Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Anna F skrev 2012-07-12 02:06:43 följande:
    Jag har en fråga angående syskon. 
    Har ni fler barn i familjen.. och i så fall är alla allergiska?
    Vi har ett allergiskt barn och funderar på att försöka skaffa ett till och det skulle vara en otrolig bonus att inte få ett barn med allergier.

I min familj har vi inga allergier och i min mans familj kommer det från pappas sida. Han har 3 syskon varav ett är allergiskt med ungefär samma allergier som vårt barn har.

Hur ser det ut för er? 
    Vi har bara ett barn, men min lillebror har inga allergier o min sambos brorsbarn har bara den älste allergier! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi
    chanella skrev 2012-07-12 18:07:39 följande:
    Hej!

Någon som vet om en ammande bebis kan få allergiska symptom genom mjölken när mamman är allergisk? 

Min 2-månaders är konstant snorig, nyser och hostar men ingen i familjen har varit förkyld på evigheter, vi träffar inte hellre några sjuka pga smittrisken. Däremot har jag samma symptom av pollenallergin och större syskonet har också pollenallergi.

Vad tror ni? 
    Vi, eller jag, upptäckte sonens allergi via amning. Tror han blev allergisk redan i magen.
    Hormonplitar som blev värre o värre. (allergiska prickar enl mig). Stod still i vikt när han var 4mån.
  • LokesMammi
    Molina skrev 2012-07-16 21:19:42 följande:
    Du måste ha ett speciellt intyg om du ska ta med adrenalinspruta ombord på flyget, likså betapred aerius, men det intyget kan vilken läkare på barn/allergimottagningen skriva men just sprutan är viktig att ha intyg.
    Vi fick ett speciellt intyg för den och apoteket plomberade sprutan i en påse med intyget i och sen hade vi ett intyg i väskan om sprutan på Sve,Eng.
    Jag har haft anapen o betapred i handväskan på flyget utan problem!
  • LokesMammi
    Molina skrev 2012-07-16 21:51:06 följande:
    Har du!!! Oj och till oss sa dom att man va tvungen att ha ett speciellt intyg, det är ju skönt om man slipper jaga intyg till höger och vänster.
    Första gången jag flög hade jag intyg fast läkaren sa att det inte behövdes. Nu senast hade jag inget o dom stoppade inte mig! =)
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-07-16 23:07:22 följande:
    Hurvida man behöver intyg eller inte kan variera vart man ska och om det är mellanlandningar osv. Jag skulle aldrig våga åka iväg utan att ha fixat intyg när det gäller viktiga mediciner. Kolla med apoteket de brukar ha koll.

www.alltomallergi.se/default.aspx?mid=99&pid=...
    Enl läkaren så behövs inte det!
    Min svåger har inte intyg på sin diabetesmedicin!
  • LokesMammi
    Anna F skrev 2012-07-20 01:20:50 följande:
    Hej! Jag har en fråga om syskon till allergiska barn. Är de också allergiska?

Vi har en dotter med allergi och har pratat om vi ska försöka oss på få en syskon, men hur blir det med allergin. Nu vet man ju om hur det är att ha ett multiallergisk barn och man kanske i så fall ska strunta i amming för att slippa utesluta typ allt ur min kost redan från början? Eller väntar man för att se vad det nya barnet får för symptom?

Det känns liksom otroligt att få ett icke allergiskt barn när man har ett som är så allergiskt redan innan. 
    Hur ser det ut för er om ni har fler barn i familjen? 
    Jag hade mkt allergier som liten, mitt halvsyskon har inga allergier. Min sambos brors äldsta barn har allergier o hans yngsta inga allergier! Spännande o se om vårat nästa barn har allergier då våran son har massor av allergier!
  • LokesMammi

ÄNTLIGEN börjar det vända för sonen på vikt o längd kurvan. Vikten har lagt sig på en kurva o följer den fint nu på dom två senaste vägningarna. Längdkurvan pekar uppåt! Såååååå underbart. Hoppas SÅ att det fortsätter så. Ska dit igen i slutet av augusti. Härligt! Sonen är 18mån o väger 9900g o är 77.5cm kort! =)

• LokesMammi
    LadyM skrev 2012-07-28 18:37:22 följande:
    Kanske för första gångerna har jag flippat ordentligt på sonens allergier och tyckt det är gräsligt jobbigt! Hotellnätter (utan kyl, utan kök) i annan stad har resulterat i enbart korv och hamburgare för stackaren (utöver frukt, morötter, isglass, välling och lite ris) Jag är så trött på att "behöva" ge honom skräp, att behöva planera planera planera, att aldrig bara beställa in en barnportion. Att inte kunna ge honom pannkakor och annat smarrigt på hotellfrukosten utan se honom sitta å knapra på ett torrt knäckebröd och cornflakes utan något till. Kanske hade det känts lättare om han dessutom inte var så liten i maten och så smal - men för första ggr på 2 år har jag tyckt att de hör allergierna verkligen är skitdryga. Grrr. Var bara tvungen att ventilera lite!
    Man behöver ventilera! Det är det vi är här för! Varsågod o spy mera galla, ingen fara! =)
    Min son är "bara" 18mån o jag är trött på hans allergier. Att alltid behöva ta med mat till honom var man än ska!
    Skällde på en vakt på en flygplats i kina för att vi inte fick ha med mat på flyget. det finns mat på planet sa han. de vet inte vad allergier är i kina! då flippa jag ut! hur ofta skäller man på en säkerhetsvakt! Skrattande
  • LokesMammi
    LadyM skrev 2012-07-28 20:54:15 följande:
    LokesMammi: tär på mig och sambon, kan inte alltid ventilera där extersom inte alls kännet samma vikt/matstress som jag. Sitter nog djupt rotat i mig ända sen amningen att oroa mig över det där! Sambon tycker jag skapar problem som inte finns - är väl ok att leva på samma fem livsmedel eller pommes, korv å hamburgare, bara man äter. Men jag känner att jag har svårt att vara easygoing i denna frågan, önskar jag kunde men vet inte hur! Det stressar mig för mycket att sonen tappat minst 4 viktkurvor sen födseln å typ lever på mamma scans och broccoli.
    Förstår det!
    Min son ligger ung 3½ kanaler under i vikt o han börjar nu äntligen o gå uppåt! Börja gå ner i vikt när han var 4mån.
    Så länge man är hemma så går det bra med allergin. Jag gillar o laga mat. Gör mkt mat o fryser in som man sen tar med när man går ut! Det är det jag tycker är jobbigt, att ALLTID behöva ta med mat o snacks var man än går. Min mamma är den enda som försöker o laga mat åt sonen. Inte hans farmor. Så till min mamma åker vi mer än gärna! hehe
    Men ute nånstans vågar jag inte låta honom äta annan mat än min mat! Kan ju finnas spår o de kan använda samma bestick osv. Så jag förstår din frustration! Om en restaurang inte kan värma hemma gjord mat (burkmat går tydligen bra) så äter inte vi på den restaurangen!
  • LokesMammi

Min mamma har vanan inne tack vare min fruktansvärda allergi när jag var liten! =)

Svar på tråden Allergitråden