Allergitråden
Hoppas att någon här vet något om detta.
Min son är överkänslig mot mycket i matväg och verkar inte vara allergiskt mot mer än mjölk. Äter han något han är överkänslig mot så får han prickar runt munnen men i övrigt inga symptom.
I ett par månader har vi sett atopiska eksem i hans knäveck men inte tänkt så mycket på det eftersom jag också har sådana eksem. För ca 10 dagar sedan gjorde jag en provokation med ägg, vilket jag var osäker om han tål eller ej. Det blev inga reaktion på det sätt han brukar reagera (dvs prickar runt munnen). Därför har han nu fått ägg ca varannan dag.
För ungefär en vecka sedan märkte jag att det dykt upp nya eksem på hans mage. Det är inte prickar utan mer som små öar i varierande storlek. Därefter har det dykt upp eksem på fler ställen - på benen, på rumpan och runt armvecken. Vissa kvällar har han också varit röd på kinderna och hakan.
Kan detta bero på att vi lagt till ägg i hans kost? Brukar inte en allergisk reaktion som eksem komma ganska omgående? Jag har fått för mig att eksem som reaktion på livsmedel är mer som prickar än små öar, men det kanske inte stämmer.
Någon som vet?