Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Sephyria skrev 2012-11-07 09:13:51 följande:
    LokesMammi: här trodde vi också att sonen reagerade på nåt men det visade sig vara magsjuka, för nu är vi dåliga allihop.

Anledningen till att vi trodde att det va mat är att han hade röda fläckar i ansiktet som han får när han ätit nåt han inte tål. Ev var det en kombination för kinderna kom ett par veckor innan han blev sjuk.. Vet att det var likadant i somras när han hade magsjuka. Vi funderade fram och tillbaka tills vi blev smått tokiga
    När han haft magsjuka förut så har han kräkits o haft vattnig avföring.
    Inge kräk och avföringen börjar o bli fast igen!
    Oförklariga röda prickar runt munnen, på armarna och förut på bröstkorgen och senare konstig avföring.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi

10dagar kvar, sen pricktest. Va sakta tiden går! =)

• LokesMammi

Imorgon kl 10.30 är det ÄNTLIGEN dax för pricktest. Ska då prickatesta det han inte tål nu, dvs vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja. Ska även se hur han ligger med pollen, damm, kvalster och pälsdjur!
    Är så nervös, mest för att jag VET hur jobbigt det är med pricktest, hur fördjävligt det kliar! Sen är jag sååå orolig för om han fortfarande är allergisk eller inte. Nervös! =)
    Men han har fått i sig både mjölk o vetemjöl utan reaktion..........

• LokesMammi

Vilken jävla dag! Har nu varit en heldag på barnmottagningen. Började kl 9 på bvc för vägning o mätning. Han har ÄNTLIGEN brytit 10kg gränsen. hehe. 22mån o väger 10.1kg o är 81cm kort! =)

Pricktestet visade fortsatt allergi på hans födoämnen, även allergi på hund o katt och pollen. Jahap, inte det jag ville veta. Typiskt! Nämnde för hans läkare att han fått i sig både mjölk o vetemjöl utan någon reaktion. Så nu ska vi inför mjölk o vete i kosten. Ena ämnet först! =) Så vi börjar med mjölk o har fått ett trestegs schema! Huadå! Jag ska ge mitt barn mjölk! *hjälp* Nämnde även att avföringen är helt "kajko" o att det finns potatisbitar i avföringen. Sa att jag varit allergisk mot potatis. "potatis är en ovanlig allergi" sa hon. Men eftersom jag varit allergisk mot det så tog vi blodprov på det. Ska även testa mot lever eller njure o något mer för o se om det är ngt av dom som gör att han står still i vikt. Ska även få en remiss o testa svetten för någon ärftlig men ovanlig sjukdom. Vilken pärs det var o ge blod. Skulle ta 3-4 rör ur armen. Aldrig mera. Hålla fast honom o distrahera. Åh va han skrek o vred sig. Min bebis! Gjorde så ont i mig! Fick två små rör. Behöver de mera blod ska de ta ur fingret! :/

• LokesMammi
    spökplumpen skrev 2012-11-22 11:29:03 följande:
    En snabb fråga. Är det någon annan som har märkt att det inte går att få tag i carlshamn risdryck? Jag har letat i flera veckor nu men det ekar tomt i alla butiker. Har mailet dem, men inte fått något svar än.
    Sist vi handla så fanns det i affären. Var ett tag sen nu. Vi brukar köpa på oss ett lager så man har hemma! =)
  • LokesMammi
    Maca skrev 2012-11-22 13:25:48 följande:
    Min son blir också rödflammig när han badar. Vi använder inget förutom vatten men det lägger sig en stund efter, vi smörjer med locobase repair. Men det har blivit väldigt mycket bättre sen vi tog bort havren. Sonen gjorde gastroskopi förra veckan läkaren tyckte inte tarmen var skadad men väntar svar på biopsin. Troligtvis är det inte gluten. Vi ger ingen mjölk soja o havre o han har gått upp 400g på 2veckor. Men han är fortfarande förstoppad o måste få forlax för att kunna bajsa normalt. Så något mer är det. Nästa vecka ska vi göra få göra svett test också men läkarn tror inte det är cystiskt fibros då hans blodprov på visade väldigt bra värde, men man vill göra svett testet för att kunna säkerhet ställa till 100%.
    Vi ska också göra svettest! Läkaren tror inte att det kommer o visa ngt men hon vill utesluta det iaf! =)
  • LokesMammi
    Maca skrev 2012-11-22 20:28:08 följande:
    Lokesmammi: vår läkare tror inte heller att vår son kommer visa något på svettestet men gör de också för att kunna utesluta det helt. Känns som att de beror på matallergier men det är så himla svårt o lista ut allt de han kan vara känslig mot. Han har gjort blodpRover lapptest O gastroskopi inget har visat något. Men vi märker ju att det händer saker med vikten när vi kör uteslutningsmetoden. Vilka spår är ni inne på när det gäller ert barn?
    Hon vill utesluta sjukdomar pga viktnedgång. Att det inte är nån dold sjukdom som han har.
    Han är allergisk mot vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg, soja. Pricktestet i tisdags visade låga halter på nåt sädesslag. Vi ska provocera nu med mjölk o vete. Ska till läkaren igen i februari. Har lämnat avföringsprov och tagit blodprov för potatis och andra inälvertjosan! =)
  • LokesMammi
    Maca skrev 2012-11-22 22:25:45 följande:
    Lokesmammi: vår läkare pratade om näringsdrycker, vet inget om dessa men hon sa att de kan hjälpa till med viktuppgång. Ger ni ert barn någon mjölkfri ersättning? Sen jag fick tipset från dig med att ta bort havre så har jag köpt till nutramigene som jag lägger i rismjölken när jag gör gröt eller välling för att han ska få i sig extra näring. O han har ju gått upp i vikt och så har han fått 4st tänder på en o samma gång. Han fick 2st tänder när han var 8mån o sen dess har det stått still. Veckan efter att vi tog bort havren kom de 4st. Han är också mycket piggare o gladare kille. Har du ditt barn på dagis? Hur är ditt barn i utvecklingen?
    Vi har varit hos en dietist för att se näringen han får i sig om det är för lite pga dålig vikt uppgång och vi fick godkänt. Han får i sig tillräckligt så vi behövde inge näringsdrycker. Sen är det mjölk i dom så det passar inte oss iaf. Vi har althera som vi gör välling på. Gröt vill han inte ha längre som vi också gör på ersättningen.
    Va skönt att han mår bättre nu. =)
    Han har det bra på dagis. Dom tar bra hand om honom där. Han får sin mat i egna karotter, allt som är hans är märkt med hans namn. Jag har berättat om min oro med maten att ha honom på dagis, pratade bara negativt o de har gjort allt för att det ska kännas bra för mig. Jättebra! =)
    Han är sen i utvecklingen. Han är efter. BVC sköterska sa att han inte har tid o utvecklas för hans kropp håller på o fajtas med allergin! =) hehe. Han har varit så nöjd med o ligga på magen o titta på allt. Han börja åla när han var 10mån, krypa när han var 12mån, gå strax innan 1.5år. Pratar inte ännu.
  • LokesMammi
    IdaVi skrev 2012-11-23 10:30:10 följande:
    En dum fråga.... Vad är ett svettest?
    Absolut ingen dum fråga. =)
    Kollar upp sjukdomar med det. Vet inte riktigt, hajjade inte vad läkaren sa, men han kan ha sjukdomar i inre organ som gör att han inte går upp i vikt. Ärftliga ovanliga sjukdomar. Hon tror inte att han har det, men vill utesluta det. =)
    Vi var hos läkaren i tisdag, idag fick vi hem kallelsen o ska dit på onsdag. Snabbt o bra! =)
  • LokesMammi
    längtan 80 skrev 2012-11-23 17:21:26 följande:
    Ush vad jobbigt med mät och vägning varje månad. Nu har tösen kommit tillbaka till sin viktkurva men längden sackar mailade siffrorna till dietist i går och frågade hur det såg ut. Hon var glad över vikten men tycker att det bör komna ett tillväxtskov snart annars ska vi på barn igen
    Jag tycker det är skönt att väga o mäta varje månad. Se hur mkt han växer! =) (eller hur lite) Senaste vägningen hade han gått upp i vikt. Det var skönt. Hoppas han fortsätter så nu!
Svar på tråden Allergitråden