Inlägg från: Tillalamm |Visa alla inlägg
  • Tillalamm

Allergitråden

Hoppas att någon här vet något om detta.

Min son är överkänslig mot mycket i matväg och verkar inte vara allergiskt mot mer än mjölk. Äter han något han är överkänslig mot så får han prickar runt munnen men i övrigt inga symptom.

I ett par månader har vi sett atopiska eksem i hans knäveck men inte tänkt så mycket på det eftersom jag också har sådana eksem. För ca 10 dagar sedan gjorde jag en provokation med ägg, vilket jag var osäker om han tål eller ej. Det blev inga reaktion på det sätt han brukar reagera (dvs prickar runt munnen). Därför har han nu fått ägg ca varannan dag.

För ungefär en vecka sedan märkte jag att det dykt upp nya eksem på hans mage. Det är inte prickar utan mer som små öar i varierande storlek. Därefter har det dykt upp eksem på fler ställen - på benen, på rumpan och runt armvecken. Vissa kvällar har han också varit röd på kinderna och hakan.

Kan detta bero på att vi lagt till ägg i hans kost? Brukar inte en allergisk reaktion som eksem komma ganska omgående? Jag har fått för mig att eksem som reaktion på livsmedel är mer som prickar än små öar, men det kanske inte stämmer.

Någon som vet?

• Tillalamm
    tes 75 skrev 2012-01-19 20:18:51 följande:
    vår son hade exakt sådana eksem-"öar" av ägg. 
    Ok, tack för svar. Ska nog prova att utesluta ägg ur hans kost ett tag för att se om det gör skillnad. Hur länge ska man utesluta?
  • Tillalamm

Provar att putta ut en liten fråga igen - misstänker att ägg orsakat eksem hos lillen. Om jag nu utesluter ägg ur kosten, när bör jag kunna se att eksemen börjar minska om de nu beror på ägg?

• Tillalamm
    tes 75 skrev 2012-01-23 12:37:41 följande:
    det tog nog ca en vecka för oss. från att ha smörjt sonen med miniderm och hydrokortison 2 ggr/dag kunde vi skippa det helt.
    Ok, tack för svar!
  • Tillalamm

Jag har testat sojamjölk på min son den här veckan och det har inte kommit några eksem (vilket är det sätt han brukar reagera på om han åter något han inte tål). Han har klagat lite på magont ibland och det har kommit någon liten prick runt munnen. Dock inte något värre.

Men när jag hämtade honom på förskolan idag så berättade en i personalen att hon under dagen och gårdagen upplevt honom som väldigt speedad, igång och lite bråkig på ett sätt som han inte brukar vara.

Kan reaktioner ta sig sådana uttryck? När jag pratade med allergisköterskan på barnmottagningen sa hon att hon inte hört talas om det. Någon som har känner igen detta?

• Tillalamm

Tack för era svar! Lillen är nu rejält flammig på ena kinden så det är säkert sojan som spökar.

• Tillalamm

Ni som har barn med mjölkproteinallergiska barn - vilka pålägg ger ni (på macka alltså)? Har tittat runt lite men hittar främst skivat kött osv, vilket inte känns så kul att ge i stor mängd då det innehåller bla natriumnitrit. Men vad ska man göra då de inte tål något annat.

• Tillalamm

Jag frågade här för ett tag sedan om någon känner igen att deras barn blivit "speedat", bråkigt och trotsigt av något livsmedel som de inte tål. Både jag och förskolan har uppmärksammat att min son reagerar med sådant beteende på vissa saker vi provat. Det kommer ett par timmar efter provocerandet och försvinner något dygn efter att vi slutat ge livsmedlet i fråga. Men när jag pratade med allergimottagningen så hade de aldrig hört talas om att det kan bli så utan rådde mig bara att fortsätta och inte läsa så mycket på nätet eftersom där kan stå "lite vad som helst" sån sköterskan uttryckte det. Hon menade att beteende kan förklaras av en massa annat, vilket jag tycker känns lite långsökt.

Nu behöver jag råd - fortsätta och strunta i sonens reaktioner eller utesluta ändå?

• Tillalamm
    längtan 80 skrev 2012-12-30 16:30:51 följande:
    Tillalam : Du ska absolut inte strunta i de symptomen, vi får samma här. Tösen blir nästintill ohanterlig och allt som ska göras bråkad det om, att byta blöja gör en svettig
    Trottoarbonden skrev 2012-12-30 20:14:06 följande:

Galet så arg jag blir av att läsa detta! Åh, varför lyssnar dom inte på er, om både du och personalen på förskolan upplever att barnet reagerar så är det solklart en reaktion!
    När man är så pass liten så är det oerhört svårt att uttrycka sig tydligt när något inte känns bra i kroppen. Då blir man gnällig och stingslig och har superkort stubin. Jag menar här att antingen är det så att livsmedlet faktiskt har humörpåverkan men mer troligt tror jag det är att det är någon annan typ av reaktion ditt barn har, som inte syns tydligt och som inte är lätt för barnet att uttrycka och då blir reaktionen som den blir....

Mitt råd: Uteslut absolut! Är det "viktiga" födoämnen så testa någon gång till för att vara riktigt säker.

Visst, det kan stå lite vad som helst på nätet. Men vi pratar ju av egen erfarenhet här, och jag har en son som hade ett hemskt humör innan vi fick bukt på allergierna. Vi hamnade slutligen på BUP till och med!
    Tack för era svar! Ja, man tycker sannerligen att en allergimottagning borde vara mer öppen för föräldrarnas (och förskolepersonalens) observationer och kanske uppdatera sina kunskaper, eller i allafall vara intresserade av att ta reda på nya saker. De kunde ha sagt "vi har inte hört talas om detta men vi ska höra oss för med kollegor" eller något. Många gånger får man mer hjälp av andra föräldrar med allergibarn än vården. känns det som. Tror som du (Trottoarbonden) att barnet har andra reaktioner som de inte kan sätta ord på utan det visar sig genom stress eller bråkighet.

• Tillalamm

Hej allergitråden. Har inte varit inne på länge nu.

Jag är lite kluven för min son som nu är 3,5 år verkar ha ändrat sätt att reagera på mat han inte tål. Tidigare visade sig reaktionerna tydligt - han fick främst eksem runt munnen och magen blev väldigt uppblåst. Men nu vet jag varken ut eller in. När jag provocerar med sådant vi ska testa (enligt vården) så får han inte eksem, DÄREMOT blir han lite...ja, personlighetsförändrad. Ett par timmar efter att vi provocerat vissa saker (ex mjölk, gluten mm) så blir han väldigt speedad, bråkig, gnällig och vill ha napp hela tiden, lyssnar inte alls och blir omöjlig att lägga på kvällen. Ibland svullnar också magen upp och han blir gasig. Dock får han inga eksem.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta, men det är SÅ tydligt att något händer med honom. Efter något dygn är han som vanligt igen. Även förskolan har uppmärksammat detta. Den barnklinik där vi går har dock aldrig hört talas om att det kan bli förändringar i beteendet.

Känner någon igen detta och hur hanterar ni det i så fall?

• Tillalamm
    längtan 80 skrev 2013-05-05 19:44:07 följande:
    Tillalamm- Personlighetsförändring- JA!!! Grinig, provocerande, bråkig, gnällig. kan inte leka ordentligt utan ser ut att leka men far bara runt mellan saker. måste ha en med hela tiden istället för att leka själv. gråter för ingenting. mm. när det är som värst lättar vi på regler för hon kan ju inte kontrollera sig själv och är så ledsen. hon vill göra rätt men kan inte styra.  Man försöker att inte vara på och rätta till för det blir ju onödiga slitningar. Vi känner som om vi fått ett helt annat barn och väntar på att få tillbaka våran tös igen. En sak att göra är att distrahera- åka någonstans eller hitta på saker. garderoben full av leksaker att gömma och ta fram så att det blir som nytt. För oss sitter det i i flera veckor.
    Ojoj, vad jag känner igen det där som du beskriver. Exakt så blir våran pojk fast det håller inte i sig så länge som för er. Skönt att veta att det inte bara är vi som har det så - när vården inte hört talas om det tror man ju tillslut att det är inbillning och inget att bry sig om. Men våra barn mår ju uppenbarligen dåligt! Kan bara tänka mig hur det känns inne i kroppen på dem när de är på det sättet. Usch!
  • Tillalamm
    Mandelskorpan skrev 2013-05-06 14:07:02 följande:

Glömde skriva att han blir speedad av vete, typ svår att lägga, överpigg på kvällen.

Hans vanligaste reaktion på mat han inte tål är OOOOOOOOONT i magen efter 1/2-1h, då med skrik och tårar, sen diarré/lös mage dagen efter. Jag har tolkat hans beteende ovan som frustration för att det gör ont men inte så ont att han skriker/gråter.

Bara han äter sånt han tål är det världens gladaste unge, plätt-lätt att ha att göra med.
    Precis, samma här, bara han undviker såndant han inte tål så är min son världens lättaste att ha att göra med. Min pojk får inte diarée utan är kroniskt förstoppad (vilket han får medicin emot) men däremot blir han sjukt uppblåst med en riktig ballongmage och ibland klagar han även över magont.

Kan dessutom tillägga en sak - när han får infektioner blir han också dålig i magen, främst uppblåst av det mesta han äter. Dock blir han inte speedad. Men det brukar lägga sig när infektionen går över. Skumt det där.
  • Tillalamm
    Bobbosmamma skrev 2013-05-08 21:28:00 följande:
    Herregud, blir så matt att barnkliniken ställer sig frågande till det du skriver. Du beskriver på pricken min tjej om hon får i sig mjölk, vete, majs eller andra saker hon inte tål. Vi har just börjat på en allergiförskola o personalen där känner också igen symtomen vi beskrivit från andra allergiska barn. Jag tror sjukvården saknar knskap. Dom är ju inte med barnet ett dygn efter en provocering och har heller inget "normaltillstånd" att jämföra med för det barnet. Men det har ju föräldrarna o förskolan.
    Skönt att veta att det finns fler, det betyder således att jag inte inbillar mig;)

Ja, tycker också att det är konstigt (och dåligt) att de inte har koll på det här, för uppenbarligen är inte min son den enda som reagerar såhär. Det som är lite skrämmande är att jag, vid senaste kontakten med allergisköterskan, fick rådet att fortsätta ge livsmedel trots dessa reaktioner. Allergisköterskan (som ALDRIG hade hört talas om detta och som naturligtvis ADLRIG har fel) menade att hans beteende skulle kunna förklaras av en massa andra saker, ex att han var lite speedad för att det hänt något extra kul på förskolan eller så. Det får mig att undra om hon verkligen har uppdaterat sina kunskaper sedan 70-talet.
  • Tillalamm

Kanske inte rätt tråd för denna fråga med jag undrar om någon vet om det går att använda Oatleys havregurt vid glutenintolerans?

Svar på tråden Allergitråden