Inlägg från: Tillalamm |Visa alla inlägg
  • Tillalamm

Allergitråden

Fattar inte riktigt detta.

Min pojk är överkänslig mot mycket - mjölk, gluten, ris, ägg, bovete mm. Han får prickar eller eksem runt munnen om man får i sig av det han inte tål.

Nåväl. Sedan vi uteslutit allt detta ur hans kost har han inte haft prickar eller eksem på ca 6 mån. För tre veckor sedan testade jag (på en läkares inrådan) en tsk rismjölk på honom för att se reaktionen. Det dröjde ca 1 timme sedan hade han eksem runt munnen. Alltså tål han fortfarande inte ris.

Jag återgick direkt till den vanliga kosten som han tålde innan vi provocerade. Dock är eksemen fortfarande kvar och det ser ut som att det kommer nya röda prickar - trots att han inte får något av det han inte tål. Det känns precis som att det är något av det han tålde tidigare som han helt plötsligt reagerar på nu bara för att vi provocerade.

Kan det vara så? Idéer eller erfarenheter?

• Tillalamm
    Tillalamm skrev 2011-06-30 19:46:26 följande:
    Fattar inte riktigt detta.

Min pojk är överkänslig mot mycket - mjölk, gluten, ris, ägg, bovete mm. Han får prickar eller eksem runt munnen om man får i sig av det han inte tål.

Nåväl. Sedan vi uteslutit allt detta ur hans kost har han inte haft prickar eller eksem på ca 6 mån. För tre veckor sedan testade jag (på en läkares inrådan) en tsk rismjölk på honom för att se reaktionen. Det dröjde ca 1 timme sedan hade han eksem runt munnen. Alltså tål han fortfarande inte ris.

Jag återgick direkt till den vanliga kosten som han tålde innan vi provocerade. Dock är eksemen fortfarande kvar och det ser ut som att det kommer nya röda prickar - trots att han inte får något av det han inte tål. Det känns precis som att det är något av det han tålde tidigare som han helt plötsligt reagerar på nu bara för att vi provocerade.

Kan det vara så? Idéer eller erfarenheter?
    Ingen som känner igen detta?Rynkar på näsan
  • Tillalamm

Blir bara så trött. Lillemans allergier blir bara värre och värre och jag vet inte vad jag ska göra. Han reagerar på mjölk, nötter, gluten, ägg, ris, bovete, hallon, morot och äpple. Nu har han också börjat reagera på potatis (han har fått det varje dag på dagis i fyra månader). Alltså verkar det som att han börjar reagera om han får viss mat i för stor utsträckning.

Suck. Vet inte hur jag ska göra nu. Snart tål han ju ingenting!

• Tillalamm
    Tibell skrev 2011-07-11 11:42:33 följande:
    Sumofru : usch vad jobbigt :( vad får han för reaktioner ?

Mithrandil : Bella mår som allra bäst om vi håller oss inomhus. Nu får hon både aerius och avamys men näsan rinner så fort vi går ut.. Men hoppas snart hon får full effekt av medicinen ändå, kanske tar ett tag ? Ögonen blir inte lika svullna och irriterade sen hon fick avamyset i allafall. Hennes läkare sa att den kunde ha effekt där med och det hade den bevisligen
    Magen funkar tipp topp så länge hon får neocate och vi är super super noga med smulor osv

Och dina hulliganer ??
    Främst får han eksem runt munnen och under ögonen. Med vissa saker (ex vete och mjölk) får han även påverkan på humöret och sover dåligt. Men med det mesta får han som sagt bara eksem i ansiktet. Hans kost blir ju så extremt snäv så jag har funderat på att ge honom i allafall det som bara ger eksemen, men jag vet inte.
  • Tillalamm
    Tibell skrev 2011-07-28 12:26:16 följande:
    Nu är vi hemma igen och kan sitta vid datan och skriva istället, blir lite enklare.
    Hur som har Bella sett för jäklig ut i ansiktet dessa dagar. Varför vet vi inte. Hunden är vi ganska säkra på att det inte är eftersom det blir som allra värst utomhus.
    Det vi är inne på är soleksem eller pollenallergi
    Såhär har hon sett ut i allafall

Det är jätte svårt att få med på bild, och kvalitén är dålig eftersom det är taget med mobilen. Om ni ser är hon alldeles röd på kinder, runt om ögonen, och runt munnen. Hon är dessutom lite prickig varstans och väldigt torr/fnasig (Det röda syns VÄLDIGT tydligt i verkligheten, såg riktigt trist ut )

Någon som varit med om liknande, vad berodde det på ?? Vad kan vi göra för att hon ska slippa se ut såhär ?? På nätterna och morgonen innan vi går ut är hon fin.
    Solskyddet tål hon för det har vi använt hela tiden och det är först nu detta kommit..
    Usch, stackars tjejen! Jag har alltid haft stora problem med soleksem och främst som barn. Om jag inte minns fel finns det ett kort på mig där jag ser ut nästan som din flicka vad gäller utslagen. Så kanske kan det vara solen. Kliar hon? För min mamma har sagt att jag kliade mycket på mina soleksem.
  • Tillalamm

Gör ett nytt försök att få svar på en frågaFlört

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Någon som känner igen detta?

• Tillalamm

Tack för feedbacken!

Hm, ja, det har inte bara slagit mig att det kan ha med pollensäsongen att göra - han nyser en del och irriterade ögon också. Kanske ska prova med bakpotatis istället. Är helt säker på att det är potatisen han reagerar på - har testat på olika sätt att utesluta och sätta tillbaka. Eksemen runt munnen minskade direkt när jag tog bort potatisen men kom åter efter att han ätit leverpastej (det var potatismjöl i den).

Det slog mig precis att jag nog läst i denna tråden (för ngt halvår sedan) om en förälder som hade ett barn med mjölkallergi varpå havremjölk började användas istället. De använde havremjölken mycket flitigt, flera gånger om dagen, och efter par månader började barnet reagera även på havre. Hoppas att det inte är så i fallet med potatisen eftersom plutten redan är mycket snäv i sin kost.

• Tillalamm
    Kavat skrev 2011-07-30 20:18:59 följande:
    Jag är rättså övertygad om att sonens vete och havreallergi kom efter jag bytte ut mjölk mot havreprodukter och åt det jämt samt en hel del mackor osv. Havre och vete i varje måltid. Men jag vet inte säkert. Men som sagt, jag vet ju inte om han hade det innan, men det blev mycket värre absolut. Men ris har vi inte blivit allergiska mot än, så bara för att man ger mycket så måste man ju inte bli allergisk. Men variation är alltid det bästa.

Potatismjöl är ju inte färskpotatis eller? Fast det är mer stärkelse i färskpotatis och det är det ju mycket i potatismjölk också. Testa att lägga dem i vatten och skölja av ordentligt och byta vatten innan du kokar så att mycket av stärkelsen försvinner?

Du får nog testa dig fram och se. Som sagt, trist att ta bort mer.
    Precis, det kan ju vara så att man är känslig för vissa saker och därmed börjar man reagera på dem om man får det för mycket och tvärtom. Skrutten har nämligen fått väldigt mycket quinoa - särskillt när vi började med gröt - men det har han inte börjat reagera på. Precis som ni med riset.

Kan ju vara potatisstärkelsen som är problemet. Får testa att skölja och byta kokvatten.
  • Tillalamm
    Kavat skrev 2011-07-30 20:14:52 följande:
    Nej, inte vad jag hittat. Vi använder teffmjöl, bovete, ris, potatismjöl, men tar gärna krossad bovete, hirsflingor mm i bröd.
    Och ofta po-fiber och fibrex.
    Vart köper ni teffmjöl?
  • Tillalamm
    tes 75 skrev 2011-07-30 20:35:09 följande:
    du kan blanda rismjöl & tapioka, det ger helt ok mjöl att göra scones på iaf (minns inte vilka proportioner jag körde, men det var nog 1/5 tapioka tror jag). annars kan man ju använda bovete, t ex så här: www.risenta.se/sv/Recept/Lingonbrod/?search_t... annars är det svårt, det är iaf min erfarenhet. vi kan bara äta ris, hirs & quinoa. potatis reagerar vi lite på, men jag brukar använda pofiber & potatismjöl ändå. i min allergimatblogg finns lite recept med ris & potatismjöl/pofiber! (se länk i min sidfot).
    Med risk för upprepning - vart köper man tapioka?
Svar på tråden Allergitråden