Allergitråden
lo g skrev 2012-06-11 17:12:13 följande:
Hej nu sitter jag här och kliar mig i huvudet!Vår lilltjej på snart 8mån är konstaterad mjölkallergiker och har för ett tag sedan börjat med smakpotioner samt bytt ut två ersättnings mål mot mat och gröt. Men vi har varit sjukt försiktiga eftersom hennes storasyster är mjölk,soja allergiker samt glutenintollerant! Jag är även gluten och några i min släkt också så vi har en hög genetisk faktor att även ta hänsyn till!
Vi brukar ge henne morot och potatispure ibland vilket har gått bra de första gångerna men nu de senaste 3 gångerna har hon reagerat med att klia näsan och bli lite rödprickig runt munnen! Trodde först att det var pga att hon var trött som hon gnuggade näsan och prickarna berodde på nappen och att hon dregglar mkt i denna värme.
Men idag så matade min mamma henne och hon hade reagerat likadant men denna gång så kom prickarna på hela kinderna bak mot öronen! Potatis kan det inte vara eftersom hon har aldrig gjort såhär när hon äter bara det eller pot och palsternacka. Vi såg ev en liknande reaktion på tomat. Men tomaten reagerade hon på direkt första gången hon fick smaka men inte moroten!
Är det vanligt att man inte reagerar de första gångerna men att det kommer vid ett senare tillfälle? Kan det vara allergi eller är det överkänslighet? Är det något annat vi bör vara extra försiktig med nu när hon reagrar på morot. Ex är man mjölkallergiker så ska man ju vara försiktig med soja.
Vi trodde ju aldrig att hon skulle reagera på något annat än det storasyster har alt inget alls så nu är vi lite förvirrade!
Vet bara att man kan korsreagera med bl a morot (och fler saker) om man är pollenallergisk.