ränderpåtvären skrev 2012-07-28 22:15:18 följande:
Utan att vara alltför elak så brister det rätt rejält någonstans om man inte kan anpassa menyn efter en gästs eller ens sitt egna barnbarns allergier.
Och det man inte vet frågar man väl efter med intresse eftersom man borde engageras av deras välmående. Förstår det inte alls.
Hur gjorde ni på resan? Häftigt att det funkade så bra!
Ja precis!
Det gick bra, tack. Vi hade med oss matburkar från sverige, sen bodde vi hos svärfar med sambo o mkt mat åt vi hemma. ute gick det bra med en tolk! =)
AAEV skrev 2012-07-28 22:32:20 följande:
Ser att ni pratar om omgivningen och deras reaktioner på det här med allergier. Har länge tänkt o skriva av mig min irritation på min mamma som inte tar dotterns allergier på allvar.
När barnen var där häromveckan så hade dom fikat och det var nån kaka dottern inte tålde. Hon hade ändå sagt att hon ville ha (är i den åldern nu när hon gärna vill smaka det som finns så jag tycker det var onödigt att ställa fram det hon inte kan äta), mamma hade förklarat att hon inte tålde men när dottern tjatade hade hon gett henne en kaka och sagt "ja ät då men då får du ont i magen". dottern är två och ett halvt och förstår verkligen inte det här med konsekvenser. sen var vi där och grillade och mamma undrade om dottern ville ha smör på mackan, då svarar jag att dom ju inte har smör som dottern kan äta och får till svar, "men lite kan hon väl ta" och så berättar mamma om kakincidenten, jag blir ganska uppretad eftersom dottern fick en allergichock för ett tag sen och mamma blev arg för att jag blev arg på henne.
När vi sedan var på kalas ville dottern ha maräng och jag förklarar att hon inte kan äta det, då säger mammas sambo till mamma "men du kan väl ge henne en liten bit". Förstår dom inte hur innerligt vi kämpar med att lära dottern vad hon kan och inte kan äta, just för att det inte ska bli såna här diskussioner! nu köper hon liksom grejen att hon inte får äta vissa saker men hon blir ju förvirrad om hon helt plöstligt får... blir så himla trött men är egentligen inte förvånad eftersom mamma redan från början ifrågasatt om dottern verkligen är allergisk. En gång gav hon henne leverpastej hon inte tålde och sen hade dottern bajsat (sånt där frätande härligt ni vet) oh mamma hde inte märkt det först så hon gick med den blöjan ett tag...
Nu känns det bättre när jag fick spy lite galla
Men va?? Ger dom barnet det barnet inte tål??? Hallå?? Som mamma får man stå på sig o ge annat som barnet vill ha! Vet att min son kan bli sur när han inte får det han inte kan äta. Man får lära dom o dom lär sig sen. Det är liksom inte du som mår dåligt ,det är ditt barn! Så fort sonen har feber vill jag ta bort det jobbiga o få det själv, inte fan vill jag ge mitt barn det han inte tål o sen se hur dåligt han mår! Ne fy för sånna människor!