. Många upplever att de blir mycket lugnare i sin funktionsnedsättning när  de äter gluten och mjölkfritt. Jag funderar därför på om det kanske är så att han trots allt har adhd och därför blir lugnare när han äter denna typ av kost men att det egentligen då inte har någon väldig struktur när han sover dåligt och när han sover bra, när han har dåligt humör och när han har bra. Alltså han blir ju bättre, men att han ibland ändå är dålig/bra fast han ätit enligt reglerna/fuskat`???

Någon som har någon idé??

Jag tycker nämligen annars att hans "allergi" är alldeles för ostyrslig för att det ska gå att få nån bukt på det. För vi HAR ju varit väldigt noga och ändå sover han dåligt, och de gånger vi medvetet fuskat eller gjort ett misstag så har han ändå inte fått någon reaktion?!?

Hans mage isf är ett annat kapitel (förstoppningen) och det är nog samma som storebror har isf och har inget med maten att göra, liksom eksemen i ansiktet vilket jag också har problem med vid visst födointag.
    Vet inte riktigt hur det hänger ihop med hans allergier men jag kan iallafall bekräfta det där med mjölk och glutenfri kost - jag har ADHD och blir mycket bättre med mjölk och glutenfri kost.
Svar på tråden Allergitråden