Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Allergitråden

lo g skrev 2012-06-11 17:12:13 följande:
    Hej nu sitter jag här och kliar mig i huvudet!

Vår lilltjej på snart 8mån är konstaterad mjölkallergiker och har för ett tag sedan börjat med smakpotioner samt bytt ut två ersättnings mål mot mat och gröt. Men vi har varit sjukt försiktiga eftersom hennes storasyster är mjölk,soja allergiker samt glutenintollerant! Jag är även gluten och några i min släkt också så vi har en hög genetisk faktor att även ta hänsyn till!

Vi brukar ge henne morot och potatispure ibland vilket har gått bra de första gångerna men nu de senaste 3 gångerna har hon reagerat med att klia näsan och bli lite rödprickig runt munnen! Trodde först att det var pga att hon var trött som hon gnuggade näsan och prickarna berodde på nappen och att hon dregglar mkt i denna värme.

Men idag så matade min mamma henne och hon hade reagerat likadant men denna gång så kom prickarna på hela kinderna bak mot öronen! Potatis kan det inte vara eftersom hon har aldrig gjort såhär när hon äter bara det eller pot och palsternacka. Vi såg ev en liknande reaktion på tomat. Men tomaten reagerade hon på direkt första gången hon fick smaka men inte moroten!

Är det vanligt att man inte reagerar de första gångerna men att det kommer vid ett senare tillfälle? Kan det vara allergi eller är det överkänslighet? Är det något annat vi bör vara extra försiktig med nu när hon reagrar på morot. Ex är man mjölkallergiker så ska man ju vara försiktig med soja.
    Vi trodde ju aldrig att hon skulle reagera på något annat än det storasyster har alt inget alls så nu är vi lite förvirrade!
    Var så med kanel, ingenting först men långt senare med betydligt mer kanel blev det en synlig reaktion med kliande röda utslag i halva ansiktet. Tomat däremot verkar redan funka igen.
    Vet bara att man kan korsreagera med bl a morot (och fler saker) om man är pollenallergisk.
  • ränderpåtvären

Avena, det var inte dun i täckena då?

• ränderpåtvären
    pippilirum skrev 2012-06-18 21:32:38 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har fått så bra svar av er tidigare angående min son, så jag hoppas återigen på era kloka ord och er kunskap. Min dotter är 7 veckor gammal och har sedan 3 veckors ålder fått mjölkfri ersättning och jag som delammar äter strikt mjölkfri kost. Hon har en misstänkt mjölkproteinallergi som visade sig som ont i magen.
    Vi har en helt annan tös sedan vi uteslöt mjölk. Innan vi slutade med mjölk så skrek hon varje vaken stund.
     Vi har fått remiss till Barnmottagningen för pricktest men fick nu veta att det kommer ta upp till 1månad innan vi får komma dit. Vi har redan väntat 1 månad på att BVC skulle bemöda sig om att skicka en remiss så det känns tungt. Inte bara för att ersättningen kostar oss mycket pengar då vi ej får det på recept, men också för att jag faktiskt vill ha en kontakt med tex dietist och läkare. Enligt sköterskan på Barnmottagningen så måste vi, oavsett vad pricktestet visar, provocera för att de ska kunna fastställa någon allergi. Vi funderar nu på att själva provocera med NaN HA 1 här hemma då det kommer ta lång tid innan vi får komma på allergisköterska. Men hur lång tid tar det innan barnen uppvisar symtom om det är mjölkproteinet de reagerar på? Och om hon reagerar, tar det i så fall 2 veckor igen för att få henne symtomfri (som det tog när vi slutade med mjölk)? Jag känner mig så frustrerad över att vi inte får nån hjälp! Ska jag tex inte börja med någon form av kalktablett? Måste min dotter få något sånt? Många frågor och jag hoppas någon av er har tid att hjälpa mig lite.
    Jag tar två Kalcipos som motsvarar 1 000 mg. Om hon får ersättning och bröstmjölk behöver hon inte extra kalcium.
  • ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-06-19 09:01:29 följande:
    Jag tar två Kalcipos som motsvarar 1 000 mg. Om hon får ersättning och bröstmjölk behöver hon inte extra kalcium.
    Nu dricker jag oftast motsvarande mängd i havremjölk istället för tabletter, men hade nog inte vågat det från början.
  • ränderpåtvären

Angående kli i munnen.
    Dottern brukade peka in i munnen efter amning när jag fortfarande åt mjölk, vad kan det ha varit för symtom? Kli, svullnad i hals?

Om jag ska utgå från mig själv vad gäller irritation i munnen så kan jag vara irriterad länge, flera dagar, efter något jag inte tål eller starka saker.

• ränderpåtvären
    Sephyria skrev 2012-06-19 20:40:27 följande:
    Trottoarbonden: oj, oj det va värst va många livsmedel som kunde irritera i munnen! Jag trodde att det främst var frukter som orsakade klåda i munnen. Inte lätt att veta var man ska börja med sonen för att komma fram till vad det är som irriterar honom. Han beter sig konstigt med tungan och tuggar på sina händer. Har gjort det länge så tror inte att det beror på att det är nån tand på gång. Såg även en blåsa förra veckan men vet inte om den är borta för han vägrar låta mig titta i munnen. Suck!

Ränderpåtvären: brukar du ta antihistamin när det irriterar i munnen och slutar det i så fall att irritera då?
    Nej, som vuxen är det så lätt att undvika det man inte klarar av. Kanske skulle hjälpa mot kli eller i förebyggande syfte, men de antihistaminer jag testat har inte hjälpt (mot annat). Känns mer som en brännskada som man inte kan göra så mycket åt. Ibland är det som fina sprickor/torr/känslig/svider. Vet knappt, är himla bra på att undvika tråkiga saker!

Säkert annorlunda om man har starkare allergiska reaktioner i munnen! 
  • ränderpåtvären
    Äntligen dax skrev 2012-06-26 20:09:52 följande:
    Här slår visst allt till samtidigt. 5-mån vaccination samma dag som två tänder bryter fram. Lägg till massor med torsk i munnen och blöjeksem. Dessutom täppt näsa . Inte undra på att lillan matvägrar. Hon äter så otroligt lite. Får inte i henne mer än 100 ml neocate per måltid. Tidigare har hon iaf ätit 120-150 ml. Hur mycket hon får i sig via amningen är ju svårt att veta men urinen var väldigt koncentrerad. Alldeles mörkt i blöjan. Får försöka amma mycket i natt. Någon med erfarenhet av matvägran som har lite tips att dela med sig av?
    Var jättekrångligt att amma länge efter att jag slutade med mjölk. Amningsvägrade när jag fortfarande hade komjölk i mig, sedan åt hon i princip bara på nätterna i ett halvår.
    Nezeril, nässug innan måltiderna. Hjälpte de första månaderna när hon var snorig p g a komjölk. Som du säger, amma på nätterna. Kanske funkar bättre med Neocate också på natten.
    Liggamma, även på dagen, funkade bäst för oss.
  • ränderpåtvären

Är det någon som vet vilka kärnfria oliver man ska köpa om man undviker sojasläktingar? Nu tar jag bort paprikan i mitten med sojasläkting i men så vill jag helst inte göra.

• ränderpåtvären

Milda innehåller solroslecitin, så det är okej.

Svar på tråden Allergitråden