• LadyM

Allergitråden

Nu har jag inte läst igenom alla dina inlägg, men din o min leo verkar rätt lika! Min är född 8/8-10 , har alltid gått upp skitdåligt i vikt, vi har jagat orsaken till eksem, dålig viktuppgång o gnällighet hela hans liv känns det som. Jag vet hur PISSIGT det är när man kommer till bvc och de har gått ner. Suck! Då känns det verkligen som om man kämpar i motvind! Hur mkt väger han?

• LadyM

Lillskruttet: senaste invägningen nånstans mellan 9,5 och 10 - och 77 lång. Vägde nästan 4,6 när han föddes så han ligger oxå en herrans massa kurvor under!

• LadyM

Usch vilka tråkiga dagisupplevelser jag läser om i tråden! Gör mig xtra tacksam för att vårt dagis verkligen verkar ta allergigrejjen på allvar! Även om det borde vara en SJÄLVKLARHET.

Idag har vi haft möte med personalen, förskolechefen o kocken, blev såååå glatt överraskad (och lättad!) förskolan lagar sockerfritt, enbart ekologiskt, inga e-nummer, enbart egenuppdrivna kryddor och med fokus på raw food. Galet ambitiöst alltså..

En sjuksköterska har gått igenom allt om maten, reaktioner, mediciner, rutiner m.m. och vi har bestämt att en personal alltid sitter brevid Leo när de äter, de smörjer honom med vaselin kring munnen innan mat, all leos mat tillagas med särskilda kokkärl, stekpannor, redskap m.m.

Pheeeeew.... känner mig mycket lugnare inför dagisstarten!! Är så tacksam att vi verkar hamnat på ett vettigt ställe och blir ledsen och upprörd när jag läser hur man kan bli hanterad om man har otur!

• LadyM

Måste bara berätta om vårt blivande dagis igen, som fortsätter överraska (kanhända jag som har för låga förväntningar/krav?) De ringde iallafall precis och berättade att de tagit in extra städ, så det kommer en städare/ska efter VARJE måltid för att lilleman inte ska kunna hitta nåt "farligt" på golvet. Avdelningen blir även prioriterade vid sjukfrånvaro och dylikt så det alltid ska vara så erfaren personal där som möjligt. Med en väldigt sympatisk och tillmötesgående fskchef så tror jag faktiskt personalen passar på att göra detta till en win-win situation.... Inte mig emot! *glad*

• LadyM

BETAPRED tar 1,5-2 timmar att verka enl. uppgift jag fått av allergisjuksköterska! Om vi får en allvarlig reaktion hemma ska vi ge allt detta i nämnd ordning

1. Ge anapenspruta
    2. Blanda o ge Betapred
    3. Ge aerius (heter den så)

• LadyM

Fråga om aerius (återigen osäker på namn?) - vi gav den inför natten och hej han sov som en ängel!!! Kom inte ens upp till mig framåt småtimmarna (lite tråkigt förstås! )

Fråga: bör man av någon anledning vara restriktiv med aerius (nyligen bytt från tavegyl) eller ska man ge inför varje natt om det så påtagligt påverkar sömnen? (Kan ju oxå varit en slump o berott på nåt annat!)

Eftersom jag inte vill ge medicin på ren rutin o då kanske i onödan, så funderar jag över vilket som är bäst för honom - massa medicin och bra sömn, medicin bara vid lite större behov och halvbra sömn (pga klåda)

• LadyM

Suzzy: inte om du får en svår reaktion väl? Killen har oxå betapred, men tycker aldrig att de funkar! Därför blev vi lite AHA! när sköterskan sa att d tar 1,5h innan de verkar... Men jag har själv inga allergier så vet inte mer än så!

• LadyM

Suzzy! Ok samma som jag tänker då, fara för andning osv spruta - annars vid lindrigare reaktion antihistamin o betapred! Fy va läskigt med reaktion på flygplan! Panik ju!! Gur funkar d egentligen med flygplan o de som är allergiska mot ex luftburet ägg, fisk el nötter? Kan de aldrig flyga???

• LadyM

Suck! Nu ambulanstur till akuten pga att lillen svullnar upp av mat. Denna gång 1 sked linssoppa på dagis, innehållande:

* röda linser
    * purjulök
    * bladselleri
    * salt, peppar
    * vatten

Vilket är mest troligt?? Känns inte så särskilt bra. Förra gången var det mer självklart efts han åt torsk, nu vet jag inte vad vi ska utesluta. Hoppas inte selleri, det är ju i typ allt....?

• LadyM

Njae, han har visat på test (3) på baljväxyer o hans eksem i ansiktet försvann när vi slutade med sinlac. Men sen har vi så smått börjat med ärtor, någon gång bönor, inte uteslutit guarnkärnmjöl utan att det har hänt nåt (lite klåda av ärtor förvisso). Men plötsligt en sån storvreaktion, på linser som dessutom aldrig testat förr? Känns ändå inte helt rätt.... FAST man kan ju prova 100 ggr innan reaktionen kommer, så. Aaarrggh, avsky allergih*vetet!

Kocken på dagis lagar mycket "raw food" och hettar upp grönsaker till max 45 grader. Kanske därför? Å så har lillen vart magsjuk o ätit knappt nåt på 1,5 v - kan det påverka?

Svar på tråden Allergitråden