Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Allergitråden

Bobbosmamma skrev 2012-07-06 12:51:07 följande:
    Kollade Milda o såg att det innehåller solrosolja, vilket hon inte heller tål. Så tyvärr funkar inte det. Finns det bara de två märkena; Carlshamn o Milda, som har mjölkfritt margarin? Hmm. Får väl försöka kolla utomlands eller nåt i så fall :(
    Tänkte testa kokosfettet det skrevs om för ett tag sedan.

Är det vanligt med solrosallergi? Har väntat med solrosfrön av rädsla för allergi, men gett ofta nu eftersom det tydligen är jättegott.
  • ränderpåtvären
    spökplumpen skrev 2012-07-07 10:37:01 följande:
    Eftersom de reagerar på olika sätt, dvs dålig mage vs kräkningar, är det då troligt att de är allergiska mot olika saker eller kan samma saker visa sig på olika sätt i kroppen?
    Hon kräktes inte av mjölk förrän på slutet så det verkar väldigt individuellt. Innan var det främst dålig mage.
  • ränderpåtvären
    Giraff skrev 2012-07-08 22:13:59 följande:
    Hejhej allergiföräldrar! 

Vi har en pojke som blir tre i höst - han är mjölkallergiker och även allergisk mot jordnötter.

Det senaste halvåret har han vid 5 tillfällen fått en kraftig allergisk reaktion mot nånting på förskolan, i samband med maten. Första gången det hände blev han riktigt dålig ett par timmar efter lunch, och när jag hämtat honom fick han även andningsproblem och vi fick åka in akut. 

Efter det gjordes blodprover, och det var då vi såg att han var mkt allergisk mot jordnöt.

Förskolepersonalen är självklart informerade om detta och det ska absolut inte finnas några nötter i lokalen. De har även uteslutit en del kryddor som de misstänkte att han kunde vara känslig mot. Dagbok har förts, men vi har inte kunnat något samband med vad han äter och när de här reaktionerna uppstår.

Förskolepersonalen har nu Aerius som de ger direkt de ser att han blir allergisk, och vi har sluppit åka in akut igen.

Men vad sjutton kan det vara? Det är BARA på förskolan han blivit såhär allergisk! Jag har funderat på om det inte är maten ändå - kanske nåt i miljön? 

Om 10 dar ska vi till läkaren igen, vill gärna ha lite tips på vad mer man skulle kunna testa för!!

Är jättetacksam för alla typer av input!  
    Kanske vanlig kontaminering av mjölk (eller rått ägg om han nu inte tål det). Soja ligger nära till hands med mjölk- och baljväxtallergi. Sist pälsdjur.

Kanske kan alla äta mjölkfritt smör då vanligt smör kan vara svårt att få bort.
  • ränderpåtvären

Giraff, låter jättekrångligt! Om det var länge sedan han fick mjölk kan reaktionerna ha förändrats, och de behöver inte vara samma symtom varje gång, men det där vet ni bäst själva. Verkar kunna få allvarliga reaktioner även utan positivt testresultat.

Kanske någon annan som känner till mögel eller liknande reaktioner. Men jag tror helt klart att det kan vara olika där också beroende på allmäntillstånd, ventilation, temperatur/fukt (?), kontakt. Om det inte är pollenansamlingar han reagerar på. Tänker att reaktionen blir allvarlig där eftersom han antagligen är väldigt aktiv, andas in mer, kroppen påverkas mer.

• ränderpåtvären
    chanella skrev 2012-07-12 18:07:39 följande:
    Hej!

Någon som vet om en ammande bebis kan få allergiska symptom genom mjölken när mamman är allergisk? 

Min 2-månaders är konstant snorig, nyser och hostar men ingen i familjen har varit förkyld på evigheter, vi träffar inte hellre några sjuka pga smittrisken. Däremot har jag samma symptom av pollenallergin och större syskonet har också pollenallergi.

Vad tror ni? 
    Testa att äta mjölkfritt! Det är den vanligaste allergin för bebisar, mjölkproteinallergi.
  • ränderpåtvären
    spökplumpen skrev 2012-07-27 16:37:32 följande:
    Kan man göra pannkakor utan ägg, mjölkprotein och vete?
    Bovetemjöl kan man använda.
  • ränderpåtvären
    Också less på allergier – eller på att alla andra använder sig av allergener. Köpte garanterat mjölkfria bullar, funkat tidigare, men rutinerna är säkert annorlunda på sommaren så måste kommit med spår av smör eller något. Om hon inte ens klarar det "lilla" förstår jag inte hur hon ska klara livet utanför hemmet. En resa utan eget kök känns som en omöjlighet.

Är det någon som har koll på det där med mjölk eftersom jag upplevt att hon reagerat mindre av salladsdressing (nio månader sedan) med gräddfil i än av "mjölkfria" bullar?
    Tänkte om det tyder på att ost, fil och sådant kanske går bättre. 
  • ränderpåtvären

Det funkar inte hos mamma heller, har inte sagt något, känns som om hon tycker det är tillräckligt bökigt ändå :(
    Måste vara fruktansvärt jobbigt när vikten påverkas så mycket, hon tappar matlusten så fort hon fått i sig något. 

• ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-07-28 21:24:16 följande:
    Min mamma har vanan inne tack vare min fruktansvärda allergi när jag var liten! =)
    Just det, något att vara tacksam för nu :)
    Får alltid höra, jag vet ju inte vad ni äter, precis som om det ändrats från gång till gång. 
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-07-28 21:37:35 följande:
    Tycker sånt är så irriterande. Kan man äta kött o potatis o ris så är det inte så svårt o laga mat. Man behöver inte ha såser. Sånt verkar inte svärmor fatta.........
    Dessutom är det de själva som i slutändan förlorar på att vara ignoranta och inte så aktivt engagerade då man dels inte litar på dem, dels får de träffa sitt barnbarn mycket mindre då man oftast måste hem för att äta.
Svar på tråden Allergitråden