Lindsey skrev 2012-08-12 08:17:26 följande:
Hjälp! Min 5-månaders son vet jag är allergisk mot mjölk och soja, det vet jag sen jag ammade. Blodprov visar enbart på ägg så antagligen tål han inte det heller.
Han har även fått atopiskt eksem för ett par månader sen, arm-, knä- och halsveck är drabbade. Speciellt ena armvecket. Kan nästan få det att försvinna med mildison men plötsligt kan det bara bli ilsket rött, kan hända på flera av eksemen samtidigt, så det verkar som om det är triggat av något. Vet att han har minst någon luftburen allergi med då han plötsligt kan få allergisymptom utan att ha ätit något.
Men så till frågan. Igår fick han en nypa bröd, första gången han fick smaka gluten, och idag har hans största eksem i ena armvecket börjat flagna. Och det har aldrig gjort så innan. Han är även lite småknottrig, men det kan han bli ibland.
En gång innan började fötterna plötsligt flagna och det var när min dotter gav honom hennes napp när hon precis hade ätit mjölk och ost och haft den i munnen.
Överanalyserar jag eller kan det vara något han inte tålde i brödet?
Ni med atopiska barn, hur märks det på eksemen om de får i sig något de inte tål?
Borde jag avvakta med mer bröd?
Blir ju galen av allt gissande och hela tiden vara rädd för reaktion :(
Vad var det för bröd? Vi har börjat med att bara köpa bröd det står mjölkfritt på. Hennes utslag (ej atopiskt) verkar bli röda när hon blir varm och/eller upprörd, som om blodkärlens vidgning gör de mer synliga och röda. Eller så har hon utsatts för mjölk igen då, blä! Fast hon verkar må så mycket bättre så hoppas utslagen bara hänger kvar av mjölkrester i kroppen (och från mig då).