Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Allergitråden

Trasan0606, nä, inte det också! Till slut blir man ju paranoid, ingen trevlig upplevelse :(
    Kan trösta dig med att det inte funkat bra här på hemmaplan heller. Stor kram!

• ränderpåtvären

Hjälper Tavegyl även mot magsmärtan?

• ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-08-06 07:57:42 följande:
    Tack. Får "hoppas" att det är ngt sånt han reagerar på.......

Kanske kan bero på mat också? Ingen aning, men då kan det klia i öronen på mig. Nös gjorde hon konstant av mjölk.
  • ränderpåtvären
    Kavat skrev 2012-08-06 14:40:56 följande:
    Borde inte hjälpa. Däremot brukar vi ge panodil om de har ont i magen.
    Fått extremt ont i magen av flytande Alvedon, inte lyckats med supp, osäker på biverkningar där också. Men borde kanske ha någon medicin hemma.
  • ränderpåtvären
    Kavat skrev 2012-08-07 13:25:48 följande:
    Bättre att ge suppar, om det går. Man får liksom hålla kvar en liten stund så de inte pruttar ut dem när de spänner sig. Min ena kille reagerar på allt flytande med sorbitol i... Och Ipren suppar bajsas alltid ut av båda mina killar. Panodil går bättre.

Finns en smälttablett nu också, men osäker på åldersgräns.
    Liknar sötningsmedlens sammansättningar varandra?

Flytande Alvedon innehåller konserveringsmedlen metylparahydroxibensoat (E 218) och propylparahydroxibensoat (E 216), sötningsmedel (sackarinnatrium, natriumcyklamat). Konserveringsmedlen kunde också ge allergiska reaktioner. Vet inte om det är just ont i magen hon får men kastar sig av och an hela natten efter intag.

Smälttabletten, från 3 år, innehåller aspartam.

Försöker kanske hålla henne borta från mediciner, vet inte riktigt vad hon reagerar på. 
  • ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-08-12 08:17:26 följande:
    Hjälp! Min 5-månaders son vet jag är allergisk mot mjölk och soja, det vet jag sen jag ammade. Blodprov visar enbart på ägg så antagligen tål han inte det heller.
    Han har även fått atopiskt eksem för ett par månader sen, arm-, knä- och halsveck är drabbade. Speciellt ena armvecket. Kan nästan få det att försvinna med mildison men plötsligt kan det bara bli ilsket rött, kan hända på flera av eksemen samtidigt, så det verkar som om det är triggat av något. Vet att han har minst någon luftburen allergi med då han plötsligt kan få allergisymptom utan att ha ätit något.

Men så till frågan. Igår fick han en nypa bröd, första gången han fick smaka gluten, och idag har hans största eksem i ena armvecket börjat flagna. Och det har aldrig gjort så innan. Han är även lite småknottrig, men det kan han bli ibland.
    En gång innan började fötterna plötsligt flagna och det var när min dotter gav honom hennes napp när hon precis hade ätit mjölk och ost och haft den i munnen.
    Överanalyserar jag eller kan det vara något han inte tålde i brödet?
    Ni med atopiska barn, hur märks det på eksemen om de får i sig något de inte tål?
    Borde jag avvakta med mer bröd?

Blir ju galen av allt gissande och hela tiden vara rädd för reaktion :(
    Vad var det för bröd? Vi har börjat med att bara köpa bröd det står mjölkfritt på. Hennes utslag (ej atopiskt) verkar bli röda när hon blir varm och/eller upprörd, som om blodkärlens vidgning gör de mer synliga och röda. Eller så har hon utsatts för mjölk igen då, blä! Fast hon verkar må så mycket bättre så hoppas utslagen bara hänger kvar av mjölkrester i kroppen (och från mig då).
  • ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-08-13 12:39:34 följande:
    Det var ett mjölk-, ägg-, och sojafritt bröd så det var inget sånt han har fått i sig. 

Trodde jag bakade sådana också men verkade finnas spår ändå. Hon reagerade t o m en gång direkt efteråt en av de få gånger hon ville äta det, förstod inte det då. Vet egentligen inte om det räcker att köpa mjölkfrimärkt bröd heller om mjölet är kontaminerat. Sätter igång och bakar igen med mjöl från andra producenter, så jag vet innehållet i brödet.
    Hoppas verkligen det är samma problem som vi verkar ha och inte alls någon ny allergi eller intolerans!
  • ränderpåtvären
    Avena skrev 2012-08-13 21:16:31 följande:
    Ja, det skulle jag definitivt kalla en långsam reaktion. Annars kommer det ju direkt. Får vår lille i sig tex ärtprotein (hänt två gånger) så hinner han inte från bordet innan exemet slår upp. Medan andra födoämnen kan dröja till nästa dag, som sagt...
    Gäller det hela ärtor också eller bara när det kallas ärtprotein?

Tyckte lite synd om mig själv så har köpt ost baserad på bl a ärtprotein. Innehåller tyvärr karragenan och johannesbrödkärnmjöl också. Tänkte att hon klarar ju soja genom amningen, hela gröna ärtor själv, och massa andra baljväxter. Dåligt tillfälle att börja med något nytt för mig men svårt att hitta rätt tillfällen också.
  • ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-08-13 16:37:40 följande:
    Ah vad jobbigt :/ Detta brödet var från pågen och det stod på hemsidan att det skulle vara fritt från de grejerna så jag hoppas att det stämmer! 

Vi är inne på tredje dagen utan bajs nu och han reagerar alltid med förstoppning när han fått i sig något han inte tål, då får han ändå katrinplomonpure och lactulose. Så det lär ha varit ngt i brödet :/ Eventuellt att han bitit på något som hans storasyster haft i munnen efter att ha ätit något han inte tål. Ska testa med bröd en gång till efter att magen kommit igång igen. 
    Kör med tunnbröd nu. Hatar när man måste gå igenom varenda detalj för att komma på vad det kan vara. Håller tummarna att det funkar bättre nästa gång!
Svar på tråden Allergitråden