Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

Allergitråden

Idag ringde dietisten tillbaka till mig angående kalktabletter. Hon frågade hur det gick i övrigt och jag sa att jag hela tiden tar bort mer saker ur kosten för att försöka hitta nolläget, men att det än så länge var utan större framgång. Hon lät uppriktigt sagt väldigt bekymrad över att jag höll på att plocka bort saker. Kollade i journalen och såg att det bara var det årligt pricktestet för ägg som var inskrivet och sa att hon skulle ringa till allergicentrum och försöka ge mig en läkartid. Skulle säkert bli till jul pga svårigheter att få tid. Så inget ont som inte får något gott med sig. Men jag förstår inte varför det ska vara så svårt att få adekvat hjälp!?

• spökplumpen

Med det sagt vill jag bara säga att jag älskar er! Förstår inte vad jag skulle göra/gjort utan er kunskap och vilja att hjälpa andra i liknande situation. TACK!!!

• spökplumpen

Jag tycker inte att jag får någon ordning på saker och ting. Efter att ha pratat med en bekant, som har allergiska barn fast stora, så har jag börjat fundera på om det är äggen de reagerar på. Dvs luftburet på de ägg som jag och sambon äter. De symptom som de isåfall får kommer de direkt eller är det som vanligt att det smyger sig på?

• spökplumpen

Idag fick jag papper från sjukhuset med en tid! Tjohoo!! 2 timmar stod det att det var avsatt för besöket och att båda föräldrarna gärna skulle vara med. Är det någon som vet vad som kommer göras? Känns iaf jätteskönt att äntligen få komma och förhoppningsvis få lite hjälp!

• spökplumpen
    Trottoarbonden skrev 2012-09-09 20:12:04 följande:
    Här är det blandade känslor (som så ofta). Tycks som om vi nått stor framgång genom att ha hittat några livsmedel som vi är helt säkra på. Lagade ikväll älg-gryta med ris (älgskav, solrosolja, morot, lök, salt, rismjöl) och den har aldrig kliat. Otroligt skönt att ha en rätt som jag är säker på. Sonen har ätit dåligt senaste dagarna, tycker nog det är jobbigt när vi provar en massa nya grejer hela tiden och det kliar osv... Efter att ha haft osäkra resultat då vi provat potatis gjorde vi idag ett nytt försök med potatismos, som sonen älskar. Han stoppade in lite i munnen och vipps så hade han blåsor på läpparna! Tidigare har det "bara" kliat lite, men inte konsekvent tycker vi. Han säger dock själv att potatis inte fungerar. Och så en så pass rejäl reaktion idag! Känns jobbigt, riktigt jobbigt... Vi känner oss även hyfsat säkra på att han inte tål fläskkött. Har dock vid ett tillfälle ätit köttbullar av blandfärs med god aptit utan att klaga. Men annars märkte vi stor skillnad när vi tog bort fläskköttet. Tomat, även tillagad, tycks inte heller fungera. Ägg är vi synnerligen osäkra på. Har blind-testat flera gånger utan att det kliat. Har aldrig någonsin klagat på plättar. Men fick kokt ägg i skolan, och sa att det kliade. Brukar påpeka att just kokt ägg kliar och har sedan länge inte velat äta det. Har gett honom hemlagad glass, med rått ägg i. Denna har inte kliat alls (jag frågade och frågade, meddelade att glassen går utmärkt att göra även utan ägg osv, men nej, den kliade inte). Vad ska vi tro? Kan det vara skillnad på ägg o ägg? Tips på vad vi kan äta mottages tacksamt (börjar bli väldigt trist med köttbullar/pannbiff och pasta samt köttgryta och ris...). Ska vara utan fisk, fågel, fläskkött, potatis, tomat, ägg, baljväxter, nötter (inkl mandel o kokos), banan o kiwi, majs.

Jag är novis så det kanske inte är bra förslag, mendubbelmarinerat kött? Jag tycker också att vi får dålig eller ingen variation och jag tänkte testa göra dubbelmarinera lite olika kött. För grabbarna verkar dock enkel variation vara minst lika bra. Lapskojs ratades totalt av minstingen men när detsamma serverades som biffar istället åt han två vuxenportioner utan att blinka. Hur är det med det indiska köket, borde inte det kunna funka? Mossaka, fast utan tomat? Kål-eller vindolmar? Funkar quorn? Vet att mamma och pappa brukar göra sås på portvin och kalvfond som får reducera ner, om det kan funka. Det ska inte tillsättas någon grädde till den nämligen och det blir trist att äta samma sås jämt.
  • spökplumpen

Vore det inte en ide att dela med sig av veckomenyerna, för att få lite ny inspiration? Jag ska göra ny matsedel idag, men kan dela med mig av dagens mat iaf. Till lunch blir det köttbullar (med fibrex och potatismjöl),majspasta och majs, gurka och tomat eller ev taco. Till middag ska vi äta lax. Till mig och sambon blir det med murkelsås och grabbarna ska få basilikasmör (mjölkfritt margarin) till. Ris och blomkål tror jag det blir till.

• spökplumpen

När man ska återinföra mjölk, hur gör man då? Jag har testat att utesluta det även för min stora grabb, inte för att jag tror att han inte tål det utan bara för att kunna säga säkert att mjölken inte är ett problem för honom. Men jag gissar att dricka mjölk direkt är uteslutet? Räcker det förresten med två veckor eller måste jag hålla honom borta från mjölkproteinet längre?

• spökplumpen

Annars tycker jag att jag börjar se en förbättring för dem båda. Har tagit bort även majs nu, vilket gör det hela ännu lite besvärligare men det verkar ge bra resultat. Förutom att store verkar reagera på nyponmjölet som jag hade i senaste limpan. Nästa blir ett test med bovete-, potatis- och rismjöl.

• spökplumpen
    längtan 80 skrev 2012-09-28 06:01:29 följande:
    Spökplumpen. Att ta bort all mjölk bör man göra i minst en månad. Det tar så lång tid för mjölkproteinet att rensas från kroppen.

Tack, då väntar jag två veckor till. När jag ska återinföra då, vad gäller då?
    I
  • spökplumpen
    partouze skrev 2012-09-28 13:03:05 följande:
    Någon här med barn som har äggallergi? Dottern 8 månader har tidigare ätit mjölkfritt då dom trott hon vart allergisk mot komjölk men idag på peicktestet visades de att komjölk inte gav utslag men ägg. Hur tillförlitligt är dessa test?

Hur tillförlitliga de är vet jag inte. På min yngsta var det neg för mjölk på pricktest och knappt något utslag på patchtest, men han kräks av minsta lilla så allergisk är han fast testen talar mot det. Ägg har visat sig på pricktestet för båda två och det stämmer.
Svar på tråden Allergitråden