• LadyM

Allergitråden

Testar  ju soja på min lillkille - nu har han fått "fluffiga" diarréer som luktar fruktansvärt illa. Tänk senapsgas. Annars mår han rätt ok förrutom dålig aptit. OM man får diarréer av allergi/överkänslighet - luktar de då värre än vanligt? Eller är denna "sjuka" doft snarare ett tecken på en bakterie tror ni?                            

• LadyM

Nä gluten får det inte vara! :-P Pallar inte en allergi till..... Han har ätit vete utan problem de senaste 1,5 åren trots att han visar lite på blodprov, så jag hoppas att det är en bakterie. I värsta fall reaktion på sojan. :-/ Så fort han blivit bra och varit bra ett par dagar så får jag testa sojan igen. Test nr 5!

Blev så glad idag! Fskchefen ringde och totalöverraskade oss med att de återanställer min sons resursperson som han fick beviljad under feb-juni men som vi tackade innan sommarlovet efts. vi inte fick resursen förlängd. Nu var det nya besked och han får tillbaka henne som resurs heeela hösten! Hon börjar på måndag, samma dag som sonen börjar efter sommaren - så han hann aldrig märka att hon var "borta". Så loooovely!!!!!!!!! Det är fanimig det enda bra som allergierna någonsin fört med sig! :-P

• LadyM

Hopplösa allergier! Efter vi infört liite soja har han fått mer eksem (kan vara en tillfällighet), har haft diarré i en vecka (kan vara en tillfällighet), kräkts två ggr och har absolut ingen aptit (kan vara en tillfällighet) - jag skulle vilja ha en röd och grön knapp som gav tydliga besked. Allt är så ovisst med allergier. Han är så smal och ser så glåmig ut att jag inte heller vill utesluta en massa saker pga reaktioner som KAN berott på nåt annat. Det är redan så mycket han inte kan äta, vill absolut inte plocka bort i onödan. Lite eksem och prickar kan man ju faktiskt leva med för att få i sig lite mer varierad mat, men var går gränsen? När är han för besvärad? Beror hans ganska plötsliga skithumör på att han inte ätit på en vecka, att han är precis två fyllda, att han besväras av nåt allergirelaterat? Allergierna gör mig galen stundtals, men man får väl som vanligt bryta ihop lite och komma igen..

• LadyM

Längtan: senast vi kollade vägde han 10,9 tror jag, oj minns knappt... Har inte mätt på ett tag heller men han har precis börjat ha på sig 86/92 som är fortfarande är rätt så stort på honom!

• LadyM

2små2stora: blev glad idag när vi kom till dagis för första gången efter semestern och alla tyckte han blivit så låååång! Det glädjer en mamma som ständigt oroar sig över bristande näringsintag! :-P Brukar tänka att det viktiga är längden, vikten kan gå upp o ner med ätperioder och matvägrarperioder, men kortare det blir han iallafall aldrig, hur lite han än äter

• LadyM

Kavat! Konstigaste frågan i en allergitråd, men kan jag inboxa dig med frågor om Phil & ted-vagn? Hittade dig i en gammal tråd om PT's och förstod att du är erfaren inom ämnet.... 

För att sona mitt OT-inlägg kommer även en liten allergistatus: sonen har ju resursperson på dagis, hon vände bort huvudet i två sekunder under lunchen och plötsligt satt sonen (äggallergiker) och tuggade på en "främmande" pastabit. Hon fick ut den innan han hann svälja, och inom ett par minuter hade han fått stora kvaddlar på benen/låren. Det var första gången sedan amningen han ens fått i sig ägg, även om han inte svalde. Vet inte om jag ska vara glad eller rädd över resultatet: att han reagerade med nässelutslag så snabbt trots att han aldrig svalde, eller att han inte reagerade värre!? Skööönt med hans resurs i vilket fall....      

• LadyM

Hej! Hur är det när man är ute och äter ang. frityroljan - "överlever" allerrgener och smittar andra livsmedel?

Sonen är kraftigt fisk och äggallergisk, det brukar alltid funka med pommes ute och nu har även provocerat kyckling med gott resultat (tjohhhooo!!!).

Tänker nu t.ex på McD - friteras kycklingprodukter tillsammans med fisk o äggprodukter och är det isf några problem?

• LadyM

Min lillsskrutt är multiallergisk (ärvt av pappan sin) och nu är bebis nr 2 på väg ut - så klart hoppas jag innerligt att denna slipper allergierna och enligt läkaren är det ca 75% för detta. Men vad har ni för erfarenheter? Låter ju som bra odds men jag vågar knappt tro på att det är så..... låter lite för bra! (Jag har inga allergier)

• LadyM

Åh nu fick jag lite hopp ändå!! Ibland går jag förbi barnhyllorna, där lilleman kunnat äta max 4 bukar av typ 50, samt 1 välling av 15 om man har TUR!!) och tänker shit, tänk om man får ett barn som kan äta ALLT detta!??! Färdigmat liksom!!!! Och utan magont o normal viktuppgång på det? Låter som en utopi om ni frågar mig.

• LadyM

Längtan 80: jag avskydde burktiden för alla andra mammor trixade upp en burk så var allt frid och fröjd och bebis mött, tjock och glad - jag släpade på kylväska med hemkok som sonen ändå aldrig åt eftersom han mest matvägrade och bara tappade viktkurva efter viktkurva. Usch vilken ångesttid det var! :-/

• LadyM

Lillknodd har tittat ut! Han är 1 v gammal och varje dag väntar jag med fasa på att "det stora magknipet" ska börja, även för honom... :-/

Minns inte direkt när vi först märkte det med stora sonen. Låter det rimligt att vi kan ha märkt av det första ggr vid 3-4 veckors ålder?? (kraftiga kräkningar, utslag, svårt med gaser, inga glada vakenperioder, dålig sömn och första viktsacket...)

Väntar och hoppas och håller tummarna att vi slipper gå igenom den här allergiskiten igen!!!

• LadyM

Trasan0606: då minns jag nog rätt! Trodde utslagen var hormonplitor först men det var så mycket...

Ja jag håller tummarna så hårt! Lillplutt är så mycket mer lik mig utseendemässigt än stora sonen, hoppas han fått mina icke existerande allergier oxå!!!!

Lillsnutt hade ont i magen på BB innan barnbecket kom ut, berättade då om mina farhågor att även han ärvt mannens allergier. Fick ett surt (!) "Kunde du inte ha valt en annan man denna gång då?" tillbaka. Hmm.

• LadyM

Min multiallergiska 2,5 åring börjar se så glåmig ut :-/ Han har alltid ätit urdåligt, är 93,5 cm och väger 11,9 kg. Han är ofta trött och säger ofta "mamma nu orkar jag inte mer"när vi busar, är ute å leker, gungar osv. Vår dietist är mammaledig och ej ersatt så har ingen att vända mig till? Kan det va vitaminbrist eller nåt? Vad skulle ni gjort?

• LadyM

Tack hörrni! Jo det är sant, jag ska lita på magkänslan! Helt freaking omöjligt stt få rag på hans läkare men ska göra vad jag kan i veckan. Han är ju busig, glad och pigg men måste vila ofta i mellan varven. "Mamma nu orkar jag inte mer, nu tar vi det lite lugnt!"

• LadyM

Damn, glömde att man inte kunde använda specialtecken så halva min text klipptes bort!

Summa summarum: ska jaga läkaren i veckan å hoppas verkligen de lyssnar på mig! Tack tjejjer! (Uppdaterar såklart)

• LadyM

Jag tänker oxå på kommande kalas med lite sorg i hjärtat - sonen ä 2,5 så än så länge är ju alltid vi med och har alltid med saker som han älskar att äta å då struntar han i det han inte får. Men sen när han blir äldre... Att alltid vara "speciell" och ha med egna grejjer när man bara vill va som alla andra, att alltid va han med allergierna. Jag kommer ju dessutom va tjatigaste, noggrannaste, dubbelkollande morsan efts han kan få anafylaktisk chock om han råkar få i sig o han måste ha med sprutor och föräldrarna informeras om hur de ska göra ifall något händer? Kalasföräldr kommer väl få krupp över att bjuda sonen. Snyft! Jag kanske kan sitta utanför i bilen i några timmar visserligen, det skulle jag LÄTT göra!

• LadyM

Lever tråden? :)

Min son har eksem över hel kroppen som inte går över eller mildras - han är rött småknottrig i flammigt mönster överallt utom under blöjan.

Har vart ägg, mjölk o fiskfri senaste tre veckorna men det gör ingen skillnad. Det han äter mer av är vete, havre och banan. Annars tvättmedel/sköljmedelsrester i kläder? Vet fasen inte i vilken ände jag ska börja....:-S

• LadyM

Shine - sent svar men tack för facebooktips! Har ansökt om att gå med nu :)

Tog lilleman till storebrorsans allergiläkare och han visade allergi mot mjölk, ägg, soja, baljväxter, nötter och även lite mot mjölk o råg. Damn it. Hatar allergier.

Svar på tråden Allergitråden