Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

ränderpåtvären skrev 2012-07-28 21:34:08 följande:
    Just det, något att vara tacksam för nu :)
    Får alltid höra, jag vet ju inte vad ni äter, precis som om det ändrats från gång till gång. 
    Tycker sånt är så irriterande. Kan man äta kött o potatis o ris så är det inte så svårt o laga mat. Man behöver inte ha såser. Sånt verkar inte svärmor fatta.........
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi
    ränderpåtvären skrev 2012-07-28 21:48:08 följande:
    Dessutom är det de själva som i slutändan förlorar på att vara ignoranta och inte så aktivt engagerade då man dels inte litar på dem, dels får de träffa sitt barnbarn mycket mindre då man oftast måste hem för att äta.
    Ja precis. Får min son barn med allergier så tänker jag göra allt för att de ska kunna äta hos mig!  Man gör väl allt för sina barn o barnbarn?!
  • LokesMammi
    ränderpåtvären skrev 2012-07-28 22:15:18 följande:
    Utan att vara alltför elak så brister det rätt rejält någonstans om man inte kan anpassa menyn efter en gästs eller ens sitt egna barnbarns allergier.
    Och det man inte vet frågar man väl efter med intresse eftersom man borde engageras av deras välmående. Förstår det inte alls.

Hur gjorde ni på resan? Häftigt att det funkade så bra! 
    Ja precis!
    Det gick bra, tack. Vi hade med oss matburkar från sverige, sen bodde vi hos svärfar med sambo o mkt mat åt vi hemma. ute gick det bra med en tolk! =)
    AAEV skrev 2012-07-28 22:32:20 följande:
    Ser att ni pratar om omgivningen och deras reaktioner på det här med allergier. Har länge tänkt o skriva av mig min irritation på min mamma som inte tar dotterns allergier på allvar.
    När barnen var där häromveckan så hade dom fikat och det var nån kaka dottern inte tålde. Hon hade ändå sagt att hon ville ha (är i den åldern nu när hon gärna vill smaka det som finns så jag tycker det var onödigt att ställa fram det hon inte kan äta), mamma hade förklarat att hon inte tålde men när dottern tjatade hade hon gett henne en kaka och sagt "ja ät då men då får du ont i magen". dottern är två och ett halvt och förstår verkligen inte det här med konsekvenser. sen var vi där och grillade och mamma undrade om dottern ville ha smör på mackan, då svarar jag att dom ju inte har smör som dottern kan äta och får till svar, "men lite kan hon väl ta" och så berättar mamma om kakincidenten, jag blir ganska uppretad eftersom dottern fick en allergichock för ett tag sen och mamma blev arg för att jag blev arg på henne.
    När vi sedan var på kalas ville dottern ha maräng och jag förklarar att hon inte kan äta det, då säger mammas sambo till mamma "men du kan väl ge henne en liten bit". Förstår dom inte hur innerligt vi kämpar med att lära dottern vad hon kan och inte kan äta, just för att det inte ska bli såna här diskussioner! nu köper hon liksom grejen att hon inte får äta vissa saker men hon blir ju förvirrad om hon helt plöstligt får... blir så himla trött men är egentligen inte förvånad eftersom mamma redan från början ifrågasatt om dottern verkligen är allergisk. En gång gav hon henne leverpastej hon inte tålde och sen hade dottern bajsat (sånt där frätande härligt ni vet) oh mamma hde inte märkt det först så hon gick med den blöjan ett tag...

Nu känns det bättre när jag fick spy lite galla  
    Men va?? Ger dom barnet det barnet inte tål??? Hallå?? Som mamma får man stå på sig o ge annat som barnet vill ha! Vet att min son kan bli sur när han inte får det han inte kan äta. Man får lära dom o dom lär sig sen. Det är liksom inte du som mår dåligt ,det är ditt barn! Så fort sonen har feber vill jag ta bort det jobbiga o få det själv, inte fan vill jag ge mitt barn det han inte tål o sen se hur dåligt han mår! Ne fy för sånna människor!
  • LokesMammi

Min omgivning förstår allergi! Min mamma o pappa har ju mig med allergi. Mamma försöker laga mat till sonen. Hem till svärmor får vi ta med mat till sonen. Det enda som han kan äta hos henne är fisk o potatis..... :/

• LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-01 09:02:26 följande:
    Mailat scan och lithells och frågat om druvsockret i deras produkter är baserat på vete. Tänkte att jag delar med mig här ifall nån annan är intresserad av svaren.

Från scan fick jag svaret att de inte kan garantera att druvsockret kom från majs som de skulle ha velat, men att de försökte bearbeta sina leverantörer.

Lithells däremot svarade att deras druvsocker enbart baseras på majs och att de noga har kontrollerat detta vid de tillfällen då de har bytt leverantör!
    Det står väl på lithells att dom är fria från allt......eller tänker jag på fel märke?
    Pärsons skinkpålägg är gjord på majs. =)
  • LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-01 19:45:59 följande:
    Lokesmammi: ja jag tror att lithells ska vara fria från det mesta men ville dubbelkolla med dom när det gällde druvsockret. Tänkte att det är bättre att fråga än att känna sig osäker
    Absolut! Men jag har struntat i o fråga dom eftersom det står att korven är fri från gluten, mjölk, soya, ägg o ärtprotein. Sonen är inte gluten intolerant, men allergisk mot sädesslag. Så druvsockret tog jag för givet att det var gjort på majs. Skönt o veta att man tänkte rätt! =)

Han har exsem i knävecken och....hmm....hur ska jag säga.....örat, mellan rummet mellan örsnibben o kinden, där örat o kinden går ihop. haha. Obestämd vet inte vad de exsemen kommer av. har inte det nån annanstans.......
  • LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-01 22:10:31 följande:
    LokesMammi: sonen är inte heller glutenintolerant utan allergisk/överkänslig mot sädesslag och har under sommaren haft eksem i knävecken och för honom tror vi att de kommit av att han ätit mat med druvsocker i och som vi inte vetat vad det är baserat på (bl.a. Pommes, mamma scans köttbullar å scans leverpastej). Han var helt eksemfri från det att vi tog bort sädesslagen fram tills vi började ge druvsockret i allafall, och har blivit bättre sedan vi tog bort druvsockret igen. Så får väl se när vi provocerar igen om vi hade rätt
    Aha. Ok. Ja, kanske ska vara mera försiktig med druvsocker.........
  • LokesMammi

Då sonen nu har (som sagt) knävecksexem som inte vill ge med sig så tänker jag nu utesluta all druvsocker o får se om det gör över nu.
    Så nu skrev jag mejl till ica o fråga om deras potatiskrocketter som innehåller druvsocker, vad det är gjord av. Även till felix o fråga om potatisbullar, vad deras druvsocker är gjord av! =) får se när jag får svar.

Modifierad stärkelse? Det har jag inte ens tänkt på........

• LokesMammi
    längtan 80 skrev 2012-08-05 12:31:48 följande:
    Angående felix potatisbullar mm. Vi kan inte köra halvfabrikat eller färdigt om det inte står på paketet fri från blablabla...

Vi har åkt ut, är en fam med ett barn. har allt med oss till henne, kylväska med ström på hotell med hennes mat i. Väldigt mycket jox men skönt om man kan komma bort lite.

I sommar hade vi semester i stockholm hos en syster som städade bort allt farligt och så åt vi samma mat som här hemma- så skönt!
    För oss var det bara druvsocker i som jag blev osäker på.
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2012-08-05 15:23:19 följande:
    Du får gärna lägga in här vad de svarar.   Jag har mailat runt en del men finns det alternativ skippar vi ofta de som innehåller druvsocker osv för det är så mycket ringande/mailande ändå.
    absolut. får se när man får svar =)
Svar på tråden Allergitråden